Nu het eerste decennium van deze nieuwe eeuw voorbij is, zien we langs alle kanten overzichten en lijstjes verschijnen van wat er de voorbije tien jaar gebeurd is. Ook in het pretparkenlandschap is er uiteraard heel wat veranderd. Sommige veranderingen zijn we misschien al lang vergeten, andere nieuwigheden staan nog in ons collectief geheugen gebrand. Daarom presenteert Pretparken.be een artikelreeks over de pretparkgeschiedenis van de voorbije 10 jaar.
Om het overzichtelijk te houden, hebben we het overzicht ingedeeld in 10 delen, voor elk jaar één. Beginnen doen we uiteraard met het jaar dat het nieuwe decennium aftrapte: 2000!
2000
Opening Plopsaland De Panne
In 2000 verandert in België een pretpark van eigenaar: het voormalige Meli Park wordt omgedoopt tot “Plopsaland De Panne”. Meli Park trok in de jaren ’90 steeds minder bezoekers en het uitbaten van een pretpark bleek wel in de ambitieuze plannen van Studio 100 te passen. De naam is gebaseerd op een samenvoeging van twee populaire figuren: Plop en Samson. Het park verwelkomt echter ook een heleboel andere karakters zoals Big & Betsy en Wizzy & Woppy.
De overname bleek al in het eerste seizoen een groot succes: Plopsaland lokte in z’n eerste jaar zo’n 75.000 bezoekers meer dan Meli Park het jaar voordien. Door de constante investeringsdrang van Studio 100 zou het park in 10 jaar tijd uitgroeien tot een absolute topspeler in het Belgische pretparklandschap.
Thrillennium Ride
Ter gelegenheid van de eeuwwisseling wil Bobbejaanland uitpakken met een spectaculaire, unieke attractie: “Thrillennium Ride”. De thrill ride zou gebouwd worden op de plaats waar vroeger Wervelwind stond.
Thrillennium Ride is het best te vergelijken met een giant top spin. Er is echter één groot verschil: de attractie heeft maar één arm. Op die manier kan de gondel ook horizontale draaibewegingen maken. Dat moest zorgen voor de meest intense ritervaring ooit!
De bouw van de attractie loopt echter vertraging op en Bobbejaanland kondigt aan dat de opening uitgesteld wordt naar 2001.
Thrillennium Ride zal echter nooit openen. De firma Nauta Bussink gaat failliet en komt zijn verplichtingen tegenover Bobbejaanland niet na. Dat vormde een probleem, want Bobbejaan Schoepen had al wel 1,13 miljoen euro betaald aan de attractieleverancier. Het park houdt er een financiële kater aan over, want ze hebben nooit een cent terug gezien.
Nieuwe attracties voor Bobbejaanland
Gelukkig had Bobbejaanland niet één maar vijf nieuwe attracties voorzien! In het jaar 2000 openden in het park in Lichtaart “Bob Express”, “El Rio”, “Mambo” en “Locomotion”.
De meest opvallende nieuwigheid is ongetwijfeld El Rio, een rapid river van Hafema. Deze waterattractie heeft twee unieke elementen. Aan het begin van de rit word je omhoog gehesen in een groot rad, om vervolgens een duik van een glijbaan te maken. Jammer genoeg is het rad al enkele jaren buiten werking wegens technische problemen. Aan het einde van de rit staat je echter nog een verrassing te wachten, als je met je bootje in een heuse draaikolk terecht komt.
Ook met de opening van Bob Express trekt Bobbejaanland duidelijk de kaart van de familie. De powered coaster van Mack is een achtbaan die geschikt is voor jong en oud. Bob Express is mooi verweven tussen de Wild Water Slide en trakteert de passagiers telkens op twee rondjes!
Six Flags Holland
Walibi Flevo wordt in 2000 omgedoopt tot “Six Flags Holland”. Het park wordt grondig hervormd met een hele hoop nieuwe attracties.
De meest opvallende nieuwigheid is de launched coaster “Superman the Ride” die bezoekers meteen verwelkomt aan de ingang van het park. Het ritverloop is bijna gelijkaardig aan dat van de “Rock ‘n’ Rollercoaster”-banen van Disney.
