Paswoord vergeten? We sturen het je zo terug op en dan kan je terug aan de slag.
Join the club! Deel al je ervaringen!
Het complete inversie overzicht
Share
Auteur: Michiel De Sutter @ 4 Aug 10

Inversies: Het complete overzicht

Iedereen kent het verschil tussen een loop, een corkscrew en een cobra roll, maar welke inversies zijn er nog allemaal? Pretparken.be biedt jullie een van de meest complete overzichten in de soorten inversies. Omdat lang niet alle inversies een Nederlandstalige naam hebben wordt elke inversie met de Engelstalige naam vermeld.
 

 

 

De nodige achtergrond:

Het woord inversie betekend volgens Van Dale: omkering van de gewone orde / omkering van de functies. Voor achtbanen is dit dus zeer duidelijk, de treintjes worden omgekeerd zodat de gasten ook omgekeerd zitten/staan/liggen. Hierdoor ga je als bezoeker dus ondersteboven of 'overkop', en dit zorgt voor een aantal 'nieuwe' sensaties in het lichaam, zowel fysische als psychische. Het woord inversie is dus zeer ruim, net als het aanbod van de verschillende inversies. Om de verschillende inversies toch iets of wat te kunnen vergelijken beschrijven we een inversie met de hulp van eenvoudige meetkunde.

We stellen de baan voor in een vlak dus met twee dimensies, X en Y. De richting is de lijn die een track volgt. Op een X,Y-assenstelsel kan dit bijvoorbeeld schuin, horizontaal en verticaal zijn. De zin is de kant waar een trein naar gaat op de track. Dit kan op een X,Y-assenstelsel rechts of links zijn. Eén richting heeft dus altijd twee verschillende zinnen.
Twee banen kunnen dus een gelijke richting hebben, ze liggen dan evenwijdig aan elkaar. De treinen kunnen dan echter een verschillende zin hebben, waardoor ze elkaar tegemoet komen. Ze kunnen echter ook dezelfde zin hebben, waardoor ze als het naast elkaar rijden naar hetzelfde punt toe, al dan niet met gelijke snelheid.


Opmerking: Een achtbaan is een voorwerp en elk voorwerp bestaat uit drie dimensies. Daarom moeten we deze uitleg eigenlijk ook in drie dimensies doen, maar dit maakt het alleen nog moeilijker en abstracter. Een achtbaantreintje kunnen we dan voorstellen als een plaatsvector met een richting, een zin en een bepaalde lengte, zodat die de snelheid van het treintje voorstelt. Elke verandering van het treintje en/of de baan in de ruimte zal een verandering van de plaatsvector met zich meebrengen. U begrijpt dat dit ons teveel afleidt van waar het allemaal rond draait, het inversie-overzicht. Mensen die toch geïnteresseerd zijn kunnen altijd uitleg vragen op ons forum.

 

 

De Inversies:

Banana Roll: De inversie begint als een halve loop, maar gaat dan over in een overbanked turn. Deze wordt voortgezet in een nieuwe halve loop, zodat je twee maal ondersteboven gaat. De zin voor en na de inversie is tegengesteld. Deze inversie is sinds 2011 terug te vinden op Takabisha, een Euro-Fighter van Gerstlauer.




Batwing: Een batwing komt voor op oude multiloopers van Arrow en Vekoma, en op B&M inverteds. Bij deze inversie ga je twee maal ondersteboven. De inversie begint met een halve corkscrew gevolgd door een halve loop. Hierna volgt direct een tweede halve loop waarna je eindigt met een halve corkscrew. De zin voor en na de inversie is tegengesteld, je keert dus terug van waar je oorspronkelijk kwam. Een voorbeeld van deze inversie is te vinden op Goudurix in Parc Asterix.





Bent Cuban Eight: Een inversie die sinds 2010 op twee banen terug te vinden is. Hier ga je twee keer ondersteboven. De inversie start met een loop die halverwege van richting verandert, de zin blijft echter ongeveer hetzelfde. Daarna volgt een volwaardige immelman, zodat de richting opnieuw verandert en de zin omgekeerd is aan de oorspronkelijke zin van de trein.




