Auteur: Jonas Claes - Gepubliceerd: 23 Dec 21, 23:11
Share

Parc Asterix werkt al enkele seizoenen aan een stapsgewijze renovatie van zijn houten achtbaan. Die vernieuwingsoperatie komt komend seizoen tot een spetterende finale met nieuwe treinen, herwerkte decors én een ‘nieuwe naam’. We overlopen alles wat we al weten over deze herrijzenis.

Het Franse Parc Astérix bij Plailly presenteert volgend seizoen het sluitstuk van een grootschalige vernieuwingsoperatie bij houten Achtbaan ‘Tonnerre de Zeus’. De Fransen laten hun meermaals bekroonde woodie herrijzen als ‘Tonnerre 2 Zeus’. Met deze subtiele naamswijziging blijft het park trouw aan de taalmopjes die in het hele park terug te vinden zijn: met Franse uitspraak verandert er immers zo goed als niets aan het origineel. Dat kan niet gezegd worden van de baan zelf.

De coaster van de Griekse oppergod wordt voorzien van oogstrelende nieuwe treinen en een meer afgekruid parcours. In de vernieuwde versie gooit de Griekse god je liefst 14 keer uit je stoel met hemelse airtime. Daarvoor worden twee extra heuveltjes toegevoegd. Bovendien komt er ook een gedeelte waar de baan 90° zal overhellen. Twee bochten zullen sneller genomen worden dan voorheen en er wordt een tunnel met speciale effecten toegevoegd. Ook het station moet de vernieuwing uitstralen met een fris kleurenschema. De leemkleurige tempel met afgebleekte koningsblauwe accenten krijgt straks een Santorini-waardige witte basiskleur met waterblauw als accentkleur. Tot slot rust Asterix de herboren achtbaan uit met een extra kick voor een select publiek: per trein zal de laatste rij passagiers het traject achterwaarts afleggen.

Renovatie van een icoon

Tonnerre de Zeus brak potten bij zijn opening in 1997. Houten achtbanen van dat kaliber waren tot dan toe weinig gezien in Europa. Parc Asterix verraste met een baanlengte van 1,2 km, waar voorheen zelden meer dan 1000 meter werd gespoord. De treinen haalden na een duik van meer dan 30 meter een maximumsnelheid van 84 km/u en raasde op hete dagen met zo’n brute kracht in de remsectie dat de wielen bij wijze van spreken nog vrij bleven rondspinnen omdat ze de track niet raakten. De baan werd terecht overladen met prijzen. In 1999, 2000 en 2001 veroverde hij zelfs een eerste plaats in de prestigieuze coasterpoll van Mitch Hawker. Met de jaren boette de baan echter aan populariteit in door afnemend comfort, zoals ook  te zien in onrides uit 2017.

De Gravity Group bekend van bejubelde coasters als Twister, The Voyage, Timber en Cú Chulainn werd ter hulp geroepen voor een renovatie die Tonnerre moest terugbrengen naar zijn gloriedagen. De werken werden opgedeeld in drie fases. Een eerste deel werd afgewerkt in het winterseizoen van 2018-2019: toen werden de eerste afdaling en bocht onder handen genomen. Tussen 2019 en 2020 volgde een tweede deel, met een focus op de 3e en 4e bocht en de laatste helix van de baan. Een derde fase had normaliter afgerond geweest in de daaropvolgende winterstop, waardoor de attractie dit seizoen zou zijn open geweest. Sporen van dat plan zag je ook terug bij de presentatie van het nieuwe treinstel op de Europese attractiebeurs in Barcelona. De laatste stap wordt nu dus tijdens het huidige winterseizoen genomen. Dan wordt de spectaculaire 90° banking toegevoegd in de tweede bocht en wordt ook de verbinding tussen de 4e bocht en de laatste helix aangepast met de tunnel.

Nieuw ondergoed

Het park werkt de reboot van zijn populaire achtbaan tot in de puntjes uit. Ook de beruchte onderbroek van de Griekse God moest mee in de vernieuwingsdrang. Het park lanceerde daarbij een online verkiezing voor het nieuwe stofje dat de edele delen van Zeus zedig zou bedekken. Fans van het park konden kiezen tussen een suggestief motiefje met kersen - geleverd door boezemvriendin Aphrodite-, een variant met bliksemschichten - geschonken door Apollo - en een versie met badeendjes - de nieuwste badmode volgens Poseidon. Nu we weten dat Zeus straks een schattige badeendbroek draagt zien we dit project nóg zonniger in. Het enige waar wij voor 'vrezen' is dat de baan met zijn hernieuwde souplesse minder krachtig het gedonder zal uitbeelden waarvan sprake is in de naam. 'Silence 2 Zeus' lijkt ons echter ook mét nieuwe treinen en track onwaarschijnlijk.

Tekst: © Jonas Claes – Pretparken.be // Beelden: © Parc Asterix, © Androland, © Parkerlebnis, © Pretparken.be // Bron: Parc Asterix, Androland