Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 29 Dec 20, 18:21
Share

PortAventura verraste in het najaar met de aankondiging van een naar voetbal gethematiseerde miljoeneninvestering. Dat overviel ons zo dat we het spontaan enkele maanden lieten rusten in de hoop dat het over zou waaien. Gezien het plan nog niet herroepen blijkt laten we toch ons enigszins gekleurde licht schijnen op deze ontwikkeling.

Terwijl Europa nog nakreunde van haar eerst coronagolf en zich stilaan warmliep voor de volgende vond in Spanje een klein mirakel plaats. Afgelopen september kondigde ‘PortAventura WORLD Parks & Resort– ja dat is de officiële volledige naam – een miljoeneninvestering aan. De Catalaanse evenknie van pretparkresorts met muizen bij Parijs en Rust zou liefst 150 miljoen investeren. Uiteraard een peulenschil vergeleken met de twee miljard die Disney in zijn Europese resort pompt, maar desalniettemin een bedrag dat pretparkfans doorgaans ferm doet kwijlen.

Tenzij je pretparken bezoekt om je fascinatie voor voetbal bot te vieren en een voorliefde hebt voor virtuele realiteit mogen je speekselklieren alweer bedaren. De heren en dames ( maar vermoedelijk vooral heren ) in de masterplan-afdeling bedisselden namelijk een joint venture met de Spaanse voetbalcompetitie-organisator La Liga. Met een simpele optelling van de populariteit van voetbal en de populariteit van het resort rekende men zich rijk.
De blijde boodschap werd vervolgens in een persbericht wereldkundig gemaakt dat bol stond van de buzzwoordjes en hoogdravende marketingtaal. Zoals vaak bij dergelijke persberichten werd het weinig concreet. De essentie is de volgende: er is een plan en het verloopt in drie fases met een toenemende graad van blijvende schade.

Drieluik

De eerste fase van tien miljoen euro heeft het minst om het lijf. Er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van een app die in combinatie met bepaalde plaatsen in het park een virtueel spel mogelijk maakt. Volgens het park gaat de applicatie globaal viraal waardoor je met je eigen avatar in competitie kan gaan met mensen van over de hele wereld. Ook bij een restaurantbezoek zal PortAventura je met enthousiasme op je smartphone laten tokkelen.
Fysiek verschijnt er enkel een nieuw restaurant waar ook voetbalmerchandise te vinden zal zijn. Een concept art suggereert dat het idee ergens tussen de Mediterrane zone en het wilde westen wordt ingeschoven, wat ongetwijfeld zal zorgen voor een mooie thematische aansluiting. Zonnig bekeken kunnen we stellen dat zulke ingrepen na verloop van tijd vaak herstelbaar blijken. De Music Battle-saus die Compagnie des Alpes in een moment van zwakte over zijn walibi-parken uitgoot is inmiddels ook ongeveer weggesleten.

Bij fase twee mogen we dieper fronsen: dan komt het resort met een voetbalgerelateerde attractie van 40 miljoen aandraven. Bij zulk grof geld valt een darkride te vermoeden. Een rit door de kleedkamers en douches zou ongetwijfeld een doelpubliek vinden, maar privacyperikelen en de norm voor wat betamelijk is bij familieplezier maken de optie onwaarschijnlijk. De link met het concept darkroom wordt wellicht ook te snel gelegd. Gondelgewijs over de grasmat glijden in gezelschap van gebeeldhouwde spelers klinkt te saai en ook een soarin-variant met voetbalstadia vanuit vogelperspectief lijkt uitgesloten: Ferrari land heeft immers al een vliegend theater. Wij zetten ons geld in op een fifa-achtige interactieve versie. Dat heeft het park ook al, maar ons eigenste Walibi bewijst dat je er daar perfect twee van kan hebben als het thema maar genoeg verschilt.
Los van de invulling van de attractie staat ze in de meeste zones thematisch als een tang op een varken. Dat overkomelijk door het ding te verbergen achter een façade die wél past, maar het feit blijft dat dure vergissingen doorgaans een lang leven beschoren zijn. Efteling heeft immers ook haar Pandadroom nog niet volledig naar de wereld van de sprookjes geholpen. In tegendeel, dat onding kreeg recent nog een update om weer decennia mee te kunnen.

De derde fase is echter degene die we het hardst moeten vrezen. Dan komt er een nieuw park dat volledig aan voetbal gewijd zal zijn. Hoewel dat op eerste zicht zorgt voor keurig afgescheiden voetbalvreugde is het kwaad op dat moment al geschied. Een voetbalvrij PortAventura is op dat moment geen optie meer: het park zit immers nog met de ontwikkelingen uit de eerdere fases. Erger is echter dat die 100 miljoen niet geïnvesteerd wordt in de huidige parken. Ze zal ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onvoldoende zijn om een nieuw park uit de grond te stampen waar je langer dan enkele uurtjes wil vertoeven.

Van het padje

PortAventura is in oorsprong opgebouwd rond bestemmingen die exotisch aanvoelen voor de meeste Europeanen. Het originele park telde vijf zones: De mediterrane inkomzone, De uitgestrekte zone rond het verre westen, de kleine Mexicaanse zone het Chinese themadeel en het Paradijselijke Tahiti. Die gebieden waren te bereiken via één cirkelvormig hoofdpad, wat navigatie eenvoudig, maar soms wat omslachtig maakte. De overgangen tussen de gebieden verliepen rimpelloos door slim design: als bezoeker zag je vanop de paden nooit twee themagebieden tegelijkertijd.  

Het pretparkresort liet die oorspronkelijke idee echter los sinds 2011. Een deel van het paradijselijke Tahiti werd ingeruild voor een felgekleurd themagebied rond sesamstraat dat zich beter leende voor souvenirlijnen. De aandacht voor zichtlijnen ging daarbij verloren en de simpele ringstructuur kreeg een doodlopend eindje. Waar de komst van hypercoaster Shambhala nog binnen het Chinees themadeel paste, week men met de Cambodjaans geïnspireerde Splash Battle ‘Angkor’ wel af van het originele thema. Qua paden werd het park bij beide toevoegingen complexer, met een extra wandellus én een nieuw doodlopend deel. Sommige fans zien dat ‘verval’ van een perfecte parkstructuur met lede ogen aan.

De grootste breuk met het verleden volgde echter met het nieuwe Ferrari Land. De sterke focus op de auto’s van het Italiaanse merk hebben nog weinig te maken met de exotische bestemmingen van welleer. Bovendien bood het park te weinig attracties om op zichzelf te staan en was de kwaliteit van latere toevoegingen ver onder het niveau van dat van het hoofdpark. Bezoekersaantallen bleven er logischerwijs onder de verwachting en de ticketprijs moest omlaag. Het is niet onwaarschijnlijk dat ook het nieuwe voetbalpark het straks met een beperkt aanbod zal moeten stellen en daardoor minder bezoekers kan strikken dan gehoopt. De tijd zal uitwijzen of Portaventura hier een keer te veel mee van het padje gaat.

Tekst: © Jonas Claes - Pretparken.be // Foto's: © PortAventura // Bron: PortAventura