Bowtie: Een bowtie is heel vergelijkbaar met een batwing. Het verschil zit hem in het feit dat de laatste corkscrew gespiegeld is, waardoor je je rit verder zet in dezelfde richting en zin. Je gaat dus achtereenvolgens door een halve corkscrew, een halve loop, een halve loop en een halve corkscrew. Deze inversie is enkel te vinden op Dragon Mountain in Marineland Theme Park.




Butterfly: Dit is een inversie waarbij je twee keer ondersteboven gaat. Het begint als een halve looping, alleen rol je tijdens de looping naar een kant. Hierna volgt een halve schroef, die opnieuw gevolgd wordt door een halve schroef. Je beweging blijft doorgaan tijdens de twee halve schroeven. Je eindigt met een halve loop waar je weer naar één kant rolt, waardoor je je beweging verder zet in dezelfde richting en zin als voor de inversie. Deze inversie lijkt heel hard op een sea-serpent, alleen rol je hierbij nog eens naar een kant terwijl je in de halve loop zit. Dit is een vrij pijnlijke inversie, die alleen gebouwd is door Vekoma. Deze kan je terugvinden op Goudurix in Parc Asterix.




Cobra Loop: Deze inversie is enkel en alleen te vinden op Storm Runner in Herseypark. De inversie start normaal met een halve loop. Deze gaat dan halvelings over in een halve in-line twist waarna een duik naar beneden volgt die de trein weer 'recht' op de rails zet. Deze inversie heeft veel weg van een immelman of een sidewinder, maar is toch nog net dat tikkeltje anders, vooral door de duik naar beneden.




Cobra Roll: De derde meest gebruikte inversie op deze planeet, enkel een loop en een corkscrew doen beter. Deze inversie begint met een halve loop, gevolgd door een halve corkscrew. Hierna volgt opnieuw een halve corkscrew, maar deze ligt in dezelfde richting als de eerste, en een halve loop. Resultaat is dat de rijrichting van de trein 180 graden gedraaid is. Deze inversie staat ook bekend als de boomerang-inversie en er is zelfs een model (Vekoma Boomerang) naar genoemd. Een voorbeeld is te vinden op Alpengeist in Bush Gardens Europe en dichter bij huis op Boomerang in Bellewaerde.




Corkscrew: Deze inversie staat in het Nederlands bekend als de schroef. Het is eigenlijk heel simpel: het treintje rolt naar een kant terwijl het omhoog gaat, hierdoor kom je ondersteboven te hangen in een richting die dwars staat op de oorspronkelijke rijrichting. Hierna vervolgt het treintje zijn weg, je rolt door en gaat terug naar beneden, waardoor het treintje opnieuw in de oorspronkelijke rijrichting staat. Arrow heeft deze inversie gebruikt op de eerste veilige inversie-achtbaan, Corkscrew in Knott’s Berry Farm. Dichter bij huis vind je deze nog op de Python in de Efteling. Veel inversies maken gebruik van een halve schroef.




Cutback: Deze inversie was te vinden op de achtbaan Drachen Fire in Bush Gardens Europe. Eigenlijk is het een schroef waarvan het tweede deel gespiegeld is, de rol-beweging wordt dus onderbroken. De richting na het element is dus hetzelfde, de zin is tegengesteld. Een vergelijkbare inversie is gebouwd in Space Mountain Mission 2 in Disneyland Park, al zijn daar weinig foto's van doordat deze indoor is.




Dive Drop: Een inversie die enkel nog maar op de B&M Wing Rider achtbanen te vinden is. Eens je boven komt op de lifthill gaat de trein een halve heartline roll in, waarna deze gevolgd wordt door een halve looping. Om het mogelijk te maken een mooi ritverloop te hebben zal de richting een heel klein beetje veranderen, de zin is tegengesteld, voor zover mogelijk omdat de richting niet gelijk is. Deze inversie kan je bijvoorbeeld terugvinden op Swarm in Thorpe Park. Het verschil met een dive loop is dat je bij deze laatste de heartline roll vanuit een 'dal' aanzet, terwijl je hier rechtsreeks van de lifthill komt.