Oorspronkelijk zou de baan een groene kleur krijgen en “Riddler’s Revenge” heten. Op het laatste moment realiseert Six Flags zich echter dat de nevenkarakters van Batman minder bekend waren in Europa. De baan werd herschilderd, de wachtrij werd gethematiseerd naar de Daily Planet-kantoren en de attractie kreeg de naam “Superman the Ride”.
De tweede grote nieuwigheid is de houten achtbaan van Vekoma. Hoewel Robin Hood snelheden haalt tot 80 km/u, is de baan geschikt voor de hele familie.
Naast deze twee toppers worden in Six Flags Holland ook nog de boomerang “La Via Volta” en de wilde muis “Flying Dutchman Goldmine” toegevoegd. In totaal krijgt het park er dus op één jaar tijd 4 achtbanen bij, wat het totaal op 6 brengt. Six Flags promoot het park dan ook met de titel “Roller Coaster Capital of Europe”.
Dat Six Flags Holland een park voor durvers zou worden, werd al meteen duidelijk. Naast de achtbanen kwamen er namelijk ook een heleboel thrill rides bij in het park, zoals de invertor “Double Invertor”, de breakdance “El Toro”, de top spin “Excalibur”, de magic “Il Gladiatore”, de frisbee “Tomahawk” en de chaos “Tornado”.
Het park dat in 2000 in Biddinghuizen de deuren opende, leek dus in geen geval nog op het park dat in 1999 de deuren sloot. Je zou bijna kunnen stellen dat Six Flags Holland een volledig nieuw park was!
Katun
Voor de meest indrukwekkende nieuwigheid op Europese bodem moest de pretparkliefhebber in 2000 naar Italië trekken. Daar opende Mirabilandia een achtbaan van de hand van B&M, de favoriete bouwer van veel liefhebbers.
“Katun” is een inverted coaster. Met zijn 50m hoogte en 104 km/u is Katun ook 10 jaar later nog steeds een topper in zijn soort.
De naam Katun is afkomstig van een term uit de kalender van de Maya’s. Een katun is een periode van 7200 dagen, ofwel een kleine 20 jaar. Het spreekt dan ook voor zich dat de achtbaan gethematiseerd is naar de stijl van de Maya’s.
Poseidon
Het Duitse themapark Europa Park opent op 12 juli 2000, dag op dag de 25ste verjaardag van het park, een nieuw themagebied: Griekenland. De blikvanger is de waterachtbaan ‘Poseidon’, een nieuw type achtbaan gemaakt door Mack Rides. De baan is een combinatie van een achtbaan met een shoot-the-chute attractie en is gedetaileerd gethematiseerd met als hoogtepunt een Griekse tempel. Het houten paard (het paard van Troje) in de wachtrij en het originele Griekse dorpje nemen je helemaal terug naar de tijd van de grote Griekse filosofen.
De baan werd meteen één van de favorieten bij de bezoekers, zeker op warme dagen. Ondanks de 22 boten met elk 8 personen zijn de langste wachtrijen in het park te vinden bij deze attractie, waardoor het park in 2005 besliste om Atlantica Supersplash te bouwen.
Opening Terra Mítica
Katun en Poseidon zijn echter niet de enige grote nieuwigheden in het Europese pretparklandschap. Sterker nog: in het Spaanse Benidorm opent een volledig nieuw pretpark! Het park krijgt de naam “Terra Mítica”, wat vertaald kan worden als “mythische wereld”. Er zijn vijf oud-historische themagebieden: Egypte, Rome, Griekenland, Iberia en Las Islas.
Het boegbeeld van het park is “Magnus Colossus”, een houten achtbaan die prachtig is ingebouwd in de rotsen. Samen met het logo van het park is de baan al van ver te zien. Daarnaast vinden we in Rome nog een ander topper: “Circus Maximus”, een heus amfitheater waarin gladiatoren het in een stuntshow tegen elkaar opnemen.
Andere toppers zijn de interactieve darkride “El Laberinto del Minotauro”, de shoot-the-chute “La Furia de Triton”, en de log flume “Cataratas del Nilo”.
Een jaar later, in 2001, gaat het park samenwerken met Paramount. Deze samenwerking zou echter van korte duur zijn, want in 2004 verkoopt Paramount zijn aandeel in het park.
