Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 8 Jan 22, 15:42
Share

Fraispertuis City onthulde onlangs zijn nieuwigheid voor komend seizoen. Het park voegt een draaimolen van de Italiaanse fabrikant Technical Park toe. Het park neemt eveneens afscheid van zijn bumperboats: die verlaten het park na 26 seizoenen.

Het Franse Fraispertuis City bij Jeanménil blijft investeren ondanks de tegenvallende bezoekercijfers die het park door hardnekkige viruscirculatie ten deel vielen. Zowel in 2020 als in 2021 kreeg het park met respectievelijk 130 000 en 147 000 bezoekers, maar de helft van zijn de aantallen in 2019 over de vloer. Komend seizoen opent het park met 'Les Draisines' een interactieve draaimolen uit de catalogus van het Italiaanse Technical Park. De 'interactiviteit' is van het niveau van een oldschool vliegtuigmolentje. In plaats van op en neer te bewegen kunnen bezoekers met een hendel bepalen hoever de gondel uitzwenkt. Bij Les Draisines zijn die gondels vormgegeven als antieke spoorfietsen. Op elke Draisine is plaats voor maximaal twee personen. De attractie werd passend voor het thema geopend vlakbij het station van van de parktrein.

Fraispertuis City koos voor de XL-variant van de sidecar met 12 gondels in plaats van de 8 die tot nog toe de norm waren. Het park heeft daarmee een wereldprimeur te pakken. Die moet evenwel gedeeld worden met het Zweedse Liseberg, dat dit jaar een molen van hetzelfde type opent met de naam 'Turbo'. Ook het beperkt vernieuwend karakter doet afbreuk aan de glorie van de 'wereldprimeur': de Italiaanse firma leverde immers al sinds 2015 verschillende kleinere molens met hetzelfde principe af. Het investeringsbedrag voor de attractie bedraagt €900 000. Het Franse park kondigde de nieuwigheid aan op sociale media.

Draisine

Draisine is overigens ook een Nederlands woord dat ontleend werd aan een Duitser die een loopfiets ontwierp in 1816. Die man heette 'Karl Drais von Sauerbronn' en zijn houten loopfiets werd verwijzend naar zijn naam ‘Draisine’ genoemd. In de spoorwereld worden met draisines echter eenvoudige spoorvoertuigen bedoeld, gemaakt van metaal en/of hout. Ze waren relatief licht, zodat je ze snel van de trails kon tillen wanneer er een trein naderde. Draisines worden voortbewogen door spierkracht, al bestaan er ook varianten met een kleine motor. Ze werden voor de introductie van de moderne techniek door spoorwegmaatschappijen gebruikt om hun sporennetwerk te inspecteren. Ook baanwerkers maakten van de fietsen gebruik om snel op de plaats te komen waar reparaties nodig waren. Heden ten dage worden ze vooral gebruikt als toeristische attractie. Een vaker gebruikt synoniem voor de draisine is simpelweg 'Spoorfiets'. Dat woord geeft duidelijker de betekenis aan, maar is minder verfijnd.

Exit Bumperboats

Het park neemt dit seizoen ook afscheid van een attractietype dat steeds zeldzamer wordt. De bumperboats die sinds 1995 voor waterplezier zorgden worden deze winter uit het park verwijderd. Ze waren te vinden op een parkvijver die voorheen nog forellen en waterfietsen huisveste, zij het niet op hetzelfde tijdstip. De boten die nu het park verlaten dateren eigenlijk van 2010, toen het park ze volledig vernieuwde om ze beter op de esthetiek van het park te doen aansluiten. Het management had een drieluik aan redenen om de attractie voorgoed te sluiten. De bootjes verbruikte benzine voor hun motor, wat gepaard gaat met een onaangename geur en geluidshinder, de verbrandingsmotoren doen de wenkbrauwen fronsen in een klimaatbewust tijdperk en de capaciteit lag met 100 personen per uur te laag voor de bezoekersaantallen die het park voor ogen heeft. Een overschakeling naar elektrische aandrijving zou ten koste gaan van de vinnigheid van de bootjes en zou daarenboven het capaciteitsprobleem niet oplossen. Om deze redenen werden Les Bumpers na 26 seizoenen een geliefd onderdeel van Fraispertuis te zijn geweest definitief afgevoerd.

Tekst: © Jonas Claes - Pretparken.be // Beelden: © Fraispertuis City, © Pretparken.be // Bron: Fraispertuis City