Vandaag was het eindelijk zo ver, na een lange tijd in het ongewisse te blijven was er plots licht aan het eind van de tunnel (figuurlijk dan, want in de letterlijke betekenis is het inderdaad mooi donker op het eind van die tunnels) 12 juli 2013 was een mooie zonnige openingsdag voor deze Psyké Underground.
We werden ontvangen aan de ingang van het park. Met een kleine groep mensen van fansites werden we begeleid tot aan de ingang van Psyké Underground. De ingang alleen al is trouwens een stuk beter dan voorheen. Nu treed je echt binnen in de hal wat onmiddellijk een betere indruk geeft. De wachtrij zelf is netjes aangepakt, leuk dat je bij het binnenkomen al een miniglimp kan opvangen van het station, al gaat je aandacht uiteraard eerst uit naar het oude vliegwiel dat mooi tentoongesteld is. Na een paar bochtjes binnen kom je in de vertrouwde outdoorwachtrij terecht. Hoewel dit wel met een korreltje zout te nemen is want erg vertrouwd voelt deze helemaal niet aan. Dit zeker wel in positieve zin, de rij is water- en sunproof overdekt en voorzien van de leuke soundtrack van de baan. De sfeer is trouwens in de gehele wachtrij best aangenaam te noemen en het liedje werkt zowel opzwepend als dat het in de oren kruipt tot je zelf spontaan een poging doet om mee te zingen.
Klaar voor het echte werk nu, als die hard fans namen we voor de eerste ervaring met het nieuwe thema helemaal frontseat plaats. Na een kort voorfilmpje begin je een met een langzame vaart uit het station te bollen. Hierbij hoor je de onregelmatig getimede countdouwn. De spanning werd hoog en ons hartritme versnelde. We zetten ons schrap want we wisten hoe sterk een lancering op dit ding vroeger was. De versnelling werd ingezet, we bereikten de topsnelheid en... oei toch precies een lichte ontgoocheling verwerken dat deze launch een stuk minder krachtig aanvoelt. Wel bijzonder familievriendelijk. De looping blijft wel geniaal en het beestachtig paarse ding dat hierin verwerkt wordt geeft toch een kleine meerwaarde. De tunnel zelf was bewerkt met een vrij sobere lichtshow (al is dit eigenlijk een te groot begrip) Terug achterwaarts is het de gekende remmen om dan terug voorwaarts het, ergens wel mooie, station in te bollen. De eerste reacties waren matig... tijd voor een tweede opinie vanuit een ander perspectief.
Snel de netjes verwerkte wachtrij doorhollen om dit keer helemaal achteraan plaats te nemen. Het aftellen begon weer met een langzame haast en zoooeeffff, meteen een beter gevoel van de versnelling. Dit maal zorgde te looping voor nog meer kracht waardoor sommigen onder ons zelf gedesorienteerd waren... (oké ik geeft het toe, het lag waarschijnlijk veeleer aan mij) Dit maal de reacties? Vele beter, we zijn blij dat hij terug is! Misschien hier wel de kleine bemerking dat sommigen die hem eerst achteraan deden en dan vooraan dit omgekeerd vonden, misschien is de 2e rit gewoon beter voor de fans aangezien de hoop op de monsterlancering van vroeger al een verloren droom is? Hoe dan ook heeft Psyké Underground zeker een goede indruk nagelaten op ons, meer nog, we werden vrolijker en vrolijker als een stel kleine jongentjes naarmate het aantal ritjes op de teller steeg.
We zouden natuurlijk pretparken.be niet zijn als we niet meer deden dan zelf de baan aan ons kritisch oog te onderwerpen. Na de fans was het ook vandaag al tijd voor de 'gewone' bezoekers. Wij stonden klaar aan de uitgang om de eerste reacties op te vangen. Al snel viel op dat er eigenlijk weinig tijd was om de bezoekers een klein beetje te ondervragen, iedereen die eraf kwam holde meteen terug richting ingang en zoals Nico het zo mooi zei: "Duidelijkere reacties kunt ge niet vinden"
Psyké Underground slaat erg aan bij het grote publiek, ook de Sirocco/Turbine-fans waren enthousiast. De lancering is misschien minder krachtig, maar de spanningsopbouw is er zeker. En al ontbreekt de muziek tijdens de rit zelf (voor sommigen een gemiste kans, voor anderen juist leuk dat je de trein hoort zoeven en de mensen hoort gillen) en mocht er hier en daar misschien nog een lichteffectje meer, de 3de versie van deze nostalgische waarde zal zeker nog meerdere hartjes sneller doen slaan...
De baan werd door ons getest... en GOEDGEKEURD!