Paswoord vergeten? We sturen het je zo terug op en dan kan je terug aan de slag.
Join the club! Deel al je ervaringen!
20 jaar Disneyland Resort Parijs: De volledige geschiedenis
Share
Auteur: Nico Reynders @ 17 Feb 12

De start...

December 1983. In Glendale, een buitenwijk van Los Angeles, maken de Walt Disney Imagineers zich klaar om te feesten. De feestdagen komen er immers aan, en eerder dat jaar zijn de bouwwerken aan Tokyo Disneyland in Japan voltooid. Reeds enkele maanden na opening blijkt het Japanse park een echte goudmijn te zijn. Maar Disney is niet gelukkig met het succes in Japan, het park is een beetje het slachtoffer van zijn succes en vooral: het park is niet in handen van Disney. Meer zelfs, Disney heeft zelf geen cent uitgegeven aan de bouw van Tokyo Disneyland. The Oriental Land Company, een consortium van grote Japanse bedrijven, heeft de bouw van het park gefinancierd en baat het uit. Enkel uit licenties voor het gebruik van de figuren en attracties en uit 5% van de merchandise verkoop kan Disney geld slaan. Tokyo Disneyland was wel het bewijs dat het concept van een Disney park ook aanslaat buiten Amerika.  De volgende keer zou Disney het wel goed doen in plaats van toe te kijken hoe iemand anders met de inkomsten gaat lopen. In Los Angeles vragen de Imagineers zich af wat hun volgende project zou kunnen worden. Bij het bekijken van de archieven realiseerden ze zich dat zowat elk land in de wereld ooit een aanvraag ingediend heeft bij Disney om een themapark te bouwen. De Imagineers komen tot de conclusie dat het volgende Disney park zeker in Europa zou moeten gebouwd worden.

 

Toen in 1984 Michael Eisner en Frank Wells het management team van Disney vervoegden, kwam het Europese project weer ter discussie. Het nieuwe management vond dat de tijd rijp was voor een volgende stap. Uit een door Disney aangevraagd marktonderzoek bleek dat de meeste bezoekers aan Euro Disney uit Engeland, Duitsland en Italië zouden komen. En wanneer je iets wil bouwen dat zo dicht mogelijk bij deze drie landen ligt, kom je al snel in Frankrijk uit. Uiteindelijk heeft men 1.200 mogelijke locaties doorheen Europa bestudeerd, en zijn de onderhandelingen tussen Disney en de verschillende overheden gestart. Disney heeft een groot voordeel bij de onderhandelingen: overal waar Mickey Mouse eerder een park geopend had, waren duizenden nieuwe jobs gecreëerd. Om nog maar te zwijgen van de miljoenen bezoekers die het park elk jaar zouden bezoeken. Eén voor één werden de locaties bezocht en bekeken. Men weerhield 2 locaties: Marne-La-Vallee bij Parijs en het Spaanse Salou (waar nu Port Aventura ligt). Het park in Spanje bouwen zou de meest voor de hand liggende oplossing zijn, het weer is er het grootste deel van het jaar immers vergelijkbaar met dat van Orlando. Marne-La-Vallee ligt dan weer dicht bij Parijs en is ook centraal gesitueerd binnen West-Europa. Dat laatste is een belangrijke factor voor het welslagen van het nieuwe resort: de voorgestelde locatie ligt op minder dan 4 uur rijden voor 68 miljoen mensen, en op twee uur vliegen voor ongeveer 300 miljoen mensen.


In 1985 reisde Jay Rasulo naar Parijs om te onderhandelen over 1943 hectare bietenvelden in Marne-La-Vallée voor de prijs van $5.000 per hectare. De toenmalige Franse President Mitterand zette zich persoonlijk in om Disney naar Frankrijk te halen. Maar de Franse overheid had hier een goede reden voor, de werkloosheid in de regio van Marne-La-Vallée was bijzonder hoog en van economische ontwikkelingen was zo goed als geen sprake. De condities die de Franse overheid aanbood maakte de keuze simpel. Naast financiële steun zou Frankrijk een groot deel van de infrastructuurwerken op zich nemen: een nieuwe snelweg en een TGV-verbinding tussen het park en de rest van Europa. Allemaal op kosten van de Franse belastingbetalers.

 

 

Begin augustus 1988 startten de bouwwerken. Een jaar later zakte Michael Eisner af naar de Parijse beurs voor de lancering van het Euro Disney Aandeel. Een grote groep journalisten uit heel Europa was bij elkaar gekomen om te luisteren naar de speech van Eisner. Maar toen hij zijn speech afstak gooiden een aantal protestanten met eieren en zwaaiden met 'Mickey, Go Home'-plakaten. Een groot aantal Fransen vond immers dat Euro Disney schade zou aanbrengen aan de Franse cultuur. Franse Intellectuelen omschreven het park als een culturele Chernobyl. Maar het park zou wel een belangrijke boost geven aan de economie in de Parijse regio. In 1990 werd Espace Euro Disney geopend, hier werd aan het publiek getoond wat Disney aan het bouwen was. Vanaf september 1991 is men gestart met het aanwerven van castmembers. Ondanks het feit dat de bouwwerken te maken kregen met strenge winters, extreem nat weer en obussen uit de Eerste Wereldoorlog verliepen de werken zoals gepland. Euro Disney opende eerst zijn deuren voor zijn werknemers, de sponsers en hun families, einde maart 1992. De pers mocht het park betreden op 11 april 1992, en een dag later op 12 april om 9u01 stipt opende het park zijn deuren voor het grote publiek. Het vertrouwen was groot, de verwachtingen hoog. "Mijn grootste vrees is dat we té succesvol zullen zijn", verklaarde Euro Disney baas Robert Fitzpatrick.

 

En toen ging het mis...

 

Voor de openingsdag verwachtte Disney veel volk, heel veel volk. Sommigen dachten zelf dat 500.000 mensen deze opening wilden meemaken. Uiteindelijk bleef de teller die dag staan op amper 20.000 mensen. Dit kan het gevolg geweest zijn van de vele protestacties tegen het park. Tijdens de eerste openingsdagen werd een belangrijk elektrisch circuit doorgeknipt en verschillende wegwijzers naar het park werden vernield. Vele Europeanen vonden ook dat Disney's definitie van plezier - hoge ingangsprijzen betalen om een alcoholvrij park te betreden met ellenlange wachtrijen en onbetaalbaar slechte fastfood - niet strookte met de hunne. Desalniettemin was Disney best tevreden met de Europese openingsdag: van alle disneyparken was dit de vlotst verlopen opening.

