Vorige maand hebben we de draad terug opgepikt van onze tiendelige reeks over de pretparkgeschiedenis van het voorbije decennium. Nu presenteert Pretparken.be het zesde deel van de reeks!
In Hasselt wordt het Junior Eurosong Festival gehouden, in New Orleans wordt de noodtoestand uitgeroepen na de doortocht van orkaan Katrina en op 19 april wordt Joseph Ratzinger tot paus Benedictus XVI gewijd, we hebben het dus over het jaar 2005.
2005
Plopsa Indoor Hasselt
Studio 100, het Belgische bedrijf achter Samson, Plop en vele andere kinderseries heeft ook pretparken waar de characters tot leven komen. Om deze magie ook tot de kinderen te brengen in de koude wintermaanden, als het pretparkseizoen gedaan is, opende het park in 2005 het indoorpark Plopsa Indoor.
Door de ligging van het park, naast de Grenslandhallen in Hasselt, verruimt de groep ook zijn doelpubliek door de kinderen hier ook de kans te geven om hun idolen te ontmoeten. Het park op zich is mooi afgewerkt, zeker voor een indoorpark waar je altijd met hoge muren en een plafond zit dat moeilijk te thematiseren is. Het grote nadeel aan dit park is de kleinschaligheid, zowel qua oppervlakte als op het vlak van het aantal attracties. Hierdoor kunnen de wachttijden serieus oplopen, zelfs voor redelijk kleine attracties.
Space Mountain Mission 2
Wie Discoveryland zegt, denkt bijna direct aan Discovery Mountain, het gigantische gebouw in het midden van de zone. In dat gebouw zit de allereerste achtbaan met een hellende launch, Space Mountain. Voor het 15-jarig bestaan van het park, en het 10-jarig bestaan van de attractie, krijgt de baan een update. De naam verandert naar Space Mountain Mission 2. De track wordt echter niet veranderd, op een aanpassing van de launch na.
De missie van de oorspronkelijke baan was naar de maan (From the Earth to the Moon), deze werd veranderd naar het universum (Beyond the Moon). De grootste aanpassingen waren het veranderen van lichteffecten, het ‘blind’ maken van de wachtrij in het gebouw en de start van de lancering. Door deze laatste aanpassing genieten de gasten langer van de lancering, wat de beleving alleen maar ten goede komt. Ook de muziek werd aangepast naar een futuristisch thema. Over het algemeen werden de aanpassingen door pretparkfans nogal lauw onthaald, de extra’s en de aanpassingen geven niet de meerwaarde die wel verwacht werd.
Desondanks blijft deze attractie een van de meest bezochte van het resort en is ze, in vergelijking met de andere Space Mountains, nog altijd de meest spectaculaire en best gethematiseerde. Een niet te missen attractie als je er bent!
Rita - Queen of Speed
Intamin is op vlak van gelanceerde achtbanen de topleverancier. Banen zoals Top Thrill Dragster, Kingda Ka en Storm Runner hebben bewezen dat de bouwer heel veel kan met dit type baan. Een nieuwe uitdaging voor het bedrijf uit Liechtenstein/Zwitserland was echter om een launched coaster te maken voor Alton Towers. Op zich niet zo speciaal, maar dit park kampt met een hoogtebeperking, de attracties mogen niet boven de boomgrens uitkomen. Dus is het elke keer opnieuw zoeken naar een geschikte locatie en een geschikte soort baan. Intamin aanvaardde de opdracht en bouwde een achtbaan die laag bij de grond bleef, maar die wel de beleving van een launched coaster heeft.
Het themagebied waar deze baan is gebouwd is ondertussen al veranderd, maar was oorspronkelijk Ug-land. Corckscrew stond daar al en dit hele gebied was gethematiseerd naar de prehistorie. De naam Rita, Queen of Speed was dan ook raar gekozen, net als de kleur van de baan en de wagentjes. Nu is dit gebied aangepast, maar echt storen doet het niet, de baan zelf is minimaal gethematiseerd (in tegenstelling tot andere pareltjes in het park als Oblivion en vooral Nemesis) en moet het vooral hebben van zijn lancering.
Atlantica Supersplash
In 2000 opende Europa-Park Poseidon, een watercoaster die immens populair is. Voor de 30ste verjaardag van het park opende het park een soortgelijke attractie, een supersplash genaamd Atlantica Supersplash. Deze attractie is gethematiseerd naar een Portugese vestiging uit de middeleeuwen. Voor deze attractie is een volledig nieuw themagebied aangelegd, Portugal. Dit gebied heeft 1 grote attractie, Atlantica Supersplash, maar is er ook eentje dat prachtig is aangelegd.