Dive Loop: Een dive loop is voornamelijk te vinden op B&M achtbanen. Het is een combinatie van een heartline roll die in een bocht ligt en eens je ondersteboven hangt verder loopt in een halve loop. De richting wordt dus eerst licht veranderd door de bocht, maar niet zoveel als bij een reverse sidewinder. De zin is tegengesteld, voor zover dit kan doordat de richting niet gelijk is. Deze inversie kan je in België vinden op Anubis the Ride in Plopsaland De Panne, het is daar de eerste inversie.




Diving Turn: Deze inversie wordt bijna niet gebruikt in het echt, op het PC-spel RollerCoaster Tycoon is het echter een klassieker. De inversie is heel simpel. Eerst maakt de trein een halve heartline roll, die verder gaat in een halve corkscrew. Hierdoor staat de richting na het element loodrecht op de richting voor het element. Een voorbeeld is te vinden op de baan Spiral Coaster in Al Sha'ab Leisure Park.




Double Corkscrew: Zie corkscrew. Deze inversie is gewoon een opeenvolging van twee corkscrew-inversies.


Double Loop: Zie loop. Deze inversie is een opeenvolging van twee loop-inversies achter elkaar.


Double Heartline Roll: Zie heartline roll. Deze inversie is een opeenvolging van twee heartline roll’s.


Double In-Line Twist: Zie in-line twist. Deze inversie is een opeenvolging van twee in-line twist’s.


Fly To Lie: Een inversie die enkel voorkomt op flying coasters en Arrow 4D-coasters. Beide modellen kunnen zowel het treintje langs boven en langs onder laten rijden zonder de gasten een oncomfortabel gevoel te geven. Om toch van ‘kant’ te wisselen gebruiken ze een halve in-line twist, de trein draait dus een halve draai (180 graden) rond haar as. Bij deze inversie draaien de bezoekers van de vlieghouding naar de lighouding. De richting en de zin blijven dus hetzelfde. Een voorbeeld kan je zien op Air in Alton Towers.




Flying Snake Dive: Deze inversie is enkel en alleen te vinden op Storm Runner in Herseypark. Je gaat hierbij twee maal ondersteboven. Ze bestaat uit een normale heartline roll die gevolgd wordt door een halve heartline roll. Die wordt op zijn beurt dan gevolgd door een duik naar beneden in een soort van bocht/halve loop. De richting draait hierbij ongeveer 90 graden.




Heartline Roll: Dit is een heel simpele inversie, je draait gewoon rond je as. Er is dus geen verandering van richting of zin bij deze inversie. Het rotatiecentrum, het punt waar de baan en het treintje rond draait, is bij een heartline roll gericht op het hart van de gasten (of toch zo goed mogelijk). Hierdoor draaien de voeten naar één kant en het hoofd naar de andere kant. Dit is dan ook het verschil met een barrel roll, waar het rotatiecentrum op het chassis van het treintje is gericht in plaats van op het hart van de persoon in het treintje. Op de figuur ziet u duidelijk het verschil. Een voorbeeld is te vinden op Hydra in Dorney Park.




Immelmann: Deze inversie vindt men vooral op B&M achtbanen en is eigenlijk niets anders dan het omgekeerde van een dive loop. De trein begint dus eerst aan een halve loop en maakt op zijn hoogste punt een draaiing rond zijn eigen as. De richting van de baan verandert licht, maar zeker geen 90 graden zoals bij een sidewinder. De zin is wel tegengesteld (in de mate dat het mogelijk is). Voorbeelden zijn te vinden op Anubis in Plopsaland De Panne (de tweede inversie) en op Griffon in Bush Gardens Europe.




Inclined Dive Loop: Ook deze inversie is uniek in de wereld en is te vinden op de baan Hydra in Dorney Park. Eigenlijk is dit een dive loop, alleen is deze gekanteld, zodat je niet perfect loodrecht naar beneden hangt.




Inclined Loop: Deze inversie wordt niet echt veel gebruikt en is gelijkaardig met een inclined dive loop. Ook hier is het hele element, de loop in dit geval, gekanteld zodat je in het topje van de loop niet volledig ondersteboven hangt. Deze soort inversie is vooral te vinden op B&M Stand-Up Coasters. Een voorbeeld hiervan is de inclined loop op Mantis in Cedar Point.




