Auteur: Michiel De Sutter - Gepubliceerd: 11 Apr 11, 17:45

Vorig jaar waren we begonnen met een artikelreeks over de pretparkgeschiedenis van de voorbije 10 jaar. Om het overzichtelijk te houden, hadden we het overzicht ingedeeld in 10 delen, voor elk jaar één. Na het publiceren van ‘2002’ heeft de reeks een tijdje stil gelegen, maar nu pikken we de draad terug op.
De komende weken presenteert Pretparken.be de overige zeven delen van de reeks.

De wereld maakt kennis met de nieuwe ziekte SARS en in Irak vinden VS-soldaten ene Saddam Hoessein ondergedoken in een kelder, we hebben het dus over het jaar 2003.
 

2003
 

Looping Star verdwijnt

Jarenlang was “Looping Star” het icoon van Bobbejaanland . Er is echter een tijd van komen en een tijd van gaan, en in 2003 was het voor de legendarische achtbaan tijd om te gaan. Na 25 jaren dienst was de baan versleten.

In het laatste openingsweekend van het seizoen organiseren ThemeParkVision & Rollercoaster friends samen met Bobbejaanland het evenement ‘Requiem for a Coaster’, een gepaste manier om afscheid te nemen van een topper die de Belgische pretparkengeschiedenis kleur gaf.

Oorspronkelijk werd gezegd dat Looping Star mits een grondige revisie (die misschien enkele jaren in beslag zou nemen), misschien ooit nog in ere hersteld kon worden. Na de afbraak werd het echter al snel duidelijk dat dit niet het geval zou zijn. Gelukkig was er al een vervanger voorzien voor 2004, “Typhoon”.


Challenge of Tutanchamon

23 mei 2003, het is een datum die voor altijd in de geschiedenisboeken van Walibi Belgium (toen nog onder Six Flags-beleid) zal geschreven staan. Op die dag opent namelijk de topattractie “Challenge of Tutankhamon” zijn deuren. In deze interactieve darkride betreden de bezoekers de onverkende gangen in de graftombe van Tutankhamon.

De bezoekers gaan in deze gangen op zoek naar verborgen schatten en andere archeologische ontdekkingen. Tijdens deze zoektocht komen ze oog in oog te staan met de Egyptische god Seth, meester van onheil en chaos, en zijn leger van mythologische goden en demonen. Dit leger komt tot leven in de vorm van 54 animatronics, waaronder monsterachtige cobra’s, schorpioenen, een jakhals met drie koppen, vliegende scarabeeën, gemummificeerde soldaten en gigantische standbeelden die tot leven komen en de bezoekers aanvallen.

 

De bezoekers bestrijden Seth en zijn leger met een laserpistool. In totaal zijn er 130 doelwitten verspreid over de attractie. Om het avontuur een extra dimensie te geven, krijgen de passagiers punten voor elk doelwit dat ze raken. Afhankelijk van de punten die je karretje behaalt, kent de rit een verschillend slot. Een lage score betekent meteen het einde van de rit. Als je echter een voldoende hoge score hebt, mag je Seth bestrijden. Versla je ook de god van onheil en chaos, dan kom je terecht in de schatkamer!

Challenge of Tutankhamon werd warm onthaald, zowel door de fans als door de gewone bezoekers. Het werd door kenners in 2003 tot tweede beste nieuwe attractie wereldwijd gekozen, achter de onvermijdelijke Top Thrill Dragster. Ook acht jaar later is de attractie nog steeds een absolute topper in het park en in zijn genre!


Scream

In 2003 opent in het Duitse Heide Park de hoogste gyro-droptoren ter wereld. Met een totale hoogte van 103m en een valhoogte van 71m steekt ‘Scream’ ver boven zijn soortgenoten uit.

Opvallend is dat de toren waarrond Scream gebouwd is, al een stuk ouder is. In 1992 opende Heide Park namelijk een (tweede) panoramatoren. Aangezien het park al een panoramatoren had, leek het in 2003 zinvoller om één van de twee torens om te bouwen naar een gyro-droptoren.Deze omvorming gebeurde door Intamin.
Scream kent een leuke spanningsopbouw vanaf de wachtrij, maar de totaalbeleving wordt vooral positief beïnvloed door de onride muziek, iets wat je op andere gyro-droptorens nooit eerder zag.

