Voletarium, de nieuwste familie attractie in Europa-Park werd op 1 juni officieel ingewijd. De familie Mack en talrijke betrokkenen bij dit grote project waren aanwezig om de duurste attractie van het park ooit te openen. Naast deze prachtige aanwinst, tipten ze al een stukje over de toekomstige attracties voor het park. Kortom, een vliegreis waar je zeker meer wil over lezen!
Het evenement
Bij aankomst valt het nieuwe gebouw meteen op. Zeker omdat het op dit moment nog niet helemaal klaar is aan de achterkant. Echter binnen enkele weken zal ook dat volledig klaar zijn. De voorkant daarintegen is al volledig in orde. In de Balsaal Berlin werden we hartelijk ontvangen dankzij de parkmedewerkers en de dames van Eurowings, een partner die samenwerkt met het park voor deze nieuwe attractie.
Na een lekker ontbijtje was het tijd voor verschillende interviews onder leiding van Jakob Wahl, woordvoerder van het park. Aan tafel verscheen uiteraard Michael Mack die uitgebreid vertelde over onder andere de bouw van de attractie, MackMedia... Ook Holger Tappe schoof bij, waar hij als regisseur van de film vertelde over hoe men met een helicopter aan de slag is gegaan om de film tot stand te brengen. Ontwerper Chris Lange mocht uiteraard aan het woord komen over het proces en het verhaal rond de Adventure Club of Europe dat bedacht werd. Voor de technische kant waren Patrick Marx, technisch hoofdverantwoordelijke en Aldric Muller aanwezig die samen met de teams gezorgd hebben voor een totale immersie met beeld en geluid. Een ding is zeker, dit grote project werd opnieuw met hart en ziel onder leiding van de familie Mack tot een goed einde gebracht. De afsluiter was met professor Andrej Nikolajew (die net het trapje miste en bijna op de grond lag) waar een kleine fan van hem de Volatus-II in het klein had nagebouwd. Het "vliegtuig" waarmee volgens het verhaal de broers Eulenstein het eerst mee gevlogen werd en dus niet de gebroeders Wrong, euhm Wright.
Naast info over Voletarium werden nog enkele andere zaken in de kijker gezet. Zo werd de nieuwe mobile game Voletarium Sky Explorers gepromoot die je ook via "Alpenexpress Coastiality" in het echt kan beleven. Daarnaast was hij trots op de waardering voor Arthur The Ride dankzij de Thea Award, waar ondertussen al een attractie van hetzelfde type in Dubai gebouwd werd. Grote aandacht ook voor de nieuwe film Happy Family die we al kenden dankzij de 4D film en Coastiality. In augustus komt deze film, medegemaakt door MackMedia, in de bioscoop in Duitsland en wellicht daarna ook bij ons. Tot slot werd de Europa-Park Radio nog aangehaald waarnaar je hier kan luisteren!
Inhuldiging
Daarna trokken we naar de overkant van de Deutschen Allee om een kleine preshow te zien van de inhuldiging. Ronald Mack gaf nog een korte speech met een politieke toets, waar hij het belang van Europa benadrukte. Na de confetti en ballonnen gingen we doorheen het Helmut Kuhl Palais om tot bij de ingang van de attractie te komen in Voletarium-Square. Opvallend hier was dat er nog een nieuw horecapunt: Walter's Wurstbude waar je worst kan eten volgens een authentiek recept! Tijdens deze opening waren heel wat extra standjes met lekkere gerechten en drankjes. Hierna werd de attractie traditioneel en officieel ingewijd dankzij de pastoor (en ja ook wij werden mee ingewijd!).
Een sterk gethematiseerde wachtrij
Voor je in de wachtrij stapt is er keuze uit drie rijen: de gewone wachtrij, een single rider wachtrij en gloednieuw: een 'Zeitkarte' rij. Bij deze laatste zullen ze op drukke momenten een soort Fastpass systeem activeren zodat je een ticket krijgt om op een later tijdstip terug te keren naar de attractie. Dit gezien deze attractie echt vlak naast de ingang ligt en zo de kans dus groot is dat 's ochtends de wachttijd heel snel zal oplopen. Mogelijks zal je een ticketje kunnen halen bij rijen al tussen de 40 à 60 minuten, maar dat gaan ze goed opvolgen om een goed werkend systeem te hebben voor de toekomst.
