De Brexit komt eraan! In hoeverre moeten wij ons als pretparkfans zorgen maken over de Brexit? En meerbepaald: wat als er geen deal bereikt word tussen de twee partijen, wat elke dag waarschijnlijker lijkt? Zonder te pretenderen politieke experts te zijn, doken we in deze parlementaire soep.
Tenzij je doofblind bent en op de planeet Jupiter onder een steen woont, heb je er waarschijnlijk al van gehoord: op 29 maart staat het veelbesproken afscheid van het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie op de planning. Dit is niet bepaald een ver-van-mijn-bedshow, want de zogenaamde Brexit zal zeker en vast zijn invloed hebben op onze maatschapij. Sommige veranderingen zijn positief, maar laat ons het niet verbloemen: het word een moeilijke periode voor Europa in zijn geheel.
Onze trips naar het Verenigd Koninkrijk: de prijs
Leuk nieuws voor ons: de koers van de pond gaat zeer waarschijnlijk op een rollercoaster met een héél stevige drop lijken. Dit betekent dat we meer ponden per euro gaan krijgen. Vlak voor het brexitreferendum kreeg je voor één euro zo'n 0,77 Britse pond, waar dat vandaag zo'n tien cent extra is. De waarde van de pond zal bij het ingaan van No deal naar verwachting nog verder dalen. Economen schatten dat de pond tegen eind maart 0.98 euro zou waard zijn. Een enorme klap voor een munt die historisch altijd veel sterker leek dan de euro. Kortweg: Het Verenigd Koninkrijk wordt voor ons een goedkopere bestemming. Voor pretparkfans in het Verenigd Koninkrijk is er minder leuk nieuws: voor hen wordt een trip naar de eurozone een stuk duurder.
Voorbeeld: een season pass voor Alton Towers kost op dit moment 70 pond. Dat was voor het referendum een slordige 90,9 euro. Vandaag betaal je voor dezelfde Season Pass echter slechts 80,45 euro. Als de verwachtingen uitkomen die zeggen dat de pond zou zakken tot 0,98 euro, zou die season pass ons nog maar 71,42 euro kosten.
Onze trips naar het Verenigd Koninkrijk: het papierwerk en de douane
De voorbereidingen die de Britse regering tot nu heeft getroffen om een No-deal scenario tegemoet te gaan, zijn minimaal. Toch hebben ze tenminste al voorgenomen ervoor te zorgen dat de vliegtuigen kunnen blijven vliegen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Als je echter slechts in de UK moet zijn voor een transfervlucht naar een ander continent, zou je wel eens in de problemen kunnen komen. De Eurostar zou normaal gezien blijven rijden.
Hoe je ook naar de UK plant te gaan, je gaat zeer waarschijnlijk veel meer tijd in files voor grenscontroles spenderen. Dit kan tot op het belachelijke af gaan, want nogmaals - de Britse overheid is hier volledig onvoorbereid op. Britten die naar Europa komen zullen een reistoestemming moeten aanvragen voor 7 euro. Het is nog niet duidelijk of mensen uit de EU een visum moeten aanvragen om het Verenigd Koninkrijk te bezoeken.
Een heropleving voor Britse parken?
Pretparken zijn een interessante tak van de economie dat ons systeem draaiende houdt. Bij de financiële crisis in 2009 waren de pretparken nauwelijks beïnvloed, integendeel: veel mensen kozen voor een vakantie dicht bij huis in plaats van een duurdere, verdere reis. Hierdoor hebben veel pretparken toegegeven dat ze een mooie groei gekend hebben in die jaren van economische onzekerheid.
Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat iets gelijkaardig gaat gebeuren in het Verenigd Koninkrijk. De pretparkindustrie van de UK heeft jarenlang een enorme depressie gekend, waarin het ene na het andere park de boeken moest sluiten. De reden hiervoor is dat het verenigd Koninkrijk doorheen de jaren steeds meer verbonden geraakte met Europa, waardoor reizen veel toegankelijker werd. Het beste voorbeeld is misschien de opening van de Eurostar in 1994, waarmee je in enkele uren van Londen tot in Parijs en Brussel geraakt. Familiereisjes naar bekende badplaatsen als Blackpool, Great Yarmouth en vele andere werden vervangen door meer 'exotische' bestemmingen.