In-Line Twist: Deze inversie is de heartline roll van de inverted, flying en 4D coasters. De reden waarom deze anders noemt is niet direct duidelijk, maar het idee blijft hetzelfde, je draait rond je as. Net als bij een heartline roll verandert noch de richting noch de zin. Een mooi voorbeeld is te vinden op Vampire in Walibi Belgium.




Inside Raven Turn: Dit is een speciaal element, vooral omdat de achtbanen zelf zo raar zijn. Je hangt namelijk naast de rails en je zitje kan ook bewegen. Hierdoor kan het chassis zowel op als onder de rails lopen, omdat de zitjes toch kunnen roteren. De inversie zelf bestaat uit drie delen. Je treintje arriveert met het chassis op de rails en gaat door een halve loop zodat het chassis onder aan de rails hangt. De zitjes worden intussen gekanteld zodat je meer dan één keer ondersteboven gaat. Daarna wordt de tocht gewoon verder gezet met het chassis onder aan de rails. Dit is dus een halve inversie en is nog maar twee keer gebouwd, op de twee Arrow 4D-coasters die de wereld rijk is, X2 in Six Flags Magic Mountain en Eejanaika in Fuji-Q Highland.




Interlocking Corkscrews: Deze inversie bestaat uit twee afzonderlijke corkscrews. Ze zijn echter zo gebouwd dat de ene corkscrew zich rond de andere wentelt, waardoor er als het ware een interactie tussen de twee ontstaat. Dit element wordt enkel en alleen gebouwd op B&M banen, een zeer mooi voorbeeld zijn de interlocking corkscrews op Dragon Khan in Port Aventura.




Interlocking Loops: Dit is een inversie die je momenteel alleen kan vinden op Loch Ness Monster in Bush Gardens Europe. De naam zegt het zelf, het zijn twee loops die in elkaar geweven zijn. De eerste loop ligt het hoogst en die wordt eerst doorlopen. Daarna zet het treintje zijn rit verder tot het aan de tweede loop komt, de richting die het treintje dan heeft staat loodrecht op de richting die het had tijdens het doorlopen van de eerste loop. Omdat deze loop lager begint ligt de top ook lager en hierdoor ga je door het middelpunt van de eerste loop.




Lie To Fly: Dit is het omgekeerde van de fly to lie-inversie. Je draait dus 180 graden rond je as, waarbij je van een lighouding naar een vlieghouding gaat. Zoals zijn voorganger is deze inversie enkel terug te vinden op flying coasters en 4D-coasters zoals Firehawk in Kings Island.




Loop: Dit is de meest gebruikte inversie ter wereld. Het idee is heel simpel, je voert een cirkelvormige beweging uit rond het middelpunt van de looping. De richting en de zin zijn voor en na de loop gelijk. Om een loop in een achtbaan in te brengen gaat je treintje wel licht van richting veranderen, anders zou je in een constante loop terecht komen. Een loop ziet er dus van bovenaf uit als een samengedrukte ‘Z’. De voorbeelden hiervan zijn legio, zoals op Typhoon in Bobbejaanland. Soms wordt deze inversie ook benoemd als verticale loop of looping.




Norwegian Loop: Deze inversie bestaat uit twee delen, die elkaars spiegelbeeld zijn. De inversie start boven aan een heuvel in de baan, je draait rond je as via een halve heartline roll en vervolgt je weg met een halve loop. De richting is dus gelijk gebleven, maar de zin is veranderd. De eerste halve loop gaat direct over in een tweede halve loop, die dan op zijn beurt gevolgd wordt door een halve heartline roll zodat je terug normaal rijdt en op dezelfde hoogte als voor de inversie. De richting is nog altijd gelijk, alleen is de zin nu ook weer gelijk aan de zin van voor de inversie. Net zoals bij een loop is de richting licht veranderd om te voorkomen dat je in een eeuwige norwegian loop terecht komt. Een voorbeeld vind je op Speed Monster in TusenFryd.




Outside Raven Turn: Dit is vergelijkbaar met de inside raven turn en is alleen terug te vinden op de 4D-coasters van Arrow, zijnde X2 en Eejanaika in respectievelijk Six Flags Magic Mountain en Fuji-Q Highland. Het principe is hetzelfde als de inside raven turn, alleen liggen de rails aan de buitenkant en kom je van boven en duik je naar onder. Je kan het nog het best vergelijken met een halve loop van een inverted coaster. De richting verandert bij deze inversie niet, maar de zin wel.




