Het winterseizoen stevent langzaam maar zeker op zijn einde af: nog voor het einde van deze maand kunnen we weer door de poorten van Phantasialand lopen, en een kleine week later begint het Belgische pretparkseizoen terug. Nog steeds last van de winterblues? Misschien kan je al vakantieplannen voor komende zomer beginnen te maken, en voor de kieskeurigen onder ons is er goed nieuws: onze parkgids is vanaf nu nog uitgebreider. Ontdek vanaf nu het Italiaanse pretpark Leolandia in de gids, maar liefst de 109de telg in onze parkgidsfamilie!
1971: een Italiaans miniatuurpark
Het park, gunstig gelegen tussen de grootstad Milaan en het vliegveld van het nabijgelegen Bérgamo, is beslist geen nieuwkomer in het Europese pretparklandschap en kent een langere geschiedenis dan gevestigde waarden als Europa-Park, Walibi Belgium of Heide-Park. Natuurlijk begon het voor Leolandia allemaal erg kleinschalig. Het park opende met de naam Minitalia, wat de lading beslist dekte. Het was namelijk een park met miniaturen van de belangrijkste monumenten van het land, een plek waar de Italiaanse cultuur en geschiedenis centraal stond. Het prachtige miniatuurgebied van het park is tot op de dag van vandaag één van de knapste attracties van het park. Het gebied heeft zelfs de "echte" vorm van Italië, met de miniaturen op - min of meer- de juiste geografische locatie. Tussen deze miniaturen staan pratende beelden van Beroemde Italianen uit de geschiedenis, die hun verhaal over de Italiaanse cultuur met de bezoekers delen.
Ontwikkeling tot een pretpark
Leolandia veranderde doorheen de jaren niet alleen meermaals van naam, maar ook van eigenaar en visie. Toen overal in Europa, en ook in Italië, pretparken met mechanische attracties de norm werden, besloot het park niet achter te blijven. Wel bleven ze trouw aan hun familievriendelijke aard, dus grote thrillrides en coasters moet je in het park niet verwachten. Aanvankelijk was het aantal attracties beperkt, maar in 2007 kwam het park in handen van twee nieuwe eigenaars. De ene was investeringsgroup Thorus, de andere was attractiebouwer Zamperla. Het logische vervolg was dat Zamperla het park als het ware vulde met attracties uit hun eigen stal: meer dan 90% van het aanbod van het park komt van deze Italiaanse attractieleverancier. Het park floreerde in deze periode. Ondanks dat Zamperla niet bekend staat als een leverancier van de beste of grootste attracties, is hun ervaring in de pretparkwereld onmiskenbaar groot.
Groei met een eigen visie
Zamperla hield op het park mee te beheren in 2010. Het Italiaanse bedrijf wilde zich focussen op een ander pretparkproject, namelijk de heropleveing van het wereldberoemde Coney Island-pretpark in New York, waarvoor Zamperla veel gerealiseerd heeft. Wel blijven ze de Thorus Group adviseren inzake het beheer van het park. De samenwerking tussen deze twee partners heeft hen geen windeieren gelegd. Het park is uitgegroeid tot een goedbezocht en mooi park met een veertigtal attracties. De roots van het park - de Italiaanse miniaturen en cultuur - zijn nog steeds de kern van het park. Zo is de naam 'Leolandia' afgeleid van Leonardo Davinci, waaraan ook zijn eigen museum en themadeel in het park gewijd is. Maar behalve de Italiaanse cultuur heeft het park een heleboel attracties ontwikkeld met bekende IP (Intellectual Property). Zo openden ze een Peppa Pig-themagebied, waar je een bezoek kunt brengen aan het huis van het bekende varkentje. Dit gebied is vergelijkbaar met het Peppa Pig-gebied in Paultons Park, maar dan zonder mechanische attracties en met meer doe-activiteiten. Daarnaast rijdt Thomas de Trein rond het park, en opende er vorig jaar een nieuw themagebied rond Masha en de Beer, een bekende Russische animatieserie die ook bij ons op televisie te zien is. Opvallend is dat er bij deze gelegenheid een attractie werd geopend die in tegenstelling tot de gewoonte niét gebouwd werd door Zamperla: Vroom is een kinderachtbaan van Preston & Barbieri.
Leolandia vandaag
Het bestuur van Leolandia is heel erg actief bezig met de pretparkwereld, en dat merk je. Vicepresident Massimiliano vindt het belangrijk dat de wachtrijen nooit boven het half uur uitkomen, zelfs niet op drukke dagen. Het park is ook mee met zijn tijd qua prijs: er is geen vaste inkomprijs, deze schommelt van dag tot dag, zodat je op rustige dagen minder betaalt. Als je je tickets op voorhand koopt, krijg je bijna twintig euro korting: op deze manier kan het park de drukte op voorhand goed inschatten. Houd hier zeker rekening mee als je het park bezoekt, want tickets ter plekke kopen kan een duur grapje worden.
Leolandia is niet alleen geïnteresseerd in winst maken, maar wil ook de wereld wat mooier maken. Alle attracties draaien op groene stroom, recyclage speelt een grote rol in het park en er is zelfs een speeltuin van gerecycleerd rubber in het park aangelegd.
Wat heeft Leolandia nu eigenlijk allemaal te bieden? Ontdek het vanaf nu in onze Parkgids!
Tekst: © Ignace woinin // Foto's: © Ignace Woinin, Google, Leolandia