Zaterdag 30 april vond de eerste officiële opening van een nieuwigheid in een Belgisch pretpark plaats. De eer was aan het Kempense familiepark Bobbejaanland met de revamp van indoorachtbaan Revolution tot een virtual reality coaster Mount Mara. Ook Nightmare Motel, een volledig nieuwe attractie, werd aan de pers voorgesteld. Pretparken.be was erbij en geeft jullie graag een sfeerverslag!
Met de hete adem van Plopsaland en Walibi België - die beiden met een grote, nieuwe achtbaan uitpakken dit seizoen - in de nek, kon het familiepark te Kasterlee niet achterblijven. Zij kozen voor de vlucht vooruit en verrasten zowat iedereen door laat in de winter plots aan te kondigen dat het park zou uitpakken met de eerste virtual reality coaster van de Benelux! De eerste virtual reality coaster werd nog maar vorig jaar voorgesteld, met name in het Duitse themapark Europa-Park en dus speelt Bobbejaanland als het ware een pioniersrol in de lage landen, iets wat eerlijk gezegd niemand had verwacht.
Maar dat is nog niet alles. Immers, het park heeft er ook een volledig nieuwe attractie bijgekregen: Nightmare Motel. Het gaat om een combinatie van een traditionele horror maze met een zogenaamde escape room die, weliswaar betalend, permanent doorheen het seizoen geopend zal zijn. Ook dit is een gegeven dat we nog niet kennen in parken in de Benelux.
Meer algemene informatie over beide attracties vind je in het eerder verschenen persbericht.
Op expeditie naar Mount Mara...
Alle genodigden werden ontvangen in het basiskamp aan de voet van de vulkaan waar de seismologen de nodige voorbereidingen troffen om de expeditie aan te vatten. Ze schotelden ons een stevig ontbijt voor zodat we de nodige energie zouden hebben om de avontuurlijke tocht tot een goed einde te brengen.
Vervolgens lichtte Algemeen Directeur Roland Kleve de nieuwigheid toe en liet ook de vertegenwoordiger van Samsung België aan het woord om de samenwerking in de verf te zetten. Wat er exact verteld werd, kan je zien in onderstaand filmpje:
De seismologen waren een beetje zenuwachtig, want de vulkaan vertoonde een hoge activiteit waardoor ze er niet gerust in waren. Maar aangemoedigd door Roland Kleve besloten de genodigden het er toch op te wagen en de expeditie te laten doorgaan...
Alvorens je de naar de wachtrij gaat, kan je nog een leuke 3D-foto maken. Teammembers Yelle en Tom V. tonen aan dat er effectief erg leuke foto's kunnen gemaakt worden, waarbij het lijkt alsof je zo in de krater gevuld met lava kan vallen.
Vervolgens verlaat je de hal en ga je langszij de hal, door een stukje jungle in Khyonesië, naar de ingang van de wachtrij. Het betreft een nieuw gedeelte dat zich onder het station van de achtbaan bevindt. Je wandelt eigenlijk het basiskamp binnen. De muren en plafonds zijn mooi aangekleed met wat lijkt op tegels van vulkanisch materiaal en je komt een eerste decorsetting tegen met werkmateriaal. Vervolgens krijg je via tv-schermen de nodige toelichtingen over het operationeel verloop van de rit, waarna je in het bestaande deel van de wachtrij terechtkomt met de dubbele trap. Hier bevindt zich de tweede decorsetting met nog meer materiaal van het basiskamp. De theming is bescheiden, maar volstaat zeker om de juiste omgeving, passend in het verhaal te creëren.
In het station zelf zijn de buislampen vervangen door gele en blauwe ledlichten. Nadat je plaats hebt genomen in je wagentje, krijg je de Samsung Gear en plaats je deze op je hoofd. Wanneer je naar beneden kijkt, zie je meteen of je een man of een vrouw bent. Wil je van geslacht veranderen, volstaat het om aan de rechterkant van de bril even het vierkantje aan te raken. Leuke gimmick! Ook bevindt zich bovenaan de bril een wieltje, waarmee je de scherpte kan bijstellen. Eens je tevreden bent van je geslacht en het zicht, kan het avontuur beginnen!