De wachtrij zelf bestaat uit verschillende delen. Het eerste stuk, het Atrium, is duidelijk gethematiseerd dankzij Eurowings maar nog opvallender is de Monorail die er doorheen rijdt. Wist je trouwens dat ze de bocht aangepast hebben dankzij de attractie? De tweede kamer heeft een zwevend robotje die je begeleid gedurende je bezoek aan de attractie. De derde kamer kom je een eerste keer waar je enkele leuke uilen op een overdekt vliegtoestel ziet zitten. Na het passeren van een witte gang, kom je in een kamer met een geanimeerde bureau. Nog één kamer verder, kom je uiteindelijk in de 'ACE - Saal der Abenteuer' waar ook nog heel wat andere ontdekkingen in vraag worden gesteld. Zo kom je uiteindelijk in de 'Voletarium-Saal' waar je verdeeld wordt over één van de twee vliegsimulatoren op de eerste, tweede of derde verdieping. Hier krijg je een kleine preshow op het scherm om het verhaal te kaderen en instructies te geven wanneer je de attractie binnengaat.
Genieten tijdens de attractie
Op dit moment is er nog een groot verschil tussen de twee zalen. In de ene zaal is elke gondel afgezonderd door gordijnen, terwijl in de andere je elkaar naast elkaar kan zien zitten. Beide hebben echter hun charme, maar de familie Mack poseerde in de versie met gordijnen. De gondels van elk 8 ton en 7 zitplaatsen zijn uniek voor Europa-Park. Zo is er een hoog comfortgehalte waardoor je zalig neerzit. Wat met de rugzakken en tassen? Geen probleem! Die schuif je makkelijk onder je zetel. Eens alle lichtjes gevalideerd zijn, ben je klaar voor je vlucht. Wellicht krijg je net zoals ik kippenvel wanneer je naar voor schuift want het is echt een zalig gevoel. Je zweeft echt mee met de bewegingen van de film doorheen de 15 verschillende landschappen en plaatsen. Je start in Parijs en vliegt zo over bijzondere Europese landschappen uit Zwitserland, Kroatië, Spanje, Italië, Oostenrijk, Noorwegen, Ijsland, Nederland, Frankrijk en uiteraard Duitsland. Het einde van je rit is met spetterend vuurwerk boven Europa-Park zelf. België zit helaas niet in de film, op de Belgische vlag op het gebouw van de Europese Raad in Strasbourg na. De immersie gaat verder dan alleen de bewegingen en het beeld, want er zijn ook windeffecten en vooral de opvallende geureffecten. Zo heb je bij het bos rondom Neuschwanstein een sterke dennengeur. Bezoekers vanaf 4 jaar en 1 meter hoog kunnen meevliegen. Ook invalide bezoekers kunnen ofwel plaatsnemen in de gondel of binnenkort zullen er onderaan plaatsen voorzien zijn voor rolstoelen zodat ze zeker de film kunnen beleven.
De toekomst voor het park
Ander belangrijk nieuws tijdens deze dag was de aankondiging dat dit slechts de eerste attractie is in het teken van de Adventure Club of Europe. Zowel in 2018 als 2019 zullen er nieuwe attracties toegevoegd worden of bestaande geupgrade. De lippen werden nog stijf gehouden over welke of wat het zou gaan ondanks dat er hier en daar al tips verborgen zijn. Belangrijk is wel dat ze naast het subtropisch zwembad en het nieuwe hotel dus ook investeren in het park. Daarvan kregen we onderstaande concept met meer details. In totaal mogen we 20 glijbanen verwachten voor groot en klein in het 'Water Adventure Resort'. Het hotel zal 304 kamers tellen met in totaal plaats voor 1300 gasten. Als dat nog niet genoeg is zullen gasten van het waterpark of het hotel kunnen smullen in een nieuw restaurant met 428 zitjes.
Conclusie
Het is duidelijk: Europa-Park heeft er een fantastische attractie bij die op maat gemaakt is voor het park. Het evenement zelf was tot de puntjes uitgewerkt en deed eer aan dit gigantisch project voor het park. Het is een samenwerking tussen heel wat bedrijven intern en extern met een resultaat om trots op te zijn. Sowieso één van of zelfs de beste vliegsimulator in het pretparklandschap. Is het de moeite om daarvoor naar Europa-Park af te zakken? Zeer zeker! Het maakt het park nog maar eens completer en daar zal het Europa-Park altijd blijven naar streven, met hart en ziel.
Nog meer weten? Kijk dan zeker uit naar onze 3de Brakesection Magazine waar we nog meer geheimen van deze attractie zullen onthullen!
Sfeerfoto's
Tekst: Sven Popelier - Pretparken.be // Foto's: © Europa-Park; Sven Popelier - Pretparken.be