Parallel Loop: Deze inversie is een opeenvolging van twee of meerdere loops, ze liggen dan naast elkaar, dus parallel aan elkaar. Deze inversie is redelijk intens, tot 6,5 G, doordat de loopings mooi naast elkaar liggen is er een ronde vorm nodig, wat de hogere G-krachten verklaart. Op de foto van Texas Tornado (nu Tsunami) zijn het de witte en zwarte loop die samen een parallel loop vormen.




Pretzel Knot: Deze inversie wordt niet meer gemaakt, en bestond uit twee inversies. Ze is maar op één achtbaan geïnstalleerd, Moonsault Scramble in Fuji-Q Highland, en veroorzaakte een maximale G-kracht van 6,2G. Het principe van deze pretzel knot is vergelijkbaar met een batwing, alleen zijn de corkscrews gekruist. Het linkse deel van de twee halve loops loopt via een corkscrew in het rechtse lang stuk over en vice versa. Hierdoor zijn de twee halve loops dicht tegen elkaar geplaatst en zijn de G-krachten sterker dan bij een normale batwing, omdat men op minder plaats dezelfde kromming moet verkrijgen.




Pretzel Loop: Dit element is gemaakt door B&M voor hun flying coasters en bevat één inversie. Het idee is vergelijkbaar met een norwegian loop, alleen zijn de twee halve in-line twist elementen niet aanwezig. Je begint aan de inversie in de vliegende houding, je hangt dus onderaan de track. Je gaat door een halve loop die direct gevolgd wordt door een andere halve loop, waardoor je opnieuw in de vliegende houding terecht komt. Daarna zet de trein zijn trip gewoon verder, de richting en de zin zijn dus niet veranderd. Een mooi, en intens, voorbeeld van dergelijke inversie is te vinden op Superman Ultimate Flight in Six Flags over Georgia.




Quad Heartline Roll: Zie heartline roll. Deze inversie is een opeenvolging van vier heartline roll’s.


Reverse Sidewinder: Dit is, zoals de naam al zegt, het omgekeerde van een sidewinder. Je komt toe en gaat door een schroef, die daarna meteen gevolgd wordt door een halve loop. Het verschil met een immelman is dat de richtingen voor en na het element in een hoek van ongeveer 90 graden ligt, terwijl dit bij een immelman maximum 45 graden is. Een voorbeeld is te vinden op Cyclone in Dreamworld.




Roll Out: Dit is een unieke inversie, te vinden op Volcano in Kings Dominion. Je wordt eerst gelanceerd en gaat dan verticaal naar boven. Bovenaan ga je dan door een kwart looping, die aansluit op een corkscrew zodat je opnieuw onder de track hangt. Het speciale aan deze inversie is dat ze uit een vulkaan (het thema van de rit) komt, vandaar ook de naam roll out.




Roll Over: De meeste mensen kennen dit element wel, het zijn de eerste twee inversies op een SLC van Vekoma, zoals El Condor in Walibi World. Je begint aan dit element met een halve loop die direct aansluit op een halve in-line twist. Deze sluit dan weer naadloos aan op een halve in-line twist, die dan op zijn beurt verder gaat in een halve loop. De richting verandert dus eigenlijk niet, de zin verandert wel, twee keer bij het doorlopen van de halve loop.




Saxophone: Deze inversie is heel simpel, doch raar. Het karretje rijdt eerst horizontaal en maakt een bocht van 180 graden, maar via de verticale as. Dit wil zeggen dat je karretje eigenlijk omslaat, je hangt dus ondersteboven aan de rails en de zin is omgekeerd. Daarna rij je even ondersteboven, waarna je opnieuw 180 graden draait, alleen is de radius van de bocht nu groter (je karretje zit immers ‘in’ de bocht). De zin wordt opnieuw omgekeerd en je rijdt dus net als voor de inversie, alleen een stuk lager. Als je deze twee stukken samenvoegt krijg je een soort saxofoon-patroon, vandaar ook de naam. Deze inversie is terug te vinden op Sequoia Adventure in Gardaland.




