Wildfire is een imposante houten achtbaan die achterin het park tegen een rotswand is aangebouwd. Het is de eerste achtbaan van Rocky Mountain Construction (RMC) in Europa. Deze Amerikaanse firma geniet sinds het begin van de jaren 2010 veel aanzien bij pretparkfans dankzij haar spectaculaire houten en hybride achtbanen die ook meerdere inversies kunnen bevatten, iets wat al sinds de jaren 1940 niet meer gezien werd bij woodies. Ook in Wildfire ga je meerdere keren over de kop: de baan bevat maar liefst drie inversies.
Met een kettinglift word je eerst naar het hoogste punt van de baan gebracht, waarna je een bocht maakt waar je even van het uitzicht kunt genieten. Niet voor lang, want even later duik je op de first drop onder een hoek van 83° de diepte in. Nadat je weer naar boven rijdt, volgt de eerste inversie: een inverted zero-g stall. De trein maakt een rotatie van 180° en je blijft even ondersteboven verder rijden, totdat je weer in de normale positie terechtkomt. Even later volgt een outward banked tophat. Dit is een heuvel die ongeveer 90° opzij gekanteld is. Verder wordt de baan gekenmerkt door heel wat richtingswissels en nog twee inversie-elementen: een corkscrew en een barrel roll. Ondanks de meerdere inversies, hebben de treinen geen schouderbeugels en word je dus enkel ter hoogte van je heupen tegengehouden door de beugel. Dit vrije gevoel versterkt de ritervaring.
Het station van Wildfire is aangekleed als een soort houtzagerij en ook over de thematisatie van de treinen en de ingang is goed nagedacht. Toch moet deze attractie het visueel vooral van de interactie van de constructie met het landschap hebben. Tijdens de rit raas je namelijk langs de rotsen en naaldbomen heen en heb je zicht op Bråviken, een soort smalle fjord van de Baltische Zee.
Dankzij de nodige hoeveelheid airtime (zeker in het begin van de rit) en de spektakelwaarde van deze achtbaan, wordt Wildfire vaak genoemd in lijstjes van de beste achtbanen van Europa. Of het ook echt een houten achtbaan is, is een onderwerp van discussie onder pretparkliefhebbers. Het is namelijk een achtbaan met topper track. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een dikke stalen rail bovenop zes lagen gelamineerd hout in plaats van de klassieke platte stalen rail. Daardoor is de ritervaring ook helemaal anders dan je van ‘echte’ houten achtbanen gewoon bent.
Wildfire werd ontworpen door Alan Schilke, die bekend werd door het ontwerpen van X, de vierdimensionale achtbaan in Six Flags Magic Mountain, voor Arrow Dynamics. De bouw werd in goede banen geleid door RMC-werfleider Damien Selph, die een internationaal team aanvoerde, waarvan ook enkele Zweden deel uitmaakten. Damien werd zelf een bescheiden YouTube-ster doordat hij de hoofdrol speelde in de making-ofserie over de bouw van Wildfire. Het Zweedse hout- en papierbedrijf Holmen leverde 600 ton hout van hoge kwaliteit. Voor elke gekapte boom, werden er twee nieuwe geplant. Ook twee Nederlandse bedrijven waren betrokken bij het project. Attractiefabrikant Vekoma is de officiële vertegenwoordiger van RMC in Europa en zorgde voor de elektrische systemen en de besturing van de achtbaan. Het Zuid-Hollandse themingbedrijf Jora Vision werd dan weer gevraagd om de toegangspoort met de naam van de achtbaan te voorzien.
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om Wildfire definitief open te krijgen voor publiek. De oorspronkelijke openingsdatum van 18 juni 2016 werd niet gehaald. Wegens problemen met de beugels op een andere RMC-baan bleef de baan uit voorzorg gesloten tot 28 juni. Later, op 28 oktober 2016, sloot de achtbaan plots omdat de bouwvergunning werd ingetrokken. Het leek er even op dat de achtbaan zou moeten afgebroken worden. In juni 2017 ging de baan eindelijk weer open, nadat het vernieuwde bestemmingsplan werd goedgekeurd door de bevoegde instanties.