Mack SuperSplash, de nieuwste generatie waterachtbaan.
Onlangs liet attractiepark Toverland weten dat het in 2012 een Mack SuperSplash opent, genaamd Odysseus. Nu is deze soort attractie relatief nieuw en tot op heden is het voor pretparkfanaten nog altijd moeilijk om ze in de juiste categorie onder te brengen, is het nu een achtbaan of is het een waterattractie? Pretparken.be geeft jullie daarom een overzicht van de reeds gebouwde SuperSplashes. Zo krijgen we een beter beeld van deze soort attractie en kunnen we ons een voorstelling maken van hoe Toverland deze attractie kan integreren in de omgeving.
Korte geschiedenis van waterattracties
Waterattracties als Log Flumes (bij ons bekend als boomstammen), Shoot-the-Chutes, Waterslides, Rapid Rivers, roeibootjes en vele andere zijn meestal heel populaire attracties. De reden is dan ook niet echt ver te zoeken, veel bezoekers komen op zonnige dagen naar een pretpark en dan is een beetje verfrissing geen overbodige luxe. Maar toch duurde het relatief lang voordat er echt geïnvesteerd werd in dit soort attracties, de veiligheid van de bezoekers was lange tijd een groot hekelpunt voor veel parken.
Een van de eerste waterattracties (op roeibootjes en alle afgeleiden na) was El Aserradero in Six Flags Over Texas. Arrow Dynamics ontwikkelde in 1963 op vraag van de parkeigenaar een Log Flume, een attractie waarbij het bootje op wielen staat en zo afdalingen naar beneden kan rijden, maar ook in een waterkanaal kan varen. Deze attractie was zo populair dat het park vijf jaar later met een tweede Log Flume op de proppen kwam. Ook in andere parken kende dit type succes en al vlug werd er achter andere soorten van waterattracties gezocht.
Een Shoot-the-Chute attractie is een van de bekendste voorbeelden, hier wordt van hetzelfde systeem gebruik gemaakt als bij een Log Flume, alleen zijn de boten groter en bestaat het circuit meestal uit niet veel meer dan een lifthill, een bocht, een afdaling met splash en een terugkeer naar het station. Een mooi voorbeeld hiervan is de Niagara in Bellewaerde Park.
De Rapid Rivers zagen het levenslicht in het begin van de jaren ‘80, maar deze zijn gestoeld op een ander principe. De Piraña in de Efteling was wereldwijd de tweede in zijn soort. De vlotten drijven in een kanaal waar, door middel van stroomversnellingen, draaikolken, watervallen en sproeiers, een wildwaterrivier wordt nagebootst. Zo wordt er een rafting-gevoel gecreëerd.
Tegen het einde van de jaren ‘90 waren de ontwikkelingen zo ver dat verschillende bouwers veel verschillende types van waterattracties aanboden, zo ook waterglijbanen waar je als bezoeker in een rubberen bootje/band plaatsneemt en via een glijbaan naar beneden glijdt. Parc Asterix heeft van dit laatste type een zeer originele en mooie baan staan, L'Oxygénarium.
Reeds in het begin van vorige eeuw werd er geëxperimenteerd met het combineren van achtbanen en waterattracties. Een mooi voorbeeld is de in 2005 gesloten Vikingar van Blackpool Pleasure Beach. Ondanks de vele experimenten was het echter wachten tot in 1998, met de opening van Journey to Atlantis in SeaWorld Orlando, voordat waterachtbanen echt populair werden. Mack Rides combineerde de afdalingen en bochten van een achtbaan met de splash en de vaar-ervaringen van een waterattractie en bood de parken een waterachtbaan aan. Het enige probleem aan deze banen is de capaciteit. Zoals reeds vermeld zijn waterattracties bijna altijd populair in een pretpark en een waterachtbaan combineert de sterke punten van beide attractiesoorten, dus de populariteit zal zeker niet minder zijn. Mack bouwde daarom in 2003 een eerste SuperSplash, een attractie die lijkt op een watercoaster, maar door de grotere, bredere en ruimere boten kan men technisch veel minder doen, anders worden de krachten op de constructie te groot om enigzins werkbaar te zijn.
SuperSplash, wat maakt ze speciaal?
Op het eerste zich lijkt een SuperSplash heel hard op een Shoot-the-Chute attractie. Maar wat maakt deze attractie nu net zo speciaal? Allereerst de grote van de boten, men kan tot zestien personen in één boot krijgen, waardoor de capaciteit per boot redelijk hoog ligt, zeker in vergelijking met de karretjes die op een waterachtbaan staan. Ten tweede is het uiterlijk van dergelijke attractie ook speciaal. Omdat men grote en brede boten heeft gemaakt is de track van de attractie ook zeer breed en valt deze goed op in een park. Hierdoor krijg je als bezoeker het idee dat er een zeer krachtige en intense attractie voor je staat, wat de beleving eigenlijk alleen maar ten goede komt.