 


Opening Belantis

In Duitsland opent op 5 april 2003, één jaar na de opening van LEGOLAND Deutschland , alweer een nieuw pretpark. Belantis heet het park en het ligt nabij Leipzig in het voormalige Oost-Duitsland, wat opmerkelijk is aangezien die regio op economisch vlak veel achterop hinken ten opzichte van de West-Duitse ‘Bundesländer’. Het park ligt op het gebied van een oude steenkoolgroeve, waardoor de natuur nog niet volledig geïntegreerd is in de omgeving, met als gevolg dat het park de impressie van een kaal gebied heeft, wat soms de sfeer breekt. Belantis is ook niet direct een groot pretpark, er staat bij de opening maar één achtbaan, één intensere attractie en een aantal kleinere familie-attracties. In 2010 opende het park wel een nieuwe achtbaan, Huracan genaamd.

Maar naast deze mindere punten heeft het nieuwe park wel een aantal troeven. De attracties hebben allemaal een verhaal en zijn mooi gethematiseerd, net als de andere delen van het park, waardoor het kleinere aantal attracties gecompenseerd wordt. De toegang tot het park is op en top Duits, de kitsch druipt van het gekleurde kasteel af. De zones hebben een verschillend thema, namelijk de Egyptische beschaving, de Griekse beschaving, de middeleeuwen, de Chinese beschaving en tot slot de ontdekkingsreizigers. Het park richt zich volledig op families en heeft dan ook her en der kleine doe-attracties staan voor kinderen.


Balder

Balder is niet direct de langste, hoogste of snelste houten achtbaan ter wereld, maar toch verdient deze baan een plaatsje in deze lijst. Toen de baan opende was het de houten achtbaan met de steilste drop (70 graden) ter wereld.

De bouw is gerealiseerd door Intamin, die ook hier het prefab-systeem heeft toegepast, net zoals bij Colossos in 2001. Hierdoor loopt de baan heel zacht, bijna vergelijkbaar met een stalen achtbaan. Maar veel belangrijker is de layout van de baan. Door de vele heuvels en door het feit dat deze relatief laag ten opzichte van de lift zijn bevat Balder ontzettend veel air-time. Tel daar dan de soepelheid van de prefab-banen bij en je krijgt een achtbaan die in de hele wereld aanzien wordt als een van de beste houten achtbanen, ondanks zijn 'mindere' statistieken.

Deze houten achtbaan was dan ook een instant klassieker bij vele coasterfans. De baan eindigde verschillende jaren na elkaar bovenaan de lijst van beste houten achtbaan ter wereld. (2x 1ste, 1x 2de)

 

Top Thrill Dragster

In 1989 brak Cedar Point de grens van 200 feet met Magnum XL-205. Elf jaar later rees Millennium Force boven de 300 feet uit. Logisch vervolg werd voor Cedar Point dus een achtbaan die de grens van 400 feet zou overstijgen. Dat ze deze grens reeds in 2003 – slechts 3 jaar na de bouw van Millennium Force – zouden doorbreken, had echter niemand durven denken.

Het park investeerde 25 miljoen dollar in de bouw van de recordbreker. Met z’n 128m en 193km/u is Top Thrill Dragster op dat moment de hoogste en snelste achtbaan ter wereld. Bovendien werd het de zestiende achtbaan die Cedar Point rijk was, ook dat kon geen enkel ander park evenaren.

Urenlange wachtrijen waren geen uitzondering bij de veelbesproken achtbaan. Top Thrill Dragster wist met z’n immense hoogte en snelheid echter niet enkel pretparkenfans te bekoren. Vele filmpjes en slideshows circuleerden op het internet, waardoor de coaster over de hele wereld naambekendheid kreeg.


Nieuwe attractie-types (Halfpipe, SuperSplash, X95, AquaTrax)

De beginjaren van het nieuwe decennium zagen niet alleen een boom in de telecommunicatie wereld, ook de achtbaan-industrie kende bloeiende tijden. Verschillende bouwers kwamen met nieuwe types op de markt en begonnen concurrentie aan te gaan met de gevestigde waarden.

