Begin dit jaar startte de grootschalige renovatie van de meest bekende achtbaan van de Efteling: de Python. Ondertussen zijn alle nieuwe onderdelen geplaatst en zijn de laatste delen aan elkaar gelast. Eind deze maand moet de vernieuwde Python weer opengaan voor het publiek.
De Python die dit jaar 37 kaarjes mag uitblazen, had na 36 jaar trouwe dienst nood aan een grootschalige renovatie. In de afgelopen twee maanden is daarom de oude Python ontmanteld en weer compleet opnieuw opgebouwd waarbij het overgrote deel van de track en supports vervangen werd. De ritbeleving van het 350.000 kilo wegend Efteling-icoon blijft straks hetzelfde met de loopings, dubbele kurkentrekker en helix. Wel zijn er enkele kleine aanpassingen gebeurd om het comfort van de achtbaan te verbeteren.
Vandaag zijn de oude en nieuwe Python-baandelen aan elkaar vast gelast. Met het verbinden van de nieuwe baan aan het station is de bijna 37-jarige Python weer in volle glorie te aanschouwen in de Efteling. In de komende weken wordt de Python geschilderd, de omgeving rondom de achtbaan wordt vormgegeven en zullen er testritten worden uitgevoerd.
(lees verder onder deze video)
Uniek Python-aandenken
Uit de kolommen waar de oude baan op rustte zijn de moeren bewaard. Hiervan is een bijzonder Python-aandenken gemaakt. Dit unieke aandenken, met een oplage van 500 exemplaren, is vanaf 31 maart te koop in de Efteling.
Op zaterdag 31 maart 2018 wordt de achtbaan weer opengesteld voor publiek. De Efteling-achtbanen Joris en de Draak, Baron 1898, De Vliegende Hollander en Vogel Rok zijn tot die tijd wel gewoon geopend, mits de weersomstandigheden dit toelaten.
Tekst en foto's: © Efteling