De attractie zelf zit opnieuw vol met technische snufjes. Er staan 6 boten op de relatief korte baan en ze beschikt over zowel een lifthill als draaitafels. Deze laatste zijn vergelijkbaar met de draaitafels die je op boomstambanen vindt, alleen zitten ze nu op een watercoastertrack. De air-time heuvel, oorspronkelijk bedacht om Poseidon onder de monoral EP-Express te laten rijden, bleek zo populair dat deze ook hier is ingebouwd. De splash zelf zorgt natuurlijk voor prachtige beelden en een zeiknat pak als je niet op tijd weg bent bij het uitkijkpuntje.
Sequioa Adventure
Gardaland is het grootste Italiaanse pretpark en heeft een iets andere stijl dan de meeste themaparken. Zo bouwt het meestal een grote attractie in een apart thema, waardoor het park een echte mengelmoes is van thema’s. En om plaats te winnen bouwen ze zelfs een achtbaan tussen een andere achtbaan. Dit is gebeurd met Sequioa Adventure, die tussen de loopings en de schroeven van Magic Mountain is ingeplant.
Sequioa Adventure is dan ook geen normale achtbaan. Iedereen kent wel een wilde muis-achtbaan en de zigzag-stukjes. Wel, Sequioa Adventure heeft die stukjes ook, maar dan verticaal. Zo krijg je een achtbaan die zoals een vork die rechtop staat, opgebouwd is. Het opvallende en tegelijk interessante aan deze baan is dat je een deel ondersteboven hangt terwijl je rijdt. Het spijtige aan de baan is dat ze niet uitgebreider is en dat je geen afwisseling hebt.
Disneyland HongKong
Na de opening van het Europese Disneyland Resort Paris is het 13 jaar wachten tot er een nieuw Disneyland opent. HongKong, de voormalige Britse kolonie die sinds 2000 in Chinese handen is, heeft een grote onafhankelijkheid en veel financiële middelen. En dus kiest Disney dan ook voor deze plaats om het eerste Chinese Disneypark te bouwen.
Door de financiële malaise met het Parijse park en de kleine winstmarge van het park in Tokio was Disney op zijn hoede om niet dezelfde fouten te maken en bouwden ze een park dat in de eerste plaats opvalt door zijn kleinschaligheid. Zo ontbreekt er een themagedeelte (Frontier Land), maar is Adventure Land wel heel groot. Ook de populaire It’s a Small World -attractie ontbreekt bij de opening van het park. De plannen om uit te breiden zijn echter al langer bekend, zodat het park groeit met de jaren.
Het mag echter niet baten en ook dit Resort blijft onder de verwachtingen presteren. Het kleine aanbod aan attracties en gebieden speelt het park parten, net als het dure visum dat de Chinezen moeten kopen om het gebied HongKong binnen te komen. Om dit op te lossen investeert Disney dan ook in een serieuze uitbreiding van het park om toch meer bezoekers te lokken. Tussen 2011 en 2013 zal het park drie nieuwe gebieden openen die het park een meerwaarde moeten geven.
Kingda Ka
De strijd om de hoogste en snelste achtbaan ter wereld neemt een nieuwe wending. Six Flags neemt met de bouw van “Kingda Ka” het record over van Cedar Point’s “Top Thrill Dragster”.
Kingda Ka wordt in 2005 (na een jaar vertraging) geopend in Six Flags Great Adventure. De baan werd gebouwd door Intamin en is een look-a-like van de vorige recordhouder Top Thrill Dragster. Het enige verschil is, naast de hoogte en snelheid, de airtimeheuvel die na de tophat is toegevoegd.
Voor de eerste keer wordt de magische grens van 200 km/u doorbroken. Kingda Ka haalt in een luttele 3,5 seconde een topsnelheid van 206 km/u. Vervolgens bereikt de baan een hoogte van 139m, ofwel 41 verdiepingen de lucht in!
Het record van Kingda Ka zou 5 jaar standhouden, tot de opening van Formula Rossa plaatsvond.
Sheikra
In 1998 opende in Alton Towers de eerste ‘diving machine’ van B&M: “Oblivion”. Twee jaar later zou een park in Taiwan een gespiegelde kopie plaatsen. Het was echter wachten tot in 2005 vooraleer er een diving machine met een volwaardig parcours gebouwd werd.