 

 

Tegen mei 1992 hadden reeds 3.000 castmembers ontslag genomen omwille van de miserable loon- en werkomstandigheden. In augustus van dat jaar heeft men de verwachte jaarlijkse bezoekersaantallen verlaagd van 11 naar 9 miljoen. In de acht maanden dat het park in 1992 open was ontving het 8,4 miljoen bezoekers. Maar de bezoekers waren dagjesmensen, het park kon immers perfect op één dag bezocht worden. Disneyland was gebouwd voor mensen die daar met vakantie gingen en dus in de hotels zouden verblijven. Van bij de opening had het resort reeds 6 hotels, goed voor 7.000 hotelkamers. 6 hotels voor één park dat je in één dag makkelijk kan bezoeken. (Ter vergelijking, Walt Disney World opende indertijd met slechts twee hotels). Tevens ben je met de trein in minder dan een uur van hartje Parijs in Disneyland; Parijs, zelf al een drukbezochte toeristische locatie met een overvloed aan hotels. Het park draaide best goed, maar de hotels bleven leeg. Dit had een enorme impact op het bedrijf. In de eerste winter moest Euro Disney het New Port Bay Club hotel gesloten houden, dit hotel is het grootste van het resort en indertijd het grootste van Europa. De financiële problemen van Euro Disney SCA kan je duidelijk zien in de beurskoers: toen het aandeel in november 1989 geïntroduceerd werd was het EUR 10,98 waard, vandaag de dag schommelt dit nog maar rond 10 eurocent.

 

Begin 1994 bevond het bedrijf zich in enorm slechte financiële situatie en het gerucht dat het park op de rand van het faillissement stond ging de wereld rond. Crisisgesprekken tussen Disney en de banken kwamen tot een hoogtepunt in maart 1994 wanneer Disney de 38 banken een ultimatum oplegde. Disney zou genoeg geld voorzien om het park te kunnen openhouden tot het einde van de maand. Maar wanneer de banken niet akkoord zouden gaan om de schuldenlast van 1 miljard dollar te herstructureren zou de Walt Disney Company het park sluiten, zich terugtrekken uit Europa, en de banken achterlaten met een failliet pretpark en een groot gebied aan bijna waardeloos onroerend goed. 

 

Disney forceerde de banken door te dreigen dat ze op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 15 maart geen andere keuze hadden dan de aandeelhouders mede te delen dat het park zou sluiten. Nog meer druk op de banken kwam van Disney's CEO Michael Eisner die het spel slim speelde en publiekelijk meedeelde dat het park zou sluiten eind maart 94 indien de banken de schulden niet zouden herstructureren.
Op 14 maart '94 gaven de banken zich gewonnen en gaven toe aan de eisen van Disney. De interestbetalingen van de komende twee jaar werden afgeschreven, en de verdere afbetalingen zouden drie jaar uitgesteld worden. Als wederdienst betaalde Disney 210 miljoen dollar aan openstaande rekeningen, 510 miljoen dollar voor 49% van de geschatte waarde van het park en herstructeerde de lening van 210 miljoen dollar voor bijkomende attracties. Ook moest het park gedurende vijf jaar geen royalties meer betalen aan The Walt Disney Company. Er kwam ook hulp uit het Midden-Oosten: Prins Alwaleed, een saoedische sjeik, investeerde stevig in het het park door 23% van de aandelen te kopen.

 

De tijden veranderen...

 

Tegen augustus 1994 heeft het park eindelijk zijn draai gevonden en zijn zelfs alle hotels volgeboekt tijdens het hoogseizoen. Het park opent twee nieuwe attracties: Casey Jr. en Les Pays de Conte de Fées. In oktober van datzelfde jaar verandert de naam van het park in Disneyland Paris om enerzijds meer gelinkt te zijn met de stad en anderzijds om niet meer geassocieerd te worden met de slechte reputatie die ondertussen gelinkt was met de naam Euro Disney. Op hetzelfde moment verlaagt het park zijn horecaprijzen aanzienlijk. Ondanks een terugval in bezoekersaantallen van 10%, veroorzaakt door de negatieve publiciteit omwille de eerdere financiële problemen, kan het park het jaar toch afsluiten met bemoedigende cijfers en een pak minder verlies dan de voorgaande jaren (van 1,2 miljard dollar naar 400 miljoen dollar) . Eind maart 1995 is de top van de Walt Disney Company er zelf van overtuigd dat het park dat jaar nog break even zal draaien. En inderdaad, met wat hulp door de opening van Space Mountain op 1 juni kan het park in november 1995 zijn eerste positieve financiële resultaten voorleggen.

 

In 1996 opent in Disney Village het cinemacomplex van Gaumont en een jaartje later het restaurant Planet Hollywood. Tijdens deze twee jaren blijven de financiële cijfers stabiel en starten ook de bouwwerken aan het prestieuze Val d'Europe project. 1998 is het jaar dat Frankrijk het WK voetbal organiseert. Alhoewel dit geen positieve invloed heeft op de bezoekersaantallen van Disneyland, bezoeken toch 12,7 miljoen mensen het park. Ook beginnen de bezoekers steeds meer en meer te spenderen in het park. De Benelux, Frankrijk en Engeland vormen 70% van de bezoekers, hotel New Port Bay Club opent een state-of-the-art convention centre en het "Tinkerbell's fantasy in the sky"-vuurwerk uit Walt Disney World komt naar Parijs.
Dat jaar vervalt ook het uitstel van afbetaling dat Disneyland Paris van de banken gekregen heeft en moet het park opnieuw royalty's betalen aan de Walt Disney Company. Ondanks de hogere inkomsten daalt de winst van het park. De nieuwe "Wonderful World Of Disney"-parade rijdt voor het eerst door het park.

 

1999. Disney Village blijft verder groeien door de bouw van het Rainforest Cafe en McDonald's en er wordt gestart met de bouw van de Walt Disney Studios. Captain EO, de 3D-film met Michael Jackson in de hoofdrollen wordt vervangen door Honey, I shrunk the audience. Omdat de vakantieperiodes niet gelijk zijn over alle Europese landen, wordt bij de verkoop van packages vooral de nadruk gelegd op weekends. Ook breidt het park zijn seizoensentertainment uit. Onder andere Halloween en Kerstmis zorgen er voor dat de hotels tijdens weekdagen een bezettingsgraad hebben van 82% en zelf volgeboekt zijn tijdens de weekends. Het tweede park wordt aangekondigd en de bouwwerken starten meteen.
Het noodlot slaat op 26 december '99 echter weer toe wanneer een zware storm over het park trekt en veel beschadigingen en vernielingen aanbrengt bij de Davy Crockett Ranch en de Evenemententent in Disney Village (waar op dat moment de show Crescend'O plaatsvindt). Het park wordt urenlang gesloten voor alle publiek. Een ware ramp tijdens het drukke kerstweekend.

