Auteur: Ellen Struijs - Gepubliceerd: 6 Jun 14, 11:02

2009 zou het jaar worden waarin de snelste achtbaan ter wereld geopend werd in het naburige Duitsland. Een moment dus om naar uit te kijken voor vele Europese coasterfans. Door technische problemen opende Ring°Racer zijn deuren echter pas drie jaar later in oktober 2013. Pretparken.be schetst bij deze de geschiedenis van een van de meest spraakmakende projecten uit de afgelopen jaren.

 

 

 

Situering

De achtbaan Ring°Racer is gelegen aan het Duitse raceciruit Nürburgring in Nürburg, Rheinland-Pfalz. Het racecircuit werd geopend in 1927 en bestond uit twee delen: de 22 km lange Nordschleife en de kleinere Südschleife. De bouw ervan had als doel de economie in het Eifelgebied op te waarderen. Al snel groeide de Nürburgring uit tot een van de beroemdste en meest beruchte circuits ter wereld, tot de Oostenrijker Niki Lauda er in 1976 een zware en bijna dodelijke crash maakte. Sindsdien werd ‘de groene hel’ - want zo werd het circuit genoemd - niet meer gebruikt voor Formule 1-races. In 1984 werd een nieuw, kleiner en minder uitdagend circuit gebouwd op de plaats van de Südschleife, maar daarmee verdwenen ook veel van de spectaculaire en snelle races naar Hockenheim.

 

 

De achtbaan Ring°Racer, gebouwd door S&S-Power, maakte deel uit van het project ‘Nürburgring 2009’, waarbij een pretpark (Ringwerk en avonturendorp ‘die Grüne Hölle’), winkelcentra en hotels aan het complex van het circuit toegevoegd werden. De nieuwe coaster was voorbestemd om de snelste coaster ter wereld te worden met een pneumatische lancering waarbij men in 2,5 seconden een topsnelheid van 216,9 km/h zou halen. De opening was voorzien voor 15 augustus 2009, maar door een reeks technische problemen konden de eerste bezoekers pas op 31 oktober 2013 een ritje maken. Drie dagen later, op 3 november, na amper vier dagen opening en 2000 passagiers, vonden de laatste ritten plaats.

 

In de volgende paragraaf wordt in het verleden teruggegaan om zo een overzicht te geven van de verschillende tegenslagen die ervoor zorgden dat de baan gedoemd was om te sluiten.

 

Geschiedenis

Reeds in het jaar 2009 zorgden technische defecten ervoor dat de opening van de Ring°Racer meermaals verschoven moest worden. In juli ontsnapte bijvoorbeeld een grote hoeveelheid explosieve perslucht uit de lancering en in september knalde de aandrijving tegen de eindaanslag. Door deze knal barstten enkele remschijven en liepen enkele arbeiders een knaltrauma op. Oorzaak volgens S&S was een fout in de software. De zes arbeiders dienden een klacht in.

Door deze technische mankementen werd de opening verschoven naar het voorjaar van 2010, maar opnieuw liep het mis. Door nieuwe technische tests van de TÜV werd de opening opnieuw uitgesteld en werd zelfs het hele project in twijfel getrokken.

In mei 2011 ontsnapte opnieuw een grote hoeveelheid explosieve perslucht uit het lanceersysteem. Hierdoor was er een knal te horen bij een gecontroleerde lancering. Daaropvolgend werd uit technische overwegingen besloten de lanceersnelheid van 217 km/h naar 160 km/h terug te schroeven. Nog in dat jaar miste een schroef met een lengte van tien centimeter op een haar na het hoofd van een mecanicien.

In 2012 vroeg de Nürburgring GmbH het faillisement aan. Het jaar nadien ging men op zoek naar een koper. Men kreeg het aanbod van een buitenlands pretpark om de baan te kopen en in hun park opnieuw op te bouwen, maar na lang twijfelen deelde de bedrijfsraad uiteindelijk toch mee de baan tegen einde oktober 2013 operationeel te krijgen na maar liefst vier jaar vertraging. Zoals eerder vermeld hield men woord en opende de baan op 31 oktober 2013 voor vier dagen zijn deuren om daarna onherroepelijk dicht te gaan.

In maart 2014 raakte bekend dat de Düsseldorfse toeleverancier Capricorne de Nürburgring, dus zowel het pretpark Ringwerk als ook het avonturendorp ‘Grüne Hölle’,  voor het bedrag van 100 miljoen euro gekocht had. De bedrijfsleider kondigde daarbij echter meteen aan de Ringracer stil te leggen aangezien de kosten voor de baan te hoog waren. Capricorne zal in de plek een technologisch zwaartepunt voor de automobielindustrie bouwen. In totaal is de overname goed voor een verlies in waarde van 544 miljoen euro.

 

Sinsdien wacht de Ring°Racer op een nieuwe kans in een ander pretpark.

 

 

Tekst: © 2014 - Ellen Struijs - Pretparken.be

Foto’s: © wikipedia, © 2009 - rdcb.com, © 2009 - Kim Bulandt, © 2013 - rcdb.com

Bronvermelding: Wikipedia.de, Rhein-Zeitung, Kölner Stadtanzeiger