In Busch Gardens Tampa opende namelijk “SheiKra”, een diving machine met twee drops en een inversie! Na de drop van 61m vliegen de treintjes door een reusachtige ‘immelmann’, om vervolgens weer 42m de diepte in te duiken. Met z’n 971m lengte is SheiKra bovendien ruim dubbel zolang als Oblivion. Om de capaciteit van de baan te verhogen, hebben de treintjes 3 rijen van 8 personen in plaats van 2 rijen op de eerdere modellen.
De ‘Shikra’ is een haviksoort. Deze roofvogel staat ervoor bekend om pijlsnel naar beneden te duiken als hij zijn prooi aanvalt. Dit verklaart meteen de naam, het thema en het logo van SheiKra.
Italian Job Stunttrack
Premier Rides opende in mei 2005 een nieuwe attractie in drie verschillende Paramount’s parken: The Italian Job Stunttrack. Deze baan is gebaseerd op de achtervolgingscéne van de film The Italian Job uit 2003, waarbij er niet op een detail meer of minder werd gekeken. Zo word je tijdens de rit drie keer gelanceerd om te ontsnappen aan de achtervolgers. Halverwege de rit ga je vol in de remmen omdat een helicopter je de weg verspert, maar uiteindelijk vind de trein een uitweg door de riool in te rijden.
Jaren na de film liep er nog altijd een reclame van Mini Cooper (het type auto dat men had gebruikt tijdens de achtervolgingsscenés) waarin ze in de riolen reden. Deze scene is dan ook heel goed uitgewerkt in de achtbaan, de treintjes ‘springen’ uit de riool, door een affiche en duiken direct onder een deel van de wachtrij. Zowel voor inzittenden als omstaanders is dit een heel tof effect en een echte climax van de rit.
In 2007 verkocht Paramount het park, net als de vergelijkbare parken in de VS, en werd ook het thema aangepast. De Mini Coopers werden gewone auto’s, een aantal special effects werden weggehaald en de naam veranderde in Back Lot Stunt Coaster.
Six Flags New Orleans sluit
In augustus 2005 vindt één van de grootste natuurrampen uit de Amerikaanse geschiedenis plaats. Orkaan Katrina ontneemt ruim 1800 Amerikanen het leven en laat een spoor van vernieling achter in de zuidelijke staten van de USA.
Eén van de zwaarst getroffen steden is New Orleans, de grootste stad van de staat Louisiana. Enkele dijken begeven het en de stad, die gedeeltelijk onder het niveau van de zeespiegel ligt, loopt onder water. Vooral het oostelijke deel van New Orleans wordt zwaar getroffen.
Ook het pretpark Six Flags New Orleans komt hierdoor volledig onder water te liggen. Het park sluit, en is tot op heden nog niet terug heropend. Six Flags heeft jaren onderhandeld met de verzekeringsmaatschappij over de schadeclaim. Op dit moment ziet het ernaar uit dat het park zal overgenomen worden door Southern Star Amusements. Zij hebben beloofd het park terug op te bouwen en ruim 60 attracties aan te bieden, meer dan het dubbele van wat er vroeger te vinden was.
Hier vinden jullie nog een filmpje van het, nog altijd, verlaten pretpark. De laatste tekst klopt wel niet volledig meer, maar het is alleszins een beeld van een pretpark dat we niet snel te zien krijgen en zeker niet snel zullen vergeten.
Deel jouw ervaringen uit het pretparkjaar 2005 met de andere forumleden in dit topic.
Of wilt u liever de andere delen in deze reeks lezen? Klik dan op één van onderstaande jaartallen:
2000 / 2001 / 2002 / 2003 / 2004 / 2005 / 2006
Tekst: ©2011 - Pretparken.be (Thijs Mertens, Michiel De Sutter)
Foto's: ©2009 Tom Vandenbroucke (Brakesection.be), ©2005 Glenn Van Hoeydonck - Pretparken.be, © Themeparkreview.com, © Attractionland.com, © PlacesOnline, © Wikipedia, ©2007 Sven Martens - Pretparken.be, ©2010 Glenn Van Hoeydonck - Pretparken.be, © www.panoramio.com, © Disney Company, © Trip Advisor, © Opposingviews.com, © Themeparkbrochures.net
Video: ©2011 Youtube.com (f5rollercoasters)
Bronnen: www.rcdb.com, www.themeparkreview.com, Intamin, B&M, Premier Rides, Gardaland, Disneyland HongKong, Europa-Park, Six Flags, Bush Gardens Tampa, Six Flags Great Adventure, Plopsaland Indoor Hasselt, www.panoramio.com, www.youtube.com