Auteur: André Bormans - Gepubliceerd: 24 Dec 19, 11:08
Share

Na 17 jaar trouwe dienst neemt Särkänniemi dit jaar afscheid van hun Intamin-achtbaan "Half Pipe".

De Half Pipe uit het Finse Särkänniemi bij Tampere heeft dit seizoen zijn laatste rondjes gereden. Hoewel de achtbaan nog niet heel erg oud was en de grond ook niet nodig is voor een directe toekomstige attracite, wordt de achtbaan in het Finse pretpark afgebroken. Het is opmerkelijk dat een baan die zo compact is wordt afgebroken, daar vooral stadsparken vaak naarstig op zoek zijn naar attracties met een compacte footprint. De redenen voor het verwijderen zijn dan ook de hoge onderhoudskosten en de geluidsoverlast die de baan produceert voor de nabij wonende bevolking. Daarnaast was de attractie ook niet meer echt populair bij het grote publiek. Särkänniemi hoopt de achtbaan wel nog te kunnen verkopen aan een ander park.

Verdomhoekje

Het hoeft niet te verbazen dat de achtbaan weinig populair was. Särkänniemi presenteerde haar achtbaan niet bepaald als een pronkstuk. Bezoekers moesten eerst bereid zijn een weg in te slaan die aanvoelde als backstage-gebied. Als die horde al overwonnen werd, kregen ze zicht op een weinig elegante blok waarachter de achtbaan verscholen ging. Dat alleen zou al voldoende zijn om je op je stappen te doen terugkeren, maar het Finse park had ook nog een derde psychologische barrière ontworpen. Eens je je binnen de lelijke blok waagde waarin de wachtrij gehuisvest was, werd je getrakteerd op een decor dat eerder passend zou zijn voor drugtransacties en andere zwendel van het bedenkelijke soort. Als je daarbij in acht neemt dat de Half-pipe bijzonder slecht zichtbaar was vanuit het park, is het bijna een mirakel dat er zich überhaupt bezoekers bij de coaster aangemeld hebben.

Zeldzaam

De Intamin Halfpipe is als achtbaantype vrij zeldzaam. In eerste instantie was het de Nederlandse constructeur Vekoma die een soortgelijk model bedacht: De 64m hoge Hammerhead Stall. Vekoma ging echter failliet alvorens ooit een model hiervan te kunnen verkopen en enkel het prototype dat op eigen terrein was gebouwd bleef bestaan. Na de doorstart van Vekoma werd dit prototype wel verkocht aan E-DA Thema Park in Taiwan, waar de baan nog steeds zijn U-tjes aflegt, zij het wel met de nodige frequente technische problemen. In tussentijd kwam het Zwitserse Intamin met een soortgelijk model, echter een stuk kleiner en met gondels die ofwel op zwaartekracht ronddraaien - zoals de versie van Särkänniemi - of versies die niet draaien - zoals de RC Racer in de Disney Studios te Parijs. Dit maakte de versie van Intamin compacter, goedkoper en betrouwbaarder dan de gemotorizeerd ronddraaiende, gigantische versie van Vekoma. Intamin had voor zijn draaiende versie twee maten: ééntje van twintig meter hoog en ééntje van dertig meter hoog. De grote versie - die ook in Särkänniemi stond - is vrij zeldzaam: er bestaan slechts 3 exemplaren van: de andere 2 staan in Elitch Gardens (Colorado, USA) en in Chimelong Paradise (Guangzhou, China). De kleine draaiende versie van slechts 20m hoog is nog zeldzamer: hiervan is slechts één exemplaar gebouwd, aan een Don Quichote-winkel in Japan. Deze baan is echter nooit geopend omdat het gebouw waar deze op moest komen te staan niet geschikt was om de krachten van de baan op te vangen, alsook wegens klachten van omwonenden voor dreigende geluidsoverlast. De versie van Intamin zonder draaiende karretjes - zoals in de Disney Studio's in Parijs - vinden we wat vaker terug. In totaal zijn er hier zeven stuks van gebouwd in drie verschillende maten: 20m, 40m en speciaal voor Disney: 25m hoog.

Tekst: © André Bormans - Pretparken.be // Foto's: © Pretparken.be // Bron: Parkerlebnis.de