Sea Serpent: Dit is een combinatie van een sidewinder met een reverse sidewinder. Je begint met een loop, gevolgd door een halve corkscrew, die op zijn beurt overgaat in een halve corkscrew. Tot slot eindig je de inversie in een halve loop. De zin en de richting voor en na de inversie blijven gelijk, al zijn ze tijdens de inversie wel veranderd. Het verschil met een butterfly-inversie is dat de trein niet naar één kant rolt tijdens de halve loop. Een voorbeeld is te vinden op Medusa in Six Flags Discovery Kingdom.




Sidewinder: Dit is een zeer simpele inversie. Je begint met een halve loop en helemaal bovenaan gaat de beweging voort in een corkscrew. Hierdoor verandert de richting met ongeveer 90 graden. Een mooi voorbeeld hiervan is te vinden op Limit in Heide-Park.




Sky Loop: Dit is een inversie speciaal voor de X-car coaster van Maurer-Söhne. De lifthill is van belang in dit element, dat uit twee inversies bestaat. De lifthill brengt je verticaal naar omhoog waarna je nog eens 90 graden draait, zodat je ondersteboven hangt. Hierna neemt de zwaartekracht het over en ga je door een halve heartline roll inversie. Deze vervolgt zijn weg door een tweede halve heartline roll die tenslotte verder gezet wordt in een grote halve loop waardoor de zin en richting weer zijn zoals voor het element. Een mooi voorbeeld is te vinden op Abismo in Parque de Attracciones de Madrid.




Stinger Curve: Dit element is gebouwd op de nieuwe flying-coaster van Vekoma. Het lijkt heel hard op een inside raven turn, alleen leg je deze in omgekeerde volgorde af. Je begint dus bovenaan en eindig beneden, terwijl je een halve inversie maakt doordat je van de vlieghouding naar de lighouding gebracht wordt. Tijdens deze inversie begint de trein ook al af te remmen. De richting blijft gelijk op deze baan, enkel de zin verandert. De enige baan die dit element tot nu toe heeft is Stingray in Giant Wheel Park of Suzhou.




Stinger Lift: Dit element is opnieuw een halve inversie en is sterk te vergelijken met het eerste deel van een sky loop. De lifthill is opnieuw geïntegreerd in het element en loopt opnieuw verticaal. De baan draait dan weer met een kwart loop zodat je onder de track hangt, in vlieghouding. En vanaf hier is de inversie gedaan en vervolgt de trein zijn weg in vlieghouding. De richting is dus gelijk, de zin is veranderd. Zoals bij de stinger curve is die element ook alleen te vinden op Stingray in Giant Wheel Park of Suzhou.




Top Hat - Inside: Een top hat inside is een element dat je kan vinden op Mr.Freeze in Six Flags St. Louis. De treintjes worden gelanceerd en gaan verticaal. Daarna draait de track zich 90 graden en wordt de inversie ingezet. De baan gaat ondersteboven doordat er twee kwart loops aan elkaar worden gelinked, waarbij de rails aan de binnenkant van de loop zitten. Als ze aan de buitenkant zitten spreken we van een top hat outside, maar dit is geen inversie en wordt dus ook niet opgenomen in deze lijst. Na de inversie draait de track opnieuw 90 graden om met tegengestelde zin als voor de inversie zijn weg verder te zetten.




Triple Corkscrew: Zie corkscrew. Deze inversie is een opeenvolging van drie corkscrews.


Triple Heartline Roll: Zie heartline roll. Deze inversie is een opeenvolging van drie heartline rolls.


Twisted Horseshoe Roll: Een twisted horseshoe roll is een relatief nieuw element en bestaat uit twee inversies. De eerste inversie is een linkse corkscrew, die gevolgd wordt door een bocht naar rechts van 180 graden. Hierna volgt een rechtse corkscrew. Door dit patroon krijg je een soort van hoefijzer-vorm, vandaar ook de naam. Dit element is terug te vinden op Blue Fire in Europa-Park.