De allereerste keer kom je werkelijk ogen, of eigenlijk tijd, tekort. Het beeld is 360° en je kan dus effectief alle richtingen uitkijken en je virtuele omgeving verkennen. Je voertuig is een quad en je vertrekpunt het basiskamp aan de voet van de vulkaan. De rit start en je rijdt zo het grottenstel van de berg in waar je al meteen met de verhoogde activiteit van de vulkaan geconfronteerd wordt. Rotsblokken vallen naar beneden en de lava begint op te borrelen. Wanneer je naar boven kijkt, zie je de top van de krater en de helderblauwe lucht. Eens boven aangekomen rij je naar buiten en kan je genieten van het wondermooie uitzicht over de jungle en oceaan. Het genot is echter van korte duur, want de vulkaan barst uit en je moet je naar beneden reppen om aan de lava te ontsnappen. Onderweg kom je nog apen tegen die volop in paniek wegvluchten, alsook de poort die leidt naar de Forbidden Caves dewelke wellicht verwoest zal worden door de uitbarsting. Gelukkig raak je net op tijd beneden en kan je de boot oprijden en wegvaren van het gevaar.
Mount Mara: ons oordeel?
Wanneer we puur kijken naar de technologie, de film en het bijhorende verhaal kunnen we stellen dat we echt positief verrast en superenthousiast zijn. Mount Mara en The Forbidden Caves versterken elkaar op en top en maken dat Adventure Valley er nu echt staat als themazone waar storytelling centraal staat. Naar ons gevoel komt The Forbidden Caves nu ook beter tot z'n recht, ondanks de zwakkere presatie van de simulator an sich.
Teamlid Yelle kon de vergelijking maken met VR Coasters Enzian en Pegasus in Europa-Park en vindt Mount Mara beter qua film en belevenis. De film komt veel echter over, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van tekenfilmfiguurtjes en ook de landschappen op de top van de vulkaan zijn prachtig om te zien. Ook is Mount Mara beter geschikt voor virtual reality, omdat het een lange achtbaan is waardoor men meer een echt verhaal kan opbouwen. Op het gebied van technologie krijgt de baan een iets minder punt van hem. Op snelle stukken (zoals de laatste helix) lijkt de processor van de smartphone het moeilijk te krijgen met het renderen van de beelden waardoor het beeld stroever wordt/hapert, al is dit lang niet elke rit het geval.
Uiteraard zijn er ook altijd zaken die nog beter kunnen. Zo ontbreken een beetje passende geluidseffecten wanneer de vulkaan uitbarst en je in volle vitesse de berg wil ontvluchten. Het geheel zou op dat vlak veel dramatischer en spectaculairder kunnen om het realiteitsgehalte te versterken. Tevens zouden er misschien meer near miss effecten in de film verwerkt kunnen worden, alsook een optische illusie waarbij je het bijvoorbeeld lijkt of je over-de-kop gaat.
Wat de capaciteit betreft, vertelde een medewerker ons dat ze verschillende methoden uitgetest hebben en dat de gemiddelde en best haalbare snelheid vier minuten bedraagt om een trein te laten vertrekken. Dit is niet veel trager dan normaal, maar weliswaar wordt de capaciteit sowieso gehalveerd ervan uitgaande dat in normale omstandigheden 2 personen plaatsnemen in elk wagentje, terwijl dit nu in principe slechts 1 persoon per wagentje is. Ook bij de The Forbidden Caves is het voorbije seizoen vastgesteld dat de wachttijden nogal gauw opliepen, ook omdat de attractie niet gans de dag geopend is. Time will tell, al is het natuurlijk ook in andere parken met attracties die draaien rond storytelling zo dat deze nu eenmaal meer doorlooptijd vragen. Wat ons betreft, is geslaagde storytelling de extra wachttijd zeker waard.