 

Het magische jaar 2000 brengt de introductie van het FastPass systeem met zich mee. De Indiana Jones coaster rijdt vanaf nu achteruit en de Tarzan show wordt dagelijks opgevoerd in het Chaparral theater. Ook het mooie Agrabah Cafe wordt geopend in het park, maar het restaurant lijkt bij aanvang meteen vervloekt, daar het niet lang na opening getroffen wordt door een brand. 55% van de bezoekers komt dat jaar uit Frankrijk en Engeland, en ook uit Duitsland komen meer en meer mensen afgezakt naar Marne-La-Vallee.  In 2001 is de bezettingsgraad van de hotels maar liefst gestegen tot boven de 86%, waarmee het Europese resort zelf beter scoort dan Walt Disney World. Het Disneyland Park verwelkomt zijn 100 miljoenste bezoeker en het management kondigt aan dat het tweede park zal openen op 16 maart 2001. Op het moment dat de toekomst Disneyland Resort Parijs toelachte en veelbelovend is, zou het noodlot nogmaals toeslaan.

 

Europa is niet zoals Amerika

 

Bij het plannen van het park in Japan in de jaren '70 lieten de Japanners meteen weten dat ze kwamen voor Disney, dat ze kwamen voor Amerika: "Geef ons geen Japan, dat kennen we". Disney dacht dat de Europeanen hetzelfde wilden als de Japanners: een Amerikaans Disneyland. In 2001 gaf Jay Rasulo, sinds 1998 CEO van het resort, toe dat men te naïef was geweest in het verleden: "Euro Disney was het eerste park waar het grootste deel van de bezoekers verschillende culturele achtergronden hebben, en we hadden nog geen ervaring met een multiculturele omgeving. We dachten dat Europeanen een Amerikaans product wilden. Dat wilden ze niet en lessen werden hieruit getrokken." Disneyland paste zich met vallen en opstaan aan de culturele- en werkgewoontes in Europa. Het resultaat hiervan kon je al zien enkele jaren na de opening: men verkoopt Espresso in het park en serveert wijn en bier, wat voorheen niet het geval was. Ook bieden de hotels en de restaurants in het park nu een ontbijt aan. Parkmaps worden in 6 talen gedrukt. Ook heeft het bedrijf zijn verkoopstrategie aangepast: Europeanen vertrouwen meer op reisagenten en touroperators dan Amerikanen, iets dat Disney altijd genegeerd had. Nu werkt Disneyland Resort Paris nauw samen met verschillende touroperators.

 

Eind jaren '90 besliste de Walt Disney Company dat elk Disney resort een bestemmingsresort moest worden als Walt Disney World. Hierdoor werd een tweede park toegevoegd aan de resorts van Anaheim, Tokyo en Parijs. Het doel van de nieuwe Walt Disney Studios was om het bezoekersaantal van de parken omhoog te duwen doordat de mensen langer in het resort zouden blijven. Men verwachtte in totaal 17 miljoen bezoekers voor de beide parken in het eerste volledige WDS-jaar en dat deze bezoekers een extra dag en nacht zouden blijven. Men hoopte ook dat doordat de mensen langer bleven, ze meer zouden spenderen aan horeca, souvenirs en hotelovernachting. De winst komt namelijk niet van de beide parken, maar van de hotels, horeca en shops.

 

De volgende crisis...

 

 

In 2001 werd het park door de Franse veiligheidsdienst ingelicht dat terroristen mogelijk zouden toeslaan op Amerikaanse doelwitten, waaronder Disneyland Paris. Hierdoor werd de security in en rond het park drastisch verhoogd. Op 11 september kwam de dramatische bevestiging van de waarschuwing. De aanslagen in New York hadden hun terugslag op de package verkoop, en vliegtuigmaatschappijen en de toeristische sector in het algemeen. Slechts een jaar later openden de Walt Disney Studios: een investering van 610 miljoen euro dat door een nieuwe economische recessie en een slaBakkende reissector het verwachte rendement en bezoekersaantallen niet haalde. Alhoewel het nieuwe park bij opening slechts 10 attracties bevatte en verre van dagvullend was, kostte een toegangskaartje evenveel als voor het eerste park. Disney wou niet dezelfde fout maken als in '92 en bouwde een zo goedkoop mogelijk park, maar de 'extra-park-extra-dag'-formule werkt enkel wanneer het nieuwe park aantrekkelijk én dagvullend is. "Het meest spectaculaire Disney park en het meest banale Disney park liggen net naast elkaar, het is bijna niet te geloven dat deze twee parken door hetzelfde bedrijf gebouwd zijn.", schrijven anonieme Imagineers op hun blogsite Re-Imagineering. Waarschijnlijk hadden de zaken anders gelopen wanneer men had geïnvesteerd in een nieuwe topattractie voor het Disneyland Park in plaats van de bouw van een nieuw park. In het verleden had de opening van Space Mountain immers al bewezen dat een nieuwe attractie voor een serieuze boost kan zorgen. Het originele park kan immers makkelijk nog 4 à 5 miljoen bezoekers extra per jaar aan.

Jay Rasulo krijgt in 2003 de kans om hogerop te geraken binnen de Walt Disney Company en wordt de algemeen manager van Disney's Theme Park afdeling. Zijn plaats wordt ingenomen door André Lacroix. Lacroix, die aan het hoofd stond van Burger King, neemt de uitdaging aan om het falende Disneyland Resort Paris te redden. In zijn eerste publieke vertoning, legt André Lacroix de  zorgwekkende financiële positie van het bedrijf bloot. De langdurige crisis in de toeristische sector, de moeilijkheden met de Franse arbeidswetgeving en de kosten van de bouw van de Walt Disney Studio's hebben samen geleid tot het eerste serieuze nettoverlies sinds jaren. Om het resort er bovenop te helpen, lanceert Lacroix de 'Need Magic'-reclamecampagne in alle Europese landen. Hij stort zich met hart en ziel op zijn werk en voert werken uit die zijn voorgangers onbelangrijk vonden: het vernieuwen en onder handen nemen van grote delen van het park. Van de Nautilus tot de Main Street, Discoveryland en stukken van Fantasyland. Ook is hij een grote fan van entertainment en voert het aantal dansers tijdens de parades op. Hij introduceert het Jungle Book Carnaval in februari om meer gasten naar het resort te lokken tijdens de low-season maanden. De Main Street Electrical Parade begint aan zijn laatste seizoen met een emotioneel einde van de meeste geliefde parade. Disney's Fantillusion Parade vervangt de Main Street Electrical Parade.

Het resort wordt voor de tweede keer gered

De financiële situatie was wederom zo slecht dat het park in 2004 opnieuw rond de tafel ging zitten met de banken om de schuldenlast van 2,4 miljard Euro te herzien. De schulden werden herbracht tot 1,9 miljard Euro en er werd voor 250 miljoen euro nieuwe aandelen uitgegeven. Deze 250 miljoen gebruikt het park nu voor de bouw van de nieuwe attracties, het bewijs dat het resort de schuldenlast niet als zwaard van Damocles beschouwt. Het merendeel van de schulden zijn immers leningen aan een heel interessante intrest. Daarom is gekozen om te investeren in attracties en niet in het afbetalen van de leningen. Disneyland Resort Paris is er van overtuigd dat nieuwe attracties op termijn meer opbrengen dan de schulden kosten. Als alles volgens schema verloopt zouden alle schulden tegen 2027 moeten afbetaald zijn.  Ondertussen zijn er nog een pak plannen voor zowel het Disneyland Park als de Walt Disney Studios. Deze laatste zal in de toekomst 2 à 3 keer zo groot worden. Disney heeft zijn fout ingezien en de Imagineers doen er alles aan om van het park aantrekkelijker én dagvullend te maken.

15 jaar Diseyland Parijs in 2007

In 2007 bestond Disneyland Park 15 jaar. 'The Year To Be Here', zo startte het park de feestelijkheden voor zijn 15de verjaardag. Feestelijkheden die een jaar lang zouden duren. Naast extra veel entertainment, een splinternieuwe parade, opende het resort ook 3 nieuwe attracties: Cars Race Rally, Crush's Coaster en Tower of Terror. Maar het hield niet op. In 2008 vierde het park gewoon verder ‘de 15de verjaardag’ .


 


©Disney - www.valdeurope.com 

 

De nieuwigheden 

Disney's Once Upon A Dream Parade

Deze nieuwe parade werd speciaal voor de 15e verjaardag van Disneyland Resort Paris gecreëerd. De 8 wagens zijn gebouwd volgens een back-to-back principe, de wagens brengen twee verhalen; één aan de voorzijde en één aan de achterzijde. Voor het eerst in de geschiedenis van Disney Parades wordt er ook met geuren gewerkt. Voor elke wagen is een specifieke geur ontwikkeld, passend bij het thema. Naar Disneyland Resort Parijs begrippen zijn er meer Disneyfiguren gebruikt dan ooit ervoor. De eerste wagen van de parade toont een enorm opengeslagen boek waarboven Mickey en Minnie in een luchtballon zweven, begeleid door Donald Duck die overal confetti strooit. De parade trekt dagelijks door het park, en loopt nog tot de start van het 20ste verjaardagsseizoen in het park.

Meer figuren dan ooit tevoren

In de beide Disney parken van Disneyland Resort Parijs kan je op tal van locaties je favoriete Disney figuren ontmoeten. De Disney Character Express voert meermaals per dag een aantal Disney figuren door de Main Street. Voor het kasteel en op andere verjaardagslocaties stappen de figuren uit voor een ontmoeting met de bezoekers.  Het kasteel is speciaal voor de 15e verjaardag versierd met 15 gouden beelden van de bekendste Disney figuren, elk met een kaars in hun hand. Elke avond worden de kaarsjes één voor één ontstoken tijdens de Candleabration ceremonie.

 

3 Nieuwe attracties

 

Maar liefst 3 attracties zullen tijdens het verjaardagsjaar openen in de Walt Disney Studios. De eerste twee attracties maken deel uit van het nieuwe themagebied Toon Studios en zijn geopend op 9 juni 2007. Deze attracties zijn in nog geen enkel ander Disney park te zien. De eerste serieuze uitbreiding voor de Walt Disney Studios dus, die er dankzij de Toon Studio's meteen wat groener uitzien.

Crush's Coaster

Deze attractie is uiteraard gebaseerd op Finding Nemo, Disney's/Pixar's megahit van enkele jaren terug. Crush, de coole schildpad neemt je mee op een reis door de onderwaterwereld richting de Oost-Australische Golfstroom. Crush's Coaster is een hele leuke en erg mooie familie-achtbaan geworden. Het station is gethematiseerd als een haventje bij valavond. Bij het verlaten van het station word je uitgewuifd door twee meeuwen die 'Mine! Mine! Mine!' scanderen. Met een 'plons' kom je in de onderwaterwereld terecht waar Nemo en Crush je meenemen voor een wilde rit. Een héél leuke nieuwe attractie !

 

 

Cars Race Rally

 

Welkom in Radiator Springs, een slaperig stadje langs de Route 66. Dit stadje bevindt zich in een diepe slaap sinds de bouw van de snelweg. Voor de gelegenheid Radiator Springs nagebouwd: van Flo's V8 café tot Luigi's Casa Della Tires. Je kan er op de foto met Luigi, zijn assistent Guido en natuurlijk met Mater en Lightning McQueen.

Ronddraaiende auto's, spinnende wielen en ronkende motoren is waar Cars Race Rally om draait. Neem plaats in je wagen en zet de theorie van Doc Hudson om in de praktijk. Tijdens de rit word je bijgestaan door Mater en Lightning McQueen.

Deze attractie is vooral bedoeld voor de jongsten onder ons, maar laat dat je er zeker niet van weerhouden om zelf plaats te nemen achter het stuur van de Cars Race Rally. 

 

 

The Twilight Zone Tower Of Terror.

Eindelijk in Parijs, de attractie waar we al zo lang op wachten. Dé attractie die de Walt Disney Studios nodig had. Dag na dag wordt in de Studios duidelijk wat voor een prachtig gedetailleerde en monumentale attractie dit is. De Tower of Terror opende eind 2007. Je stapt aan boord van een service lift van het oude, vervallen Hollywood Tower hotel, ooit hét hotel van Hollywood. De lift neemt je 13 verdiepingen omhoog in een donkere liftschacht om je te laten zien wat welk mysterie er zich jaren geleden afgespeeld heeft in het hotel. De attractie is een kopie van de versie in Anaheim. Naast de toren opende ook een korte Hollywood Boulevard die door optisch bedrog een pak groter lijkt dan ie is. Je waant je heel even in Los Angeles wanneer je tussen befaamde Hollywood landmarks richting Studio Tram Tours loopt.


 

 

Voortbouwen op het succes van 2007

 

In 2007 bezochten meer dan 14,5 miljoen het Disneyland Resort in Parijs: een absoluut record voor het resort sinds de start in 1992! Ongeveer 6 procent van het totale aantal bezoekers is afkomstig uit België. De nieuwe attracties, animaties, shows en feestelijkheden hadden hun vruchten afgeworpen.

 

2008: de 15de verjaardag van Disneyland Resort Parijs gaat door!

In 2008 ging het grote verjaardagsfeest gewoon voort met opnieuw een nieuwe attractie! Sinds begin 2008 kunnen de bezoekers kennismaken met ‘Stich Live’: een interactieve attractie waarin de bezoekers de hoofdrollen krijgen. Bezoekers die het feest in 2007 misten, kregen zo toch nog de kans om de verjaardag van het park, meer dan een jaar na datum, mee te vieren.

Het gevolg? Het bezoekersrecord werd opnieuw verbroken. Niet minder dan 15,3 miljoen bezoekers passeerden de poorten van het resort. 800.000 bezoekers meer dan een jaar voordien en zelfs 2,2 miljoen bezoekers meer dan voor het ‘verjaardagsfeest’.

Op deredactie.be kunnen we eind 2008 het volgende lezen:

Het themapark Disneyland Resort Parijs heeft dit jaar met 15,3 miljoen bezoekers een record geboekt. Dat zijn er 800.000 meer dan het jaar voordien. Bovendien boekte het park, na zes jaar met verlies, in het financiële jaar 2007-2008 voor het eerst weer winst.


De nettowinst bedroeg 1,7 miljoen euro, tegenover een verlies van 41,6 miljoen euro tijdens het vorige boekjaar. De omzet steeg met 9 procent naar 1,33 miljard euro.


De gemiddelde uitgaven van de bezoekers van het themapark stegen met 3 procent naar 46,3 euro per dag. De bezettingsgraad van de hotels kwam iets hoger uit op bijna 91 procent en de gemiddelde uitgaven per kamer bedroegen 211,4 euro. Dat is ruim 7 procent meer.


Volgens de uitbaters is een vakantie naar Euro Disney Parijs, in tijden van economische achteruitgang, een alternatief geworden voor de verre en dure vliegreizen.

 

De conclusie die hieruit werd getrokken was duidelijk: we vieren vanaf nu gewoon elk jaar feest!

2009: Mickey’ Magical Party in het Disneyland Park & nieuwigheden in het Walt Disney Studios Park

Niemand minder dan Mickey Mouse himself staat in 2009 centraal in de marketingcampagnes van het park. Hij is vanaf 2009 de centrale figuur in een grote show op het plein voor het kasteel. Central Plaza wordt omgetoverd naar het grootste podium van het park. Mickey en zijn vrienden treden er dagelijks verschillende keren op tijdens een muzikaal en swingend spectakel. The ‘character express’ die ter gelegenheid van de 15de verjaardag in het leven geroepen was, wordt omgetoverd naar Minnie’s Party Train, zodat ook Mickey’s vriendinnetje de nodige aandacht krijgt.

 

In de Walt Disney Studios komen er enkele echte nieuwigheden: de Disney Stars and Motorcars Parade, afkomstig uit de Disney's MGM Studios in Florida, bestaat uit heel wat ouderwetse limousines en is gebaseerd op de parades die vroeger in Hollywood gehouden werden bij oa. filmpremières. In Parijs krijgt deze de kortere naam: Stars ‘N’ Cars.

Naast de nieuwe parade opende er een kleine nieuwe show/attractie in het park: Playhouse Disney Live on Stage! De show speelt zich af in verschillende talen en is vooral interessant voor kinderen.

Het resultaat voor het park? Gewoon nog meer bezoekers! De groei was niet zo groot als voorgaande jaren, maar toch kwamen er nog eens 100.000 bezoekers meer naar het resort dan het topjaar 2008! Toch kwam er financieel gezien iets minder goed nieuws naar buiten op het einde van fiscaal jaar 2009:

Euro Disney, de beheerder van Disneyland Parijs, heeft in zijn gebroken boekjaar 2008/09 een nettoverlies geleden van 63 miljoen euro. Het pretpark ontving wel een recordaantal van 15,4 miljoen bezoekers, maar die gaven gemiddeld minder uit.


Crisis

Tijdens het vorige boekjaar had Euro Disney, een filiaal van het Amerikaanse Disney, nog een nettowinst geboekt van 1,7 miljoen euro. De jaaromzet daalde met 7 procent tot 1,23 miljard euro.

De crisis leidde tot gedragsveranderingen bij de bezoekers, stelt Euro Disney. Zij reizen bijvoorbeeld minder ver. Zo zag Euro Disney het aantal toeristen uit Spanje en Groot-Brittannië dalen, maar er kwamen wel meer bezoekers uit Frankrijk en België. Daarnaast maken reizigers vaker gebruik van promoties, aldus nog Euro Disney, waardoor de gemiddelde uitgaven per bezoeker daalden.

Vanaf de opening van Hollywood Tower of Terror en Crush Coaster in het Walt Disney Studios Park, is het er beduidend drukker geworden. In 2009 volgt dan ook de aankondiging dat de capaciteit van het park vanaf het volgende jaar zou worden vergroot door de toevoeging van een nieuw themagebied: Toy Story Playland. In 2009 bereikte ons de volgende conceptart:

2010: Disney trekt de kaart van de nieuwste figuren: het ‘New Generation Festival’

2010 staat in het teken van ‘het festival van de nieuwe generatie’; hiermee worden de sterren uit recente films bedoeld; de figuren uit onder andere Monsters Inc, , Toy Story, Ratatouille en Cars. In het Disneyland Park resulteert het festival in enkele updates; Prinses Tiana wordt in 2010 toegevoegd op de paradewagen van de prinsen en prinsessen, het treintje dat de Mainstreet doorkruist met Disney-characters krijgt nogmaals een nieuw uitzicht en noemt in 2010 ‘Disney all star express’. De show op Central Plaza heet ‘Disney Showtime Spectacular’, maar de basisingrediënten blijven muziek, dans en Disney-figuren.

Wegens het goede onthaal van de bezoekers in Disneyland Resort in California en fans van Michael Jackson wordt er in Parijs beslist om de 3D-film Captain EO te laten terugkeren. Het was deze film die bij de opening van Disneyland Park in 1992 in Discoveryland te zien was. Die werd in de loop van de geschiedenis vervangen door “Honey, I Shrunk the Audience”, maar had in de laatste jaren nog amper belangstelling van bezoekers.

Zoals in 2009 al aangekondigd, opent er in 2010 een nieuw themagebied in het Walt Disney Studios Park. Toy Story Playland telt 3 nieuwe attracties: Toy Soldiers Parachute Drop, Slinky Dog Zigzag Spin en RC Racer. Hoewel het de capaciteit van het park opdrijft door de extra oppervlakte die wordt toegevoegd aan het park, kan het park de bezoekers van het Resort amper slikken. De capaciteit van deze attracties is zeer laag en bezoekers staan al gauw uren in de rij voor deze nieuwe attracties. Bovendien betreft het, in onze ogen, standaardattracties met een Disney sausje van theming (thema, licht- en geluidseffecten). Het themagebied is wel kleurrijk en vrolijk, net wat het park kon gebruiken om de gezelligheid op te drijven.

Bovenstaand foto van de maquette geeft een getrouw beeld van het werkelijke uitzicht. Het pad rechts leidt naar de achteringang van het themagebied en werd gethemed naar een Parijse straat, zoals deze ook voorkomt in de animatiefilm Ratatouille. Ongetwijfeld zien we hier in de toekomst de volgende attractie verschijnen...

Wat onmiddellijk opvalt aan de bezoekersaantallen? 4,5 miljoen bezoekers in 2010 ten opzichte van 2,6 miljoen bezoekers in 2009 kiezen als eerste park van hun bezoek het Walt Disney Studios Park in plaats van Disneyland Park. Het globale bezoekersaantal daalt wel lichtjes met 2,6% met in totaal 15 miljoen bezoekers. Doordat de uitgaven per bezoeker lichtjes stegen en de kosten beter onder controle kwamen, kon Disneyland Resort Parijs het verlies verkleinen tot 45 miljoen euro ten opzichte van 63 miljoen euro een jaar eerder.

2011: Geen nieuwe attracties, wél weer een nieuw ‘feest’: ‘Disney’s Magical Moments’

Zowel het Disneyland Park als het Walt Disney Studios Park krijgen in 2011 geen nieuwe attracties. Er wordt volop geïnvesteerd in de beleving van de kinderen en er wordt een marketing campagne op poten gezet om in te spelen op de ouders. In de reclamespots zien we kinderen reageren op het moment dat hen verteld wordt dat ze naar Disneyland Resort Parijs gaan, met daarachter de nieuwigheden. Deze bestaan objectief gezien uit animaties, enkele kleine showtjes van Disney-characters die in interactie gaan met het publiek.

Het podium op Central Plaza krijgt voor de derde (en laatste) keer een nieuwe naam met dezelfde ingrediënten: Mickey’s Magical Celebration. Het treintje krijgt ook een nieuwe naam: Disney Dance Express en zoals de naam doet vermoeden, stopt deze onderweg voor een dansje, maar ook hier betreft het in feite geen echte nieuwigheid.

De bezoekers lijken het toch te smaken en een nieuw bezoekersrecord wordt gebroken. 15,6 miljoen bezoekers trekken naar Disneyland Resort Parijs. Het netto verlies steeg weer tot boven 63 miljoen euro! Het bedrijf verklaart de cijfers door een daling van de opbrengsten uit immobiliënen en een stijging van de kosten door de investering in animaties, ter verbetering van de beleving.

 

 

Nieuw contract met de Franse overheid

Kort gezegd, verplichtte Disneyland Paris zich met het contract van 1987 om het resort structureel uit te breiden. Hierdoor moest er vroegtijdig worden begonnen met de bouw van het tweede themapark (Walt Disney Studios Park) en zou, volgens het originele contract, uiterlijk in 2017 moeten worden begonnen met de bouw van een derde themapark. Na jarenlang onderhandelen is het contract nu flink gewijzigd, want de deadline van 2017 gaat het resort in de huidige financiele situatie niet halen. De hoofdpunten uit het nieuwe contract dat in 2030 zal aflopen, zijn:

  • De verdere ontwikkeling van het huidige resort met horeca faciliteitIen (hotels, uitbreiding Disney Village, etc.) en de mogelijkheid om een derde themapark te bouwen. Dit alles om de sterke toeristische positie van de regio Marne-La-Vallée te behouden en te versterken.
  • De verdere stedelijke ontwikkeling van het Val d’Europe gebied door economische ontwikkelingen en het scheppen van banen in de regio Parijs-Oost. Hierbij wordt de integratie van nieuwe bevolkingsgroepen gestimuleerd door nieuwe woningen als onderdeel van het Masterplan voor de regio Ile-de-France.
  • De ontwikkeling van een nieuwe toeristische bestemming in samenwerking met Piere & Vacances (eigenaar van Center Parcs): Les Villages Nature de Val d’Europe. Op basis van duurzame ontwikkeling zal dit project worden uitgestreken over 20 jaar met een totale oppervlakte van 500 hectare. Hierdoor wordt de totale oppervlakte van het resort vergroot van 1943 hectare tot 2230 hectare. Dit project zal 1,8 miljard euro gaan kosten (zie later meer).
  • In totaal wordt er verwacht dat al deze ontwikkelingen moeten zorgen voor een investering van diverse partijen van 8 miljard euro in de periode t/m 2030.
  • De potentiële werkgelegenheid stijgt hierdoor naar 70.000 directe en indirecte banen die te maken hebben met Disneyland Paris. Momenteel heeft het resort 56.000 directe en indirecte banen.

Twee ongevallen in 2011 - Probleem met Tower of Terror in het begin van 2012?

Op de laatste kettinglift van Big Thunder Mountain wordt een ontploffende mijn nagebootst met wankele rotsen die dreigen te vallen met licht- en geluidseffecten. Op 25 april 2011 gebeurt er een merkwaardig ongeval in Big Thunder Mountain en valt één van de decorstukken in deze scene écht op de trein. Vijf mensen raken gewond door deze vallende rots waarvan er eentje voor behandeling naar het ziekenhuis wordt gebracht.

Enkele maanden later gebeurt er opnieuw een ongeval met deze mijntrein: eind oktober 2011 ontspoorde de achtbaan. De eerste twee karretjes van de trein liepen uit de rails. Omdat het op een vlak stuk en bij lage snelheid gebeurde, raakte niemand gewond. De attractie werd voor onderzoek gesloten gedurende enkele dagen, maar ging daarna gewoon weer open voor het publiek.

Begin 2012 is in de Walt Disney Studios een looppad afgezet wegens het afbrokkelen van de façade van Tower of Terror. Het gaat om het looppad dat achter het Hollywood Tower Hotel loopt, langs de Studio Tram Tour route. Voor de veiligheid is er ook een net rond een deel van het gebouw geplaatst. Volgens geruchten op het forum van Pretparken.be heeft de manager van Production 1 aangegeven dat het nog zo zal blijven tot 2013. Er is momenteel geen budget beschikbaar om te repareren, het levert geen direct gevaar op.

 

 




De 20ste verjaardag van Disneyland Paris! Licht & Kleur!

Op 12 april 2012 zal het exact 20 jaar geleden zijn dat Disneyland Parijs voor het eerst open ging voor het grote publiek. Om dit te vieren zal er reeds vanaf 1 april 2012 een groot feest losbarsten in het Disneyland Park. Enkele nieuwigheden moeten zorgen voor nog maar eens ‘een jaar dat je niet mag missen’.

Ontmoet Mickey Mouse in levende lijve

Het Fantasyland theater zal de nieuwe plaats worden om Mickey Mouse te ontmoeten en groeten. Het podium wordt omgebouwd naar de repetitiekamer van Mickey met props uit filmpjes en vorige shows. Elke bezoeker zal de kans krijgen om een intiem moment met Mickey Mouse te delen.

Disney Magic on Parade

Enkele wagens van de parade worden verbouwd voor de 20ste verjaardag en vermoedelijk worden enkele nieuwe koetsen met prinsen en prinsessen toegevoegd. Disney Magic on Parade krijgt nieuwe muziek, nieuwe choreografie, nieuwe energie en nieuwe magie. Alle kostuums van de figuren die meedoen in de parade werden opnieuw ontworpen om te passen in het nieuwe thema van licht en kleur. De parade wordt geopend met een eerbetoon aan alle magiërs uit de bekende Disneyfilms. We zien onder andere Merlijn en de goede fee uit Assepoester verschijnen op deze nieuwe wagen. Ook het einde van de parade zal nieuw zijn met de belangrijkste Disneyfiguren verkleed als tovenaar.

Disney Dreams

De belangrijkste nieuwigheid betreft ongetwijfeld deze gloednieuwe show. Disney Dreams werd ontworpen in samenwerking met Steve Davison, creative director van Walt Disney Imagineering Creative Entertainment, diegene die ook een belangrijke rol speelde in de spectaculaire avondshow ‘World of Color’ in Disney’s California Adventure Park het Disneyland Resort van Anaheim. De show wordt beschouwd als het geschenk voor de 20ste verjaardag, die niemand zou mogen missen.

Er wordt gewerkt met talloze special effects: projecties op het kasteel, gloednieuwe fonteinen in de grachten rond het kasteel, een watergordijn met projecties, lasers, vuureffecten en vuurwerk. Er werden nieuwe technieken van over heel de wereld samen gebracht om dit spectakel onvergetelijk te maken.

Om deze show tot zijn recht te laten komen, zal het park langer openblijven gedurende de volledige 20ste verjaardag, zodat iedereen de show kan zien bij duisternis.

Toekomstplannen voor het Walt Disney Studios Park

The Walt Disney Company heeft Euro Disney SCA, het bedrijf dat Disneyland Resort Paris runt, een financiële injectie van 150 miljoen euro gegeven, te gebruiken tussen 2012 en 2018. Bovenop een nog niet aangesproken bedrag van 100 miljoen euro (dat tot 2014 geldig is) betekent dat een investering van 250 miljoen euro die hoofdzakelijk gebruikt gaat worden voor het verder uitbreiden van het Walt Disney Studios Park en de rest van het Disneyland Resort Paris.. De al jarenlang genoemde Ratatouille-attractie zal daar zeker deel van uitmaken.

Deze ride wordt volgens eerder verspreide geruchten een baanbrekende darkride met ‘trackless vehicles’, 3D projecties en een compleet themagebied inclusief een restaurant. De eerste aanwijzingen zijn al sinds de opening van Toy Story Playland te zien in de vorm van een Parijse boulevard.

De CEO van Euro Disney heeft al in verschillende interviews gezegd dat de verdere ontwikkeling van het Walt Disney Studios Park tot een volwaardige dagbestemming een absolute topprioriteit is. Vooral het gebrek aan goede restaurants en winkels is nu schrijnend in het park.

Om even te vergelijken met het verleden, kijken we terug naar 2005. Toen werd er een investering voor het resort aangekondigd ter waarde van 240 miljoen euro en die bracht ons de ombouw naar Space Mountain Mission:2 , Buzz Lightyears' Laser Blast, Crush Coaster, Cars en de volledige aankleding van het Toon Studio gebied, Stitch:live en natuurlijk ook The Tower of Terror inclusief de Hollywood Boulevard en alle bijhorende thematisering.  Kortom: naast Ratatouille, winkels en restaurants, lijkt een verdere placemaking niet uitgesloten en het is de linkervleugel van het park die er nu nog kaal en leeg bijligt in vergelijking met de wat meer aangepakte rechterkant.

Het is afwachten, maar we kunnen mooie tijden voor het park verwachten  De opening van Ratatouille zal in 2014 zijn, wat het Disneyland Resort in ieder geval een mooie marketingstrategie geeft voor na afloop van het 20ste verjaardagsfeest.  Sowieso is het nieuws dat The Walt Disney Company voor het eerst sinds jaren de Franse parken een financiële injectie geeft heel erg mooi. Fijn om te weten dat Parijs niet langer het genegeerde resort lijkt tussen alle investeringen in Anaheim, Orlando en Hong Kong.

Toekomstplannen voor de rest van het Disneyland Resort

In een artikel uit de krant ‘Le Parisien’, blijkt dat DLRP momenteel druk bezig is met de planning van nieuwe uitbreidingen in het resort. Een nieuwe bouwfase voor het Val d’Europe gebied staat op het punt om te beginnen. In het artikel staat een interview met Francis Borezée, de Vice President of Resort and Real Estate Development van DLRP. Borezée bevestigd hier oude geruchten over het uitbreiden van het Disney Village Entertainment Distric, de bouw van nieuwe Disney Hotels en de komst van een gigantisch Convention Centre.

Fase 1 – Convention Centre, Disney Hotel & uitbreiding TGV/RER treinstation

 

Val d'Europe Expansion 1

De eerste fase van dit project bestaat uit de constructie van een Convention Centre van 20.000 vierkante meter. De oppervlakte van dit gebouw is gigantisch en zal worden gebouwd tussen de Disney Village parkeergarage (Vinci) en Disney’s Hotel Newport Bay Club. Hier is een investering van 100 miljoen euro mee gemoeid. In deze fase zal ook een nieuw Disney Hotel worden gebouwd met 750 kamers, dat qua grootte het beste vergeleken kan worden met een Disney’s Hotel New York.