Met de klap die de pond gekregen heeft, zou het goed kunnen dat veel Britten het financiel niet meer interessant vinden om de stap naar de EU te maken en terug naar de badplaatsen van hun jeugd trekken. Ook de grote parken van Merlin Entertainments, een groep die ook een flinke klap heeft gehad sinds het Smiler-accident, kunnen hier dan zeer goed van profiteren.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat Europese parken veel last gaan hebben van de Brexit. Het aantal toeristen dat van Groot-Brittannië naar het vasteland komt voor een pretpark te bezoeken is te verwaarlozen. De uitzonderingen zijn misschien Spaanse pretparken aan populaire badplaatsen, waar de Britse jeugd een flink marktaandeel vormt. En dan is er natuurlijk Disneyland Parijs. Meer dan 10% van de bezoekers van Europa's grootste resort is vooralsnog afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Het is niet onwaarschijnlijk dat veel Britten het park links zullen laten liggen, al blijft de aantrekkingskracht van de naam Disney wel zeer groot.
Een depressie voor investeringen in Britse parken
De attractiebouwers in het Verenigd Koninkrijk zijn niet bepaald de grote namen in de industrie. Als je gaat kijken naar de attracties die de grote parken in de UK hebben gebouwd de laatste jaren, zie je dat deze bijna zonder uitzondering allemaal uit het buitenland komen. Misschien is het geen toeval dat zowel Alton Towers en Blackpool Pleasure Beach - de twee bekendste parken in de UK - één jaar voor het ingaan van de Brexit uitpakten met een grote nieuwe coaster.
Als het Verenigd Koninkrijk uit de EU gaat zonder deal, zullen alle geïmporteerde goederen een stuk duurder worden, want dan verlaten ze ook de eengemaakte markt. Dit telt even goed voor nieuwe attracties uit de EU als voor goederen en medicijnen. Kortom: een nieuwe attractie bouwen komt met een veel groter prijskaartje dan een jaar geleden, net zoals dat een reis naar Europa voor de gewone Brit veel duurder is.
Zonder rond de pot te draaien: de meeste attracties die in de UK gebouwd worden deze dagen, komen uit Duitsland. Mack Rides, Zierer, Metalbau Emmeln en Gerstlauer zijn slechts een paar van de grote namen die massa's projecten hebben gekregen in de UK de laatste twintig jaar. Maar een attractie kopen van deze bouwers gaat de Britse parken nu meer kosten dan voorheen, waardoor ze waarschijnlijk minder geneigd zijn het te doen. Dit telt even goed voor de andere leveranciers binnen de EU zoals Vekoma, Reverchon en ETF Ride Systems.
Dit lijkt misschien geen overdreven slecht nieuws als je in beschouwing neemt dat Zwitserland niet in de Europese Unie zit. De gerenomeerde achtbaanbouwers B&M en Intamin hebben in de Alpen hun hoofdkantoor en zitten dus niet in de Europese Unie. Zwitserland heeft echter zijn eigen handelsovereenkomst met de EU, net als landen als Canada en Zuid-Afrika. Concreet betekent dit dat de goederen van Zwitserland net zo goed duurder gaan worden voor Britse parken.
De enige landen zonder handelsovereenkomst die nog een grote speler zijn in de attractie-industrie en een potentiële markt kunnen vormen voor de UK zijn China en de Verenigde Staten. Vooral de VS is een redelijke kanshebber als nieuwe 'hoofdleverancier" van attracties voor Britse parken. Veel Brexit-stemmers hoopten op een nauwere band met hun voormalige kolonies en hopen snel hun eigen handelsovereenkomsten te sluiten met deze landen, Amerika voorop. Of deze landen even gretig zijn voor een overeenkomst een verzwakt Vereningd Koninkrijk is nog maar de vraag.
Conclusie
- Een trip naar de UK wordt voor ons goedkoper, maar verwacht je op chaos aan grensovergangen, vooral in de eerste maanden na Brexit.
- Britse parken zullen volgens ons waarschijnlijk net profiteren van een No-deal Brexit.
- Disneyland Parijs en misschien enkele Spaanse parken zullen waarschijnlijk een stuk minder Britten over de vloer krijgen.
- Parken in het Verenigd Koninkrijk gaan waarschijnlijk niet zo gretig zijn om attracties te kopen van de rest van Europa en zouden eerder in de richting van de Verenigde Staten kijken. Met wat geluk houdt dit concreet in dat de volgende grote achtbaan die gebouwd word in het Verenigd Koninkrijk een RMC wordt!
Tips
- Wacht met het afhalen van ponden/online betalingen tot de pond extreem laag staat, zoals op 29 maart waarschijnlijk het geval zal zijn
- Laat in een trip naar Ierland en Tayto Park, Noord-Ierland links liggen. Hier worden veel problemen verwacht, mogelijks zelfs aanslagen zoals tot in de jaren negentig frequent was.
- Plan geen trips naar de UK in de eerste paar maanden na Brexit. Wacht eerst de situatie af. Elders in Europa een ideale pretparkbestemming vinden? Check onze parkgids!
Tekst & Foto: © 2019 - Ignace Woinin - Pretparken.be