Wekelijks publiceren we een nieuw deel in de reeks over de pretparkgeschiedenis van de 00's.
Joe Van Holsbeeck wordt vermoord voor een mp3-speler, Italië wint het WK voetbal in Duitsland en in Antwerpen vinden de 0110-concerten voor verdraagzaamheid plaats. We spreken over 2006!
2006
Black Mamba
Eén van de meest spectaculaire nieuwigheden dit jaar vinden we dicht bij huis: Phantasialand opent met “Black Mamba” een topper van jewelste! Voor het bouwen van deze inverted coaster heeft het park een beroep gedaan op het alom geprezen Bolliger & Mabillard (vaak afgekort als B&M).
De totale kost voor het project bedraagt 22 miljoen euro. De helft daarvan gaat naar de baan zelf, terwijl de andere helft aan de aankleding besteed wordt. Kosten noch moeite worden gespaard voor het nieuwe, prachtige themagebied ‘Deep in Africa’, waar Black Mamba doorheen raast.
Naast de unieke thematisatie, is de baan ook een aanrader omdat ze voor een groot deel onder de grond gebouwd is. Dit zorgt voor een ritervaring die gelijkaardig is aan die van Nemesis (in Alton Towers). De vele near-misses zorgen voor een spannende rit.
Dat Black Mamba een topper is, blijkt ook uit de Loopy Awards in 2006. Zelden maakte een nieuwkomer zoveel indruk. De baan haalt met een verpletterende score (45,05% van de stemmen!) de award voor beste Europese looping coaster.
Walibi komt in handen van CDA
Twee jaar na de verkoop van Walibi aan Palomon veranderd het park opnieuw van eigenaar. De Franse groep Compagnie des Alpes, die verschillende skigebieden in Frankrijk bezit, koopt de Walibi-parken op en brengt ze onder in hun pretparkenafdeling. Naast de Walibi-parken zit ook Parc Astérix, Fort Fun, Pleasurewood Hills en Avonturenpark Hellendoorn in de groep.
Walibi Belgium wordt vanaf het begin het tweede belangrijkste park van de groep genoemd, na Parc Astérix. Er wordt een meerjarenplan gemaakt om het park terug op te waarderen na de doortocht van Six Flags en Starparks. Deze vorige eigenaars hadden namelijk relatief weinig tijd en geld in onderhoud gestoken, zodat het park te kampen kreeg met attracties die niet op volledige capaciteit konden werken. Ook bepaalde gebouwen en thematisatie hadden zwaar afgezien zodat het hele park opgeknapt moest worden. Deze opknapbeurt was nog maar het begin, want in de volgende jaren zou het hele park opgeknapt worden, en waar nodig werd de capaciteit van sommige attracties hersteld.
SuperSplash in De Panne
Plopsaland De Panne heeft met de TV-serie Piet Piraat een echte topper in handen. De verhalen van de kapitein Piet Piraat, zijn Scheve Schuit en zijn scheepsmaatjes zijn dan ook een perfecte inspiratiebron voor een nieuwe attractie in het themapark in De Panne.
De hele winter krijgen we opmerkelijke beelden uit het park aan de zee. Een heel nieuw themagebied wordt aangelegd, het schommelschip wordt verlegd, een loopbrug wordt geïnstalleerd en als klap op de vuurpijl wordt er een uitkijktoren opgebouwd. De opening op 1 april kwam iets te vroeg om de attractie volledig klaar te hebben, en dus werd er na de paasvakantie naarstig verder gewerkt aan het afwerken van de attractie.
In de toren zit ook de liftkooi die de boten van de Supersplash naar omhoog brengt. Dit is uniek voor deze soort attractie, alle andere Supersplashes van Mack gebruiken een lifthelling. Tijdens het omhooggaan draait de lift ongeveer 180 graden, waarna een diepe duik naar beneden volgt. Daarna is er de onvermijdelijke airtime-heuvel, die deze attracties zo speciaal maakt, om te eindigen met een grote splash.
Met de Supersplash richt Plopsaland De Panne zich ook voor de eerste keer op een iets ouder publiek, iets wat wel nodig was om het imago van kinderpark naar familiepark te laten evolueren. Door het gebruik van de liftkooi en de populariteit is de capaciteit wel een minpuntje van deze attractie, maar alles bij elkaar kan men toch zeggen dat Plopsaland een echt toppertje in huis heeft.
Vertigo
Doppelmayr is bekend bij de meeste winterliefhebbers, of toch de meeste skiliefhebbers. Dit bedrