Paswoord vergeten? We sturen het je zo terug op en dan kan je terug aan de slag.
Join the club! Deel al je ervaringen!
EXCLUSIEF: op de werf van PULSAR in Walibi Belgium
Share
Auteur: Yelle Kleykens @ 23 Maa 16

Vanavond vond in Walibi Belgium een exclusieve rondleiding plaats op de werf van hun nieuwe launched watercoaster. PULSAR zal de eerste waterachtbaan in de wereld worden die meermaals gelanceerd wordt, tot maximaal 100 km/u en zal € 8,5 miljoen kosten.

De bouw van de track op zich is al sinds eind januari voltooid. Momenteel is men in Waver druk bezig aan thematisering (door JoraVision) en indeling van de wachtruimtes, alsook het in gereedheid brengen van de attractie voor de eerste testritten. Volgende week, op 4 april, zal in de vroege ochtend de eerste boot in het park aankomen. De testritten zullen snel daarop volgen. De ganse maand april is daarvoor voorbehouden. Als de attractie dan stabiel werkt, zijn er in mei (onaangekondigde) softopeningen mogelijk. Op 4 juni opent de attractie dan officieel

Windcabine

Op het plein aan het reuzenrad van Walibi Belgium staat een grote blauwe container, dit is als smaakmaker voor PULSAR bedoeld. In de container zal je simulatiefilmpjes van de attractie zien met een grote ventilator in het midden voor een wind- en snelheidseffect na te bootsen. Ook zullen er touchscreens zijn met meer info en er zijn, door aan een wedstrijd deel te nemen, dagelijks 25 terugkomtickets te winnen.

Het gebouw – de buitenkant                        

Het stationsgebouw, dat reeds deels gethematiseerd is, zal een oud pakhuis voorstellen. De voorkant van het gebouw zal uitgewerkt worden zoals in de promovideo al werd aangegeven. Tegen de gevel komen blauwe cirkels met het logo van PULSAR in het midden. Bij de lancering zal het logo m.b.v. LED’s oplichten die de pulsering van de energie-uitbarsting simuleert.

Thematisering pakhuis (zijkant):

Thematisering PULSAR-stijl:

PULSAR Area

Er is een dijk aangelegd voor de attractie waardoor bezoekers binnenkort rond de attractie kunnen wandelen. Ook wordt er een splashzone voorzien. De exacte locatie daarvoor is nog niet bekend, omdat men wil kijken waar je het natst wordt door de grote golf die gecreëerd zal worden door de grote sloep. Verder zullen de torens met LED-sfeerverlichting uitgelicht worden.

De wachtrij

De ingang van de wachtrij komt aan de zijkant van het gebouw te liggen, dicht bij het verticale stuk track aan de kant van het station, en zullen dus niet de trappen zijn. Verder zal deze opgedeeld worden in drie verschillende stukken: de gewone wachtrij, de single rider en een express line.

De primeur is dat er twee voorshows zullen komen in de wachtrij! Deze worden niet per groep begeleid, maar zullen “doorloop-shows” worden. Je staat in de showruimtes gemiddeld 6 minuten en op die tijd kan je anderhalve keer de show bekijken. Er zal gebruik worden gemaakt van videomapping.

In de eerste preshow komt er een schuine wand waar stenen af zullen brokkelen door de opstapelende energie. In de tweede en laatste show zal je het hart van de attractie vinden: de plaats waar alle energie opgeslagen zit. Hieruit lopen verschillende draden die door de hele wachtrij lopen en met connectors op bepaalde punten aan de attractie verbonden zijn.

Eerste preshow-ruimte:

Tweede preshowruimte:

Overig station:

Het verhaal

Het verhaal achter de attractie is dat er iets neergestort is op de plaats van PULSAR waardoor daar een enorm grote energiebron ontstaan is. Iemand heeft deze bron in een oud pakhuis gestopt, maar om al die energie aan te kunnen, moet die energiebron soms gelucht worden. Dit zal de lancering van de attractie veroorzaken.

De attractie – Beleving

In deze waterachtbaan zal je drie keer gelanceerd worden. De eerste launch zal achterwaarts beginnen en zal de boot tot 50km/u lanceren. Daarna tot 80 km/u en bij de terugkeer van de boot een derde keer tot 100 km/u. Daarna volgt een grote splash en stopt de attractie. In totaal zal de rit 78 seconden duren.

De attractie – Technisch

Heel wat nieuwe technische details werden vanavond bekend gemaakt. Zo weten we nu dat de attractie 1,2 megawatt zal verbruiken tijdens de lancering. De lancering zal trouwens gebeuren aan de hand van 22 LSM-motoren. Een sloep zal 7 ton wegen en plaats bieden aan 20 personen (5 rijen van 4), hierdoor haalt de coaster een capaciteit van 950 personen per uur.

De attractie zal niet na elke lancering een splash maken, maar enkel op het einde met 100 km/u. Dit is mogelijk door de technologie van een bassin met een variabel waterniveau. Vlak na de laatste lancering zijn er 6 seconden tijd om het bassin te vullen met water door de sluizen open te zetten zodat de boot in 30cm diep water kan splashen. Het lozen van het bassin gebeurt met een grote waterpomp en duurt zo'n 50 seconden.

Sluizen en pomp:

Leuk weetje: de toren het dichtst bij het gebouw is 40 meter hoog en de andere is 45 meter hoog. De wielen van de sloepen zullen ook de grootste worden op een attractie: 90cm doorsnede en een gewicht van maar liefst 200 kg per wiel.

Er zal met een dubbel laadstation gewerkt worden waardoor in het midden van het station een grote draaischijf voorzien is.

Draaimechanisme:

     

Leuk weetje, dit is de allereerste schets van PULSAR door Mack Rides getekend:

De baan

Nog meer foto's van de baan zelf:

Wij kijken alvast heel erg uit naar deze gegarandeerd prachtige en spectaculaire attractie en willen Walibi Belgium bedanken voor het bezoek aan PULSAR!

Tekst: © Yelle Kleykens – Pretparken.be // Foto’s: © Yelle Kleykens, Ignace Woinin, Kris Peeters, Tom Vandenbroucke –Pretparken.be, Walibi Belgium

De grootste pretpark-fansite van België met een Europese parkgids van maar liefst 100 pretparken, een rijkgevulde nieuws- en artikelsectie en een forum.