In de plannen is er echter plaats gemaakt voor twee nieuwe Disney Hotels. Het is op dit moment nog niet bekend welk van de twee als eerste wordt gebouwd. De locatie van het ene hotel ligt naast het nieuwe Convention Centre, de locatie voor het andere hotel ligt daar tegenover bij Disney Village. Als laatste zal het TGV/RER treinstation onder handen worden genomen. Er komt een tweede in- en uitgang voor dit station naast de Disney Village parkeergarage om zo de toekomstige congresbezoekers dichterbij het Convention Centre te kunnen laten uitstappen. In dit nieuwe gebouw zullen ook een booking centre en andere faciliteiten voor zowel congresbezoekers, als inwoners van Val d’Europe worden gehuisvest. Deze hele fase moet in 2015 zijn afgerond!

Fase 2 – uitbreiding Disney Village & nieuwe attracties Disney parken

DLRP Maquette (World of Disney Store)

Tegelijk met de eerste fase, zal Disney Village worden uitgebreid. De plannen zijn vooralsnog weinig concreet, maar geven wel al een locatie voor de uitbreiding. Disney Village zal gaan groeien vanaf het IMAX theater, tot aan het nieuw te bouwen Disney Hotel bij Lake Disney. Dat is een verdubbeling van de huidige oppervlakte! Nog niet officieel bevestigd, maar wel algemeen bekend, is de komst van de World of Disney Store tegenover de bioscoop. Dit stond al langer in de planning, zoals te zien is op de maquette en recent kwam er ook een concept art voor deze nieuwe megastore op het internet terecht.

Daarnaast zullen er nieuwe huizen worden gebouwd in Val d’Europe, zullen er diverse parken (groenvoorzieningen) en meren worden aangelegd en zal het Shopping Centre worden uitgebreid. Tel daarbij op dat er een nieuw Aquatics Centre (zwemvoorziening) zal worden gebouwd en je weet dat de toekomst er goed uit ziet voor Disneyland Resort Parijs!

 

Les Villages Nature de Val d’Europe

De plannen voor ‘Villages Nature’ zijn al sinds het begin van de jaren 2000 aan het broeien achter de schermen, maar zijn pas zeer concreet geworden in de loop van 2010, toen verscheidene plannen publiek werden gemaakt. Op onderstaande kaart staat de locatie van het project aangegeven ten opzichte van het Disneyland Resort. Davy Crocket Ranch wordt dus een onderdeel van ‘Villages Nature’.

500 hectares op 6 kilometer van Disneyland Resort Parijs, ontwikkeld over een periode van 20 jaar

Joint-Venture

Euro Disney S.C.A Group (“Euro Disney”) and Groupe Pierre & Vacances Center Parcs (“Pierre & Vacances”) hebben voor dit project een 50/50 joint-venture opgericht. Ze hebben samen het project bestudeerd en met hun gelijke waarden en complementaire kennis beschikken ze over een goed fundament voor Villages Nature.

Een boodschap van harmonie tussen mens en natuur

De harmonie tussen mens en natuur krijgt een centrale rol in het Villages Nature concept. De ontwikkeling zal in samenwerking met visionaire landschapsarchitecten gebeuren om op deze manier nieuwe logeer- en ontspanningservaringen te bieden aan de gasten. Zo krijgen deze de kans om op verschillende manieren met de natuur in interactie te komen; Gasten kunnen wandelen, varen en paardrijden door de de rijke natuur die aanwezig zal zijn. Er zullen zelfs speciale ontdekkingspaden worden aangelegd. Ze kunnen een biologische boerderij bezoeken en genieten van seizoensgebonden festivals en culinaire evenementen.

Het gehele resort zal rond een 3.500 m² grote geothermische lagoon worden opgebouwd. Het aangrenzende waterpretpark zal het grootste van Europa worden.

Fase 1: 175 hectares - 710 appartementen - 1020 vakantiehuisjes

Het origineel plan uit 2007 verschilt lichtjes van het huidige plan (zie onder)


Het plan zoals het vandaag bekend is met meer en kleinere parkings korter bij de accomodatie.

 

De verblijfseenheden zullen tussen de 32 en 85 m² groot zijn en gegroepeerd zijn in 3 dorpen: 2 ervan rond het meer en 1 in het bos. Met de ervaring van Pierre & Vacances op het gebied van vastgoedontwikkeling, zullen de appartementen en huisjes verkocht worden aan individuele investeerders die op zoek zijn naar een vakantiewoning. De gemeenschappelijke faciliteiten kunnen worden verkocht aan een institutionele investeerder. Alles wordt dan op zijn beurt geleased en beheerd worden door de Villages Nature operating company.

Engagement voor duurzame ontwikkeling

Om een duurzaam actieplan op te stellen en om met Villages Nature dé referentie van het eco-toerisme in Europa neer te zetten, hebben de zakenpartners zich gebaseerd op methodologie van ‘One Planet Living’ (www.oneplanetliving.org). Deze is ontwikkeld door WWF international en BioRegional.

Ze engageren zich op 10 meetbare doelstellingen om de ecologische voetafdruk van het resort zo klein mogelijk te houden;

  •     Geen CO2-uitstoot
  •     Geen afval
  •     Duurzaam transport
  •     Gebruik van lokaal en duurzaam materiaal
  •     Gebruik van lokaal en duurzaam voedsel
  •     Duurzaam watergebruik
  •     Natuurlijke leefgebied van de dieren beschermen
  •     Cultuur en erfgoed beschermen
  •     Werken met lokale parters en eerlijke handel
  •     Aandacht voor kwaliteit van het leven en welzijn

De geothermisch bron die zich 1800 meter onder het gebied bevindt, zal de ontwikkelaars helpen om de doelstellingen te verwezelijken. De verwarming van alle faciliteiten in het resort zal gebruik maken van deze natuurlijke geothermische waterbron van 78 graden Celsius.

Rendez-vous op pretparken.be in 2017 voor de resultaten en tot zolang kan je terecht op ons forum voor de laatste ontwikkelingen!

 

Tekst: Joris Steppe (Rollercoaster Friends) & Nico Reynders (Pretparken.be)

Bronnen

Disneylandparis.com : www.disneylandparis.com

Valdeurope.com : www.valdeurope.com

Boek From Sketch to reality (Alain Littaye - Didier Ghez)

VRT nieuws : www.vrtnieuws.net

Re-imagineering: http://imagineerebirth.blogspot.com/

Solarius: www.solarius.com

Miceage : www.miceage.com

Wikipedia: www.wikipedia.com

D-log.nl: www.d-log.nl
Villagesnature.com: www.villagesnature.com/
Ons forum: http://board.pretparken.be

 

 

 

 

De grootste pretpark-fansite van België met een Europese parkgids van maar liefst 100 pretparken, een rijkgevulde nieuws- en artikelsectie en een forum.