Paswoord vergeten? We sturen het je zo terug op en dan kan je terug aan de slag.
Join the club! Deel al je ervaringen!
Bobbejaanland laat Dizz pimpen door bekende streetartists
Share
Auteur: Thijs Mertens @ 7 Apr 11

Vandaag stelde Bobbejaanland met veel trots het thema van zijn nieuwste aanwinst voor aan de pers. Pretparken.be was ook van de partij!


50e verjaardag

Bobbejaanland viert in 2011 zijn 50e verjaardag en heeft daarvoor een nieuwe spinning coaster gebouwd: Dizz! De baan is 430m lang en 17m hoog. Zes gondels nemen de passagiers mee voor een helse rit, waarin snelheden tot 55 km/u worden bereikt.


Jeugd als doelpubliek

Met de nieuwe attractie hoopt Bobbejaanland zijn doelpubliek in de breedte uit te breiden. Ze richten zich met Dizz namelijk vooral op de jeugd. Daarom nam het

park de ContentCowboys onder de arm, een team dat er voor moest zorgen dat Dizz een hip streetart-decor kreeg. “Fred Di Bono en zijn team bleken met hun creativiteit, expertise en ervaring met street art de perfecte partners om op zoek te gaan naar de juiste mensen. Zij selecteerden drie hedendaagse street‐art collectieven die steeds met een rijk kleurenpalet aan de slag gaan en toch elk een heel aparte stijl hebben die verschillende doelgroepen zal aanspreken.”, vertelt Peggy Verelst, commercieel directeur van Bobbejaanland.

‘Bobbejaanland is in eerste instantie een attractiepark en geen themapark. Het kiezen van een thema voor een nieuwe attractie is elke keer opnieuw een uitdagende denkoefening. We proberen steeds te zorgen voor een optimale beleving bij de bezoeker. De ride staat centraal. Ten slotte komen de bezoekers daarvoor naar een pretpark. Met Dizz hebben we op dat vlak echt een topper in huis gehaald en dankzij de hippe theming zit hij nu in een kleedje dat uitermate ‘hot’ is bij de jeugd.’, legt Peggy de keuze voor street‐art uit.


Drie collectieven van streetartists

De drie collectieven Staynice, Toykyo en Kenson hebben ervoor gezorgd dat de omgeving van Dizz kleur kreeg. Hoewel zij elk hun eigen stijl hebben, klopt het totaalplaatje wel.

De broers Barry en Rob van Dijck van het Nederlandse collectief Staynice vonden het een bijzondere ervaring: ‘Wij pimpen normaal gezien gebouwen. Het is dan ook heel speciaal om met een pretparkattractie aan de slag te gaan. Dizz is echt een duizelingwekkende attractie die helemaal in onze stijl past. Wij hebben er dan ook een erezaak van gemaakt om de bezoekers te doen duizelen met onze overvloed aan kleuren.’

‘Wij waren vereerd toen Bobbejaanland contact met ons opnam voor dit project. Aangezien Dizz echt een duizelingwekkende coaster is, hebben we ervoor gekozen om met heel veel kleuren te werken. Onze bedoeling is de bezoeker werkelijk te overdonderden met een ongezien kleurenpalet.’, vertelt Pointdexter van Toykyo enthousiast.

Ook Kenson was in de wolken met het project: ‘Een pretparkattractie is een niet alledaags decor om mee te werken. Het was dan ook een unieke beleving. Wat het voor mij extra bijzonder maakt, is dat duizenden wachtenden mijn kunstwerk zullen aanschouwen. Ik heb geprobeerd de letters van Dizz in mijn concept te verwerken via grafische vlakken.’


Inkleuring van de gondels

De gondels zijn voorlopig nog zwart, en zullen dat de eerste weken ook blijven. Daarna zullen de collectieven ook deze onder handen nemen, maar hiervoor rekenen ze op de bijdrage van creatieve fans. Bobbejaanland organiseert namelijk vanaf 9 april de wedstrijd 'Pimp DIZZ bakske' op zijn website! Iedereen die zich geroepen voelt kan een ontwerp indienen. Je kan hiervoor de patronen van de collectieven gebruiken, maar je mag ook volledig freestyle gaan!

Uit alle inzendingen worden twee winnaars gekozen. De eerste wordt gekozen door een professionele jury, gevormd door de drie collectieven. De creatie van deze winnaar zal de bakjes vormgeven! De tweede winnaar wordt gekozen door de bezoekers van de website. Meedoen is dus de boodschap! Inzendingen kunnen gebeuren via de website www.bobbejaanland.be.


Testritten

Momenteel zijn de testritten van Dizz volop aan de gang. Van zodra TÜV de keuring van deze testritten heeft afgerond, kan de attractie openen. Bobbejaanland hoopt dat dat op 9 april zal zijn, maar kan hierover nog geen uitsluitsel geven. “Veiligheid boven alles”, zo luidt uiteraard het motto!

De baan zal dan eerst bereden worden door de levende test-dummies, de mensen die zich voor 4 april kandidaat gesteld hebben door een YouTube-filmpje in te sturen waarin ze hun meest 'dizzy' moves ten beelde brachten.

Of het met of zonder Dizz zal zijn, is dus nog geen zekerheid, maar Bobbejaanland opent alleszins op zaterdag 9 april zijn deuren voor het nieuwe seizoen!

 

Deel jullie mening over het thema van Dizz in dit topic.

 


Tekst & foto's: © 2011 – Thijs Mertens – Pretparken.be
Bron: Persbericht Bobbejaanland 07/04/2011

De grootste pretpark-fansite van België met een Europese parkgids van maar liefst 100 pretparken, een rijkgevulde nieuws- en artikelsectie en een forum.