Auteur: André Bormans - Gepubliceerd: 4 Jan 21, 21:56

Met behulp van een stevige portie kapitaal zou het Midden-Oosten in de toekomst kunnen beschikken over een imposante achtbaan die het wereldrecord voor snelheid, lengte én hoogte zal verbrijzelen. Enkele signalen doen ons geloven dat het megalomane project mogelijk niet bij een luchtspiegeling blijft.
In het verleden waren er al rijke pretparkfans. Wellicht de eerste ooit was Catharina de Grote van Rusland, die haar eigen "Russische berg" in de tuin van haar paleis had staan en nog een tweede bij haar buitenverblijf. Meer in de moderne tijd weten we dat Tim Burton een groot pretparkfan is en natuurlijk kennen we allemaal Michael Jackson die zijn eigen kleine pretparkje bouwde met de naam "Neverland". En de meesten van ons zijn ook wel op gegroeid met Richie Rich, het fictieve jongetje die een heuse B&M achtbaan in zijn tuin had staan. Maar wat nou als zo'n pretparkfan veel geld heeft? écht veel geld? Bedragen waar de rijkdom van Michael Jackson bij verbleekt. Wat zouden we dan krijgen?

Dat mogen we wellicht binnen enkele jaren aan de levende lijve gaan ondervinden in Saudië Arabië. In 2019 kondigde een sjeik daar al aan een eigen Six Flags park te willen gaan bouwen met de hoogste, snelste én langste achtbaan ter wereld. De achtbaan zou 'Falcon's Flight' heten. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat dergelijke grote projecten worden aangekondigd. Als we eerlijk zijn maken ze vaak weinig kans op slagen en komen dan ook nooit daadwerkelijk van de grond. Doorgaans blijken projecten niet haalbaar of vallen geldschieters weg. Voor Six Flags Qiddiya lijkt het echter anders te gaan. Een rijke sjeik betaalt immers het park waarbij het meer om een soort hobby-project lijkt te gaan. De Sjeik bouwt als het ware zijn eigen "speeltuin". Wat fans al jarenlang in Rollercoaster Tycoon of Planet Coaster doen, doet deze meneer dus zomaar eventjes in het écht. De aanstelling van Phillippe Gas - voormalig Directeur voor de Disneyparken  bij Parijs- als CEO voor het project doet mee hopen dat het project niet bij een luchtspiegeling blijft.

Ontwerp van Intamin
Sinds dit weekend is er echter nog ander interessant nieuws over dit project. Niemand minder dan Intamin zal instaan voor de realisatie van de hoogste, snelste en langste achtbaan ter wereld. En eigenlijk: Wie anders? Veel fabrikanten zijn er niet die ervaring hebben met Hyper Coasters. Arrow Dynamics bestaat niet meer en S&S-Sansei - dat Arrow overnam - lijkt geen hypercoasters meer te bouwen. Togo en Morgan bestaan allebei nog, maar hebben relatief weinig projecten gedaan en hebben vaak niet de beste reputatie. Vekoma heeft mee gedingd om de hypercoaster van Energylandia te mogen plaatsen, maar heeft in de praktijk nog geen ervaring met hypercoasters. De meest gerenommeerde bouwer die we nog niet genoemd hebben is B&M, echter heeft B&M zelfs de kaap van honderd meter hoogte nooit bereikt. Daarnaast is B&M niet heel innovatief en houden ze zich meestal weg van projecten waarbij het succes niet van te voren gedemonstreerd werd door concurrenten. 

Nee, als er één bedrijf is dat altijd de limieten opgezocht heeft, veel ervaring met zowel lanceringen, snelheid en hoogte heeft, dan is Intamin dat wel. De top 4 van hoogste achtbanen ter wereld zijn door Intamin gebouwd en de top 5 van snelste achtbanen ook (al moeten ze de 4e plek delen met een achtbaan van S&S sansei). Er is dus geen twijfel mogelijk dat Intamin wellicht de meest gerenommeerde bouwer is om dit project op zich te nemen.