Intamin AG bouwde in het Finse park Särkänniemi een opvallende achtbaan. De baan bestaat uit een U-vormige track waarop twee karretjes staan. Op die twee karretjes zijn twee keer acht zitjes gemonteerd die rond een centrale as draaien. De trein wordt dan heen en weer over de track versneld tot hij bijna bovenaan op de verticale uiteindes van de track komt. De maximum snelheid is 70km/h, de capaciteit is echter nogal laag. Deze attractie lijkt hard op een intensere versie van de alombekende schommelboot en spreekt dan ook een groter publiek aan. Er zijn ook andere treintjes beschikbaar, zoals op RC Racer in Walt Disney Studios Paris.

Mack Rides gebruikte de technologie van hun watercoasters om een nieuwe soort attractie te bouwen, de SuperSplash. Deze attractie wordt door velen nog altijd eerder aanzien als een waterattractie in plaats van een achtbaan, maar de werkelijkheid zit er ergens tussenin, al is de vergelijking met een Spill Water (bv. Niagara in Bellewaerde) niet ver af. Doordat de boten breder en langer zijn oogt de track imposanter dan die van een watercoaster zoals Poseidon, waardoor de attractie intenser lijkt dan ze eigenlijk is.  De eerste versie van deze attractie is gebouwd in het Noorse park Tusenfryd en dit is een unieke versie aangezien deze wel bochten bevat op het achtbaangedeelte. Alle andere versies hebben geen bochten, dit om de capaciteit te verhogen of omdat er met een lift wordt gewerkt.

Ondertussen reageerde Gerstlauer en bood de parken een nieuw type achtbaan aan, de Eurofighter. Deze banen maken een drop van meer dan 90 graden. De treintjes vallen dus een beetje naar binnen toe in plaats van recht naar beneden. Hiermee heeft Gerstlauer dan ook het wereldrecord van de achtbaan met de steilste drop verkregen, 97 graden om precies te zijn. Vild-Svinet was de eerste X95 die opende, in het Deense park BonBonLand. Een jaar later opende Bobbejaanland een langere, maar compactere versie van dit type, Typhoon.

In Lotte World presenteerde Intamin nog een andere nieuwe soort attractie, de Aquatrax. Deze baan is een combinatie van een launchachtbaan en een waterachtbaan. De baan wordt gelanceerd tot maximaal 75km/h en gaat door krappe bochten en plotse afdalingen. Delen van de track worden natgespoten en sommige delen liggen net onder water zodat er een kleine splash ontstaat. De trein wordt een klein beetje afgeremd, maar het is niet zoals bij een echte Splash-attractie. De gasten zitten ook op een andere manier in de treintjes. Ze hebben meer vrijheid doordat ze als het ware in Jet-Ski houding zitten. Momenteel is de baan in Lotte World (Atlantis Adventure) de enige Aquatrax die gebouwd is.

 

Deel jouw ervaringen uit het pretparkjaar 2003 met de andere forumleden in dit topic.

Of wilt u liever de andere delen in deze reeks lezen? Klik dan op één van onderstaande jaartallen:


2000  /  2001  /  2002  /  2003  2004 2005 2006

 

Tekst: © 2011 - Pretparken.be (Thijs Mertens, Michiel De Sutter)
Foto’s: © Rik Engelen, ©2007 Glenn Van Hoeydonck - Pretparken.be,
©2010 Rudy Vanobbergen, ©2010 Juan Martinez - Pretparken.be, ©2009 Jeroen De Coninck - Pretparken.be, © Cedar Point, © www.ThemeParkReview.com, © Thomas Nilsson , © Daniel Pinck, © Eric Sakowski, © Peter Fleischmann, © Pretparken.be (Themeparkvision.com)
Video's:
© www.youtube.com (CedarPointVideos)
Bronnen: archief www.pretparken.be, www.rcdb.com, www.youtube.com, Cedar Point, Lotte World, Walibi Belgium, Belantis, Liseberg, Särkänniemi, Best Roller Coaster poll, Mack Rides, Intamin AG, Gerstlauer, Sally Corporation