Hoewel Terra Mítica een knap gethematiseerd park is, weet het grootse project nooit de hoge verwachtingen in te lossen. Noch de Spanjaarden, noch de toeristen vinden massaal hun weg naar het park en de bezoekersaantallen vallen jaar na jaar tegen.
Recordbrekers
Aan de overkant van de plas pakt Cedar Point uit met een recordbreker. “Millennium Force” was de eerste van vier Intamincoasters die het park zou plaatsen in de jaren ’00.
De baan gaat lopen met zes records, waaronder het record van hoogste en snelste achtbaan (met lifthill) ter wereld. Met z’n 95m hoogte en 150km/u staat Millennium Force ook na 10 jaar nog hoog in de toplijsten.
De meeste records van Millennium Force zouden echter maar enkele maanden standhouden. Op 1 augustus opende “Steel Dragon 2000” in Nagashima Spa Land in Japan. Met een hoogte van 97m en een snelheid van 153 km/u wordt Millennium Force nipt geklopt.
De jaren ’00 staan dus al vanaf het begin bekend om een strijd tussen parken om de hoogste, snelste, langste … achtbaan ter wereld te bouwen.
Het Amerikaanse Paramount’s Kings Island koos dan weer niet voor een recordbreker, maar wel voor een opvallende nieuwkomer: “Son of Beast”. Deze achtbaan was uniek doordat het de eerste (en voorlopig ook de laatste) houten achtbaan met een looping was. Jammer genoeg werd de looping in het seizoen 2006 verwijderd naar aanleiding van een aantal problemen. De looping was niet de directe oorzaak van de problemen, maar door de verwijdering ervan kon er met lichtere treinen gereden worden, wat het probleem oploste.
Door de opening van Millennium Force werd de bouw van een andere mega coaster een beetje in de schaduw gesteld. Niet getreurd, want de jaren nadien zou “Superman: Ride of Steel” dit gebrek aan aandacht zeker goedmaken. De baan uit het Amerikaanse Six Flags New England mag dan qua statistieken minder indrukwekkend lijken dan Millennium Force, maar qua ritervaring blijkt hij zijn grotere broer wel te verslaan. De afgelopen 10 jaar eindigde de baan zo goed als altijd op één als beste achtbaan ter wereld (volgens www.bestrollercoasterpoll.com).
Vekoma flying coaster
Eind jaren ’90 werd er geëxperimenteerd met de eerste flying coasters. De bouwer ‘Skytrack’ komt met hun gelijknamige flying coaster ‘Skytrack’ op de proppen, een achtbaan met een karretje waarin slechts één persoon kan plaatsnemen. De baan werd in 1998 in de Granada Studios in Manchester gebouwd, maar het park zou in datzelfde jaar nog zijn deuren sluiten.
Vekoma stond op het gebied van flying coasters al veel verder, maar het was wachten tot 2000 vooraleer hun eerste volwaardige ‘Flying Dutchman’-model gebouwd werd.
‘Stealth’ trapt het nieuwe millennium af in het toenmalige Paramount’s Great America. De baan heeft treinen waar passagiers met 4 op een rij kunnen plaatsnemen in een trein die 24 personen meeneemt per rit.
Uiteraard waren niet enkel de treinen een verbetering, ook het parcours was in niets te vergelijken met ‘Skytrack’. Passagiers vertrekken in het station op hun rug liggend. Pas na de lifthill draaien de treinen, om vervolgens een duizelingwekkende vlucht te maken tegen topsnelheden van 82 km/u. Het 840m lange parcours telt in totaal 5 inversies, waarvan 1 looping (die je op je rug maakt) en 2 kurkentrekkers.
Deel jouw ervaringen uit het pretparkjaar 2000 met de andere forumleden in dit topic.
Of wilt u liever de andere delen in deze reeks lezen? Klik dan op één van onderstaande jaartallen:
2000 / 2001 / 2002 / 2003 / 2004 / 2005 / 2006
Tekst: ©2010 - Thijs Mertens - Pretparken.be, ©2010 - Michiel De Sutter - Pretparken.be
Bronnen: parkgids www.pretparken.be, www.coasterforce.com, www.rcdb.com, www.bestrollercoasterpoll.com, www.nieuwsblad.be, Plopsaland, www.vekoma.com