Net nu het park zijn draai gevonden had diende het volgende grote probleem zich aan... (lees ook deel 1 en deel 2)
Europa is niet zoals Amerika
Bij het plannen van het park in Japan in de jaren '70 lieten de Japanners meteen weten dat ze kwamen voor Disney, dat ze kwamen voor Amerika: "Geef ons geen Japan, dat kennen we". Disney dacht dat de Europeanen hetzelfde wilden als de Japanners: een Amerikaans Disneyland. In 2001 gaf Jay Rasulo, sinds 1998 CEO van het resort, toe dat men te naïef was geweest in het verleden: "Euro Disney was het eerste park waar het grootste deel van de bezoekers verschillende culturele achtergronden hebben, en we hadden nog geen ervaring met een multiculturele omgeving. We dachten dat Europeanen een Amerikaans product wilden. Dat wilden ze niet en lessen werden hieruit getrokken." Disneyland paste zich met vallen en opstaan aan de culturele- en werkgewoontes in Europa. Het resultaat hiervan kon je al zien enkele jaren na de opening: men verkoopt Espresso in het park en serveert wijn en bier, wat voorheen niet het geval was. Ook bieden de hotels en de restaurants in het park nu een ontbijt aan. Parkmaps worden in 6 talen gedrukt. Ook heeft het bedrijf zijn verkoopstrategie aangepast: Europeanen vertrouwen meer op reisagenten en touroperators dan Amerikanen, iets dat Disney altijd genegeerd had. Nu werkt Disneyland Resort Paris nauw samen met verschillende touroperators.
Eind jaren '90 besliste de Walt Disney Company dat elk Disney resort een bestemmingsresort moest worden als Walt Disney World. Hierdoor werd een tweede park toegevoegd aan de resorts van Anaheim, Tokyo en Parijs. Het doel van de nieuwe Walt Disney Studios was om het bezoekersaantal van de parken omhoog te duwen doordat de mensen langer in het resort zouden blijven. Men verwachtte in totaal 17 miljoen bezoekers voor de beide parken in het eerste volledige WDS-jaar en dat deze bezoekers een extra dag en nacht zouden blijven. Men hoopte ook dat doordat de mensen langer bleven, ze meer zouden spenderen aan horeca, souvenirs en hotelovernachting. De winst komt namelijk niet van de beide parken, maar van de hotels, horeca en shops.
De volgende crisis...
In 2001 werd het park door de Franse veiligheidsdienst ingelicht dat terroristen mogelijk zouden toeslaan op Amerikaanse doelwitten, waaronder Disneyland Paris. Hierdoor werd de security in en rond het park drastisch verhoogd. Op 11 september kwam de dramatische bevestiging van de waarschuwing. De aanslagen in New York hadden hun terugslag op de package verkoop, en vliegtuigmaatschappijen en de toeristische sector in het algemeen. Slechts een jaar later openden de Walt Disney Studios: een investering van 610 miljoen euro dat door een nieuwe economische recessie en een slaBakkende reissector het verwachte rendement en bezoekersaantallen niet haalde. Alhoewel het nieuwe park bij opening slechts 10 attracties bevatte en verre van dagvullend was, kostte een toegangskaartje evenveel als voor het eerste park. Disney wou niet dezelfde fout maken als in '92 en bouwde een zo goedkoop mogelijk park, maar de 'extra-park-extra-dag'-formule werkt enkel wanneer het nieuwe park aantrekkelijk én dagvullend is. "Het meest spectaculaire Disney park en het meest banale Disney park liggen net naast elkaar, het is bijna niet te geloven dat deze twee parken door hetzelfde bedrijf gebouwd zijn.", schrijven anonieme Imagineers op hun blogsite Re-Imagineering. Waarschijnlijk hadden de zaken anders gelopen wanneer men had geïnvesteerd in een nieuwe topattractie voor het Disneyland Park in plaats van de bouw van een nieuw park. In het verleden had de opening van Space Mountain immers al bewezen dat een nieuwe attractie voor een serieuze boost kan zorgen. Het originele park kan immers makkelijk nog 4 à 5 miljoen bezoekers extra per jaar aan.
Jay Rasulo krijgt in 2003 de kans om hogerop te geraken binnen de Walt Disney Company en wordt de algemeen manager van Disney's Theme Park afdeling. Zijn plaats wordt ingenomen door André Lacroix. Lacroix, die aan het hoofd stond van Burger King, neemt de uitdaging aan om het falende Disneyland Resort Paris te redden. In zijn eerste publieke vertoning, legt André Lacroix de zorgwekkende financiële positie van het bedrijf bloot. De langdurige crisis in de toeristische sector, de moeilijkheden met de Franse arbeidswetgeving en de kosten van de bouw van de Walt Disney Studio's hebben samen geleid tot het eerste serieuze nettoverlies sinds jaren. Om het resort er bovenop te helpen, lanceert Lacroix de 'Need Magic'-reclamecampagne in alle Europese landen. Hij stort zich met hart en ziel op zijn werk en voert werken uit die zijn voorgangers onbelangrijk vonden: het vernieuwen en onder handen nemen van grote delen van het park. Van de Nautilus tot de Main Street, Discoveryland en stukken van Fantasyland. Ook is hij een grote fan van entertainment en voert het aantal dansers tijdens de parades op. Hij introduceert het Jungle Book Carnaval in februari om meer gasten naar het resort te lokken tijdens de low-season maanden. De Main Street Electrical Parade begint aan zijn laatste seizoen met een emotioneel einde van de meeste geliefde parade. Disney's Fantillusion Parade vervangt de Main Street Electrical Parade.
2004 is het jaar van The Lion King. Het Carnaval concept sloeg aan en wordt dit jaar omgedoopt tot het Lion King Carnaval. In juni 2004 wordt de show The Legend of The Lion King geïntroduceerd in het Videopolis theater. De show was zo populair dat al snel een ticketing systeem gebruikt werd om te voorkomen dat het theater overbevolkt was. Onder het waakzame oog van Lacroix vonden dat jaar wederom heel wat herstellingswerken plaats, onderandere Space Mountain werd serieus onder handen genomen. Op 5 september 2004 besliste Euro Disney SCA om de deuren van het Visionarium te sluiten, de onder fans heel populaire Timekeeper zou in 2006 worden vervangen door Buzz Lightyear Laser Blast. In 2005 wordt Space Mountain vernieuwd en hernoemd naar Space Mountain Mission 2. Disney Village opent de luchtballon Panoramagique en in het Disneyland Park kan je Wishes bewonderen, een vuurwerk- en lasershow om het 50 jarig bestaan van het originele Disneyland Park in Anaheim te vieren. In 2006 wordt de komst van Toon Studio en Tower of Terror aangekondigd en opent Buzz Lightyear Laser Blast.
Klik hier om naar de volledige geschiedenis te gaan.