Maar de grote specialiteit is de aanwezigheid van een airtimeheuvel. Alle SuperSplashes hebben dit kleine heuveltje, tussen de afdaling en het splashbassin, waar de boten overheen vliegen en de bezoekers uit hun zitje katapulteren. Mack heeft dit element geïntroduceerd bij hun waterachtbanen en door het vele succes (zowel on- als offride) hebben ze het ook in de SuperSplashes ingebouwd. Het is trouwens door dit heuveltje dat de SuperSplashes als achtbanen aanzien worden, aangezien het karretje (de boot) op zelfstandige wijze een heuvel overwint.
Een vierde specialiteit bij deze soort attracties komt eerder op de rekening van de parken te staan. Alle SuperSplashes hebben een verregaande vorm van thematisatie, zelfs de kleinere parken die er één bezitten. De bekendste SuperSplash, in België, is die van Plopsaland De Panne, waarbij de attractie geheel gethematiseerd is naar Piet Piraat en zijn Scheve Schuit. De uitkijktoren doet dienst als lift voor de boten. Ook de versie in Tusenfryd is behoorlijk gethematiseerd, met een tunnel en een waterval die de boten vergezelt naar het splashgedeelte om het gevecht te winnen van een groot watermonster.
De andere versies zijn veel verder uitgewerkt, en dan kijken we natuurlijk direct naar de versie in de thuishaven van Mack: Atlantica SuperSplash in Europa-Park. Speciaal voor deze attractie werd het themagebied Portugal aangelegd. Hier stapt men eerst door een helft van het schip Santa Maria alvorens door een Middeleeuwse burcht te stappen die deel uitmaakt van de verdediging van de kustlijn. In SeaWorld San Antonio heeft men gekozen voor de uitwerking van het thema Atlantis met Journey to Atlantis. De baan is een exact kopie van de baan in Europa-Park. En in het Aziatische Formoson Aboriginal Cultural Village heeft men niet alleen de baan gekopieerd, maar ook het thema, enkel de naam is anders: Caribbean Splash.
De technische kant
Een Mack SuperSplash heeft twee systemen om tot op een hoogte te geraken, een liftkooi en een lifthill. De enige baan die momenteel gebouwd is met een liftkooi is die in Plopsaland De Panne, al de rest heeft een traditionele lifthill. Het grote voordeel van een liftkooi is de plaatsbesparing, het nadeel is de capaciteit die omlaag getrokken wordt.
De (theoretische) maximale capaciteit schommelt tussen de 780 personen per uur en 1650 personen per uur, dit is afhankelijk van het aantal boten er op de baan staan en hoe snel het in- en uitstappen gaat. Ter vergelijking: Weerwolf in Walibi Belgium haalt een maximale capaciteit van rond de 800 personen per uur.
Tot slot kan men de waterstand van de attractie ook bijregelen, hierdoor kan men beslissen of de mensen in de attractie droog blijven of ze nat worden. Dit is vooral handig voor parken die in gebieden liggen waar het weer niet altijd even zonnig is, zoals Tusenfryd of Plopsaland De Panne.
Reeds bestaande SuperSplashes
- De eerste Mack SuperSplash is gebouwd in 2003, noemt SuperSplash en staat in het Noorse park TusenFryd.
- Atlantica SuperSplash opende in 2005 in Europa-Park, dit is de eerste SuperSplash met draaitafels.
- SuperSplash opent in Plopsaland De Panne in 2006, de eerste met een liftkooi.
- Op 5 november 2007 opende Sea World San Antonio de baan Journey to Atlantis, een kopie van de baan in Europa-Park.
- De eerste SuperSplash in Azië, Caribbean Splash, opent in 2008, opnieuw een kopie van de baan in Europa-Park.
Geplande SuperSplashes
Voor 2012 staan er twee Mack SuperSplashes gepland om te openen. Eentje in een gloednieuw park in China, en eentje in het Nederlandse Toverland. Deze laatste zal de final touch moeten worden aan een gebied waartoe ook de houten achtbaan Troy en de schipschommel Scorpios behoren. De kaart van de mythes wordt volledig doorgetrokken en de naam van de attractie, Odysseus, verraad al welke verhaallijn we mogen verwachten. Water, schepen en goddelijke interventies zijn maar een paar woorden die bij ons opkomen en vormen een stevige basis voor een prachtige uitwerking van dit veelbelovende thema. Veel informatie is er nog niet bekend, maar volgens het management van Toverland zou de attractie hoger worden dan Troy en is het budget vergelijkbaar met het budget dat gebruikt is om Troy te bouwen, een slordige 6,5 miljoen euro dus. Op de bijhorende foto is reeds vluchtig een concept te zien van hoe het gebied zou uitgewerkt worden. En het moet gezegd worden, het ziet er goed uit.
Wil je nog meer info en ervaringen over de Mack SuperSplashes? Vergeet dan geen bezoekje aan ons forum!
Tekst: © 2010 Pretparken.be - Michiel De Sutter
Foto’s: © 2010 Pretparken.be (Sven Martens, Jeroen De Koninck, Jelle Verelst, Glen Van Hoeydonck, Jimmy Van Dijck), www.rcdb.com, www.themepark.nl, www.ratscoasters.com
Bronnen: www.pretparken.be, www.mack-rides.com, www.rcdb.com, Attractiepark Toverland, Europa-Park, www.wikipedia.com