Wat de technologie betreft, is het uiteraard zo dat deze nog in de kinderschoenen staat en de komende jaren ongetwijfeld nog sterk zal evolueren. Bobbejaanland en Samsung engageren zich alvast om er verder aan te werken. De huidige film is intussen al aan zijn vijfde versie toe en ze vertelden ons dat ze er nog niet mee klaar waren. Het park heeft drie volledige sets van brillen voorzien, alsook de nodige beveiligingsmaatregelen getroffen om diefstal te voorkomen. Ook hier zal de tijd uitwijzen of het park in staat is zulke technologie goed en constant te onderhouden en ten gepaste tijde te vernieuwen.
Wat virtual reality an sich betreft, kunnen we stellen dat we er zeker van overtuigd zijn dat dit zijn plaats heeft in een pretpark. We mogen best trots zijn op het feit dat Bobbejaanland meteen oog had voor de vernieuwende, hippe trend en al in september van vorig jaar besloten heeft mee op de kar te springen en het als eerste park in de Benelux in te voeren. Hiermee heeft het park op z'n minst 1 seizoen een werkelijk unieke attractie in huis waarmee ze kan uitpakken in het sterk concurrerend pretparklandschap.
Op verblijf in het Nightmare Motel...
In het Cowboy dorp bevindt zich de nieuwe betaalattractie Nightmare Motel. Voor €5 per persoon kan je verblijven in het griezelhotel en kijken hoe stressbestendig je bent wanneer creepy oude hotelbewoners je de stuipen op het lijf jagen. En dit alles terwijl je je een baan probeert te wagen doorheen het hotel, met verschillende kamers die op slot zijn. Gemiddeld genomen duurt de tocht een achttal minuten en zal je een viertal verschillende acteurs tegemoet komen.
Je komt het hotel binnen en wacht braafjes aan de balie. Plots verschijnt de baliebediende die je beveelt je naam en geboortedatum op te schrijven in het gastenboek zodat de groep ingechecked is. Vervolgens ga je naar de bibliotheek en krijg je aan de hand van een filmje een veiligheidsbriefing, wat met krappe en afgesloten ruimtes zeker een must is. Daarna kan het echte avontuur beginnen...
In bepaalde ruimten dienen de gasten zelf bepaalde acties uit te voeren om zo aanwijzingen te vinden om de deuren te ontgrendelen. Maar daarnaast heb je natuurlijk ook enkele ruimten waar je kan doorwandelen en er bepaalde schrikeffecten hun werk doen of acteurs plots uit het niets verschijnen en menig gast koude rillingen bezorgen.
Nightmare Motel: ons oordeel?
Hoewel we zelf nog geen echte escape rooms gedaan hebben, menen we o.b.v. wat we hierover reeds gelezen hebben dat Nightmare Motel toch niet echt beschouwd kan worden als een combinatie van een horror maze en een escape room. We omschrijven het zelf liever als een interactieve walkthrough horror maze.
Er is effectief wel een verschil met de traditionele mazes die je in de Halloweenperiode in tal van parken kunt beleven. Zo wordt er meer tijd voorzien om de maze te doorlopen, je wordt er niet doorgejaagd en botst niet op voorgangers. Je krijgt dus de nodige tijd om in een verhaal ondergedompeld te worden en er is best veel interactie met de acteurs op bepaalde momenten, waarbij je als gast dus zelf enkele acties moet ondernemen. Echter, tegenover een escape room is de doorlooptijd van 8 minuten natuurlijk erg kort en in de gesloten ruimtes word je steeds bijgestaan en begeleid door de acteur. Je moet dus geen echt moeilijke raadsels, puzzels of spelletjes oplossen en echt uit de kamer ontsnappen.
Nu, los van hoe je het wil omschrijven, we vonden deze versie best geslaagd als permanente attractie. De decors an sich verschillen niet erg van deze die je tijdens de Halloweenperiode zal tegenkomen, maar het verschil wordt gemaakt door de tijd die je krijgt en de interactie met de acteurs. Opnieuw de storytelling die voor de meerwaarde zorgt dus.
Tekst: © Juan Martínez - Pretparken.be // Foto's: © Juan Martínez, Yelle Kleykens, Bob Van Dyck - Pretparken.be