Twisting Dive: Deze inversie wordt gebouwd door Togo en is te vinden op Manhattan Express in New York, New York Hotel & Casino. Ze begint met een halve heartline-roll, gevolgd door een kort stuk rechtdoor waar je ondersteboven hangt. Daarna komt het het tweede deel van de inversie door een halve loop, die ervoor zorgt dat de zin van de beweging tegengesteld is aan de oorspronkelijke zin.




Wraparound Corkscrew: Een unieke inversie, gebouwd op Drachen Fire in Bush Gardens Europe. De inversie begint op een hoogte, met een halve corkscrew. Deze beweging zet zich niet voort maar wordt overgenomen in een bochtige duik naar beneden waarbij de richting bijna 180 graden draait, in totaal draai je dus iets minder dan 270 graden. Aangezien deze baan is afgebroken bestaat deze inversie ook niet meer.




Zero-G Roll: Dit is een inversie die sterk lijkt op een heartline roll, alleen vindt deze plaats op het topje van een heuvel. Je gaat dus naar boven op een heuvel, maar net voor je op het topje bent draai je rond je as. Na deze draaiing stort de trein zich weer naar beneden in de afdaling van de heuvel. Door de draaiing in de top worden de G-krachten tot nul herleid, waardoor je als het ware zweeft. De zin en richting blijven dus gelijk. Deze inversie wordt vooral gebouwd op B&M’s, een mooi voorbeeld zie je op Superman, La attraction de Acero in Parque Warner Madrid.



Andere namen:

Sommige bouwers noemen hun element anders, ook al bedoelen ze hetzelfde. Daarom dat we hier een opsomming geven van de meest voorkomende andere namen van elementen. Indien jullie er nog weten, laat het ons gerust weten!

corkscrew - screw - flat spin - wingover
cobra rol - boomerang
cutback - tongue
loop - looping - vertical loop
heartline roll - jojo rol - barrel roll: Deze inversies zijn niet volledig gelijk, al is er zeer weinig verschil en wordt de naam dan ook door elkaar gebruikt. Het verschil wordt mooi uitgelegd in onderstaande tekening. De barrel roll is de linkse tekening, de heartline roll de rechtse. De meeste inversies zijn trouwens heartline rolls omdat deze veel aangenamer zijn voor de gasten. Soms wordt deze inversie ook een jojo roll genoemd. Dit is eigenlijk een normale heartline roll, alleen ligt deze voor de lifthill, waardoor dit speciaal genoeg is voor sommigen om een andere naam te gebruiken.


 

 


Wil je meer weten over inversies, denk je dat we iets vergeten zijn, heb je een opmerking of kanttekening bij de tekst of voel je de drang om eens goed te discussiëren over de toegevoegde waarde van een bepaalde inversie? Kom dan gerust eens kijken op ons forum!
 

 

Tekst: ©2010 Pretparken.be (Michiel De Sutter, Jelle Verelst)
Foto’s: 
© Takashi Konishi, © Brandon Anderson, © Coasterfacts.de, © Coasterimage.com, © Coasterusa59, © Dorney Park & Wildwater Kingdom, © Rik Engelen, © Tommy Faircloth, © Allyn Fratkin, © Xing Fu, © Justin Garvanovic, © George Greenway, © Jeff Harington, © Kevin Hulme, © Krummbein123, © Duane Marden, © Sven Martens - Pretparken.be, © Stéphane Michon, © Ricardo Minora, © Pete Moppin, © Mike Robbins, © Joel Rogers, © Eric Sakowski, © Joe Schwartz, © Alan Taff, © Oliver Talber, © Michael Thoelen - Pretparken.be, © Robert Ulrich, © Jimmy Van Dijck - Pretparken.be, © Glenn Van Hoeydonck - Pretparken.be, © Ting Chun Wang, © Jim Westland, © John Wiencek, © Richard Wilson, © Steve Woods, © Stefan Zwanzger

Foto’s No Limits: ©2010 Pretparken.be (Michiel De Sutter mbv No Limits Coaster Simulation)
Bronnen: Pretparken.be, www.rcdb.com, www.coasterglobe.com, www.coasterforce.com

De grootste pretpark-fansite van België met een Europese parkgids van maar liefst 100 pretparken, een rijkgevulde nieuws- en artikelsectie en een forum.