Daniel Schoppen (De Vice President voor Ontwerp en Ontwikkeling bij Intamin nvdr.) zag het plaatje al snel voor zich. Six Flags Qiddiya komt namelijk aan een natuurlijke rotswand te liggen, wat het mogelijk maakt om het project te verwezenlijken. De baan zal verticaal langs de rotswand naar beneden duiken. Daar waar de rotswand niet meer verticaal loopt, wordt een tunnel gecreëerd, zodat de achtbaan in totaal 160 meter de diepte in zal storten. Dat is maar liefst 21m dieper dan het huidige record van KingdaKa. Bij deze duik wordt een snelheid van over de 250 km/u gehaald, wat ruim 10 km/u sneller is dan het huidige record van Formula Rossa (die overigens eveneens in het Midden oosten staat bij buurland De Verenigde Arabische Emiraten). Gezien dit hoger is dan de maximale valsnelheid wordt er op de drop gebruik gemaakt van een magnetisch lanceersysteem zodat de trein sneller gaat dan wanneer hij gewoon zou vallen. Ten slotte wordt de baan ook nog eens ruim vier kilometer lang, dat is meer dan anderhalve kilometer langer dan het huidige record van Steel Dragon 2000, wiens record gaat verbleken met deze lengte. Om een idee te geven: een redelijk uit de kluiten gewassen achtbaan als Big Thunder Mountain in Disneyland Parijs is 1500m lang. Ook de indrukwekkende Shambhala in Port Aventura en Hyperion in Energylandia zitten in de buurt van deze lengte. Ondanks de hoge snelheid krijgt Falcon's Flight opmerkelijk genoeg twee lifthills. Tenminste als we dat zo kunnen noemen: een gewone lifthill zou voor die hoogte te lang duren en enorm saai worden. Op de toekomstige recordcoaster worden klassieke kettingliften ingeruild voor een magnetisch lanceersysteem, wat de snelheid naar 50 á 60 km/u zou brengen. 

Six Flags Qiddiya
De achtbaan zal deel uit maken van het nog te bouwen Six Flags Qiddiya, waar we inmiddels ook al wat over weten. Zo verscheen er een globale plattegrond waar op te zien is dat men met zes thema gebieden zal werken.

Steam town wordt een gebied dat Steampunk met het Wilde westen combineert. Opvallend hierbij is een tilt coaster, maar ook een watercoaster. 
City of Thrills wordt een futuristisch themagebied met onder andere een inverted coaster en een space shot
Discovery Springs lijkt zich te richten op een Afrikaans thema met een multilooper achtbaan en een grote plonsboot, maar ook een achtbaan van Maurer waarbij je de snelheid zelf kunt bepalen.
Twilight Gardens wordt een sprookjesachtig gebied dat zich lijkt te richten op kinderen en onder andere een Splash Battle heeft.
Valley of Fortune toont een avontuurlijk gebied dat doet denken aan Indiana Jones of Quatermain, onder andere een Zamperla Big Wave Z (die nog niet eerder in een park gebouwd is) en een flying island.
Ten slotte is er nog de Grand Exposition die een Aziatisch thema toont met onder andere een woodie en een giant frisbee. 

Opmerkelijk hierbij is dat geen van deze delen een waterpark lijkt te zijn, desalniettemin is er op een concept art te zien dat er een lazy river over een Formule1 Circuit gaat. Wellicht dus dat er ook nog een waterpark buiten het huidige Six Flags park gebouwd wordt. Er zijn in de Verenigde Staten al meerdere Six Flags parken die ook een waterpark hebben.

Hoewel Intamin al bezig is aan het ontwerp van de achtbaan, is het natuurlijk nog steeds de vraag of het project wel écht door gaat. Gezien de concrete vorderingen lijkt het echter zeer waarschijnlijk dat dit project daadwerklijk daglicht zal zien. De opening staat vooralsnog gepland op 2023, maar uit ervaring blijkt dat we nog wel enige vertraging mogen verwachten. Tot die tijd zullen we moeten afwachten of over het onderwerp discussiëren op ons forum.

Tekst: ©André Bormans - Pretparken.be. // Bronnen: Themepark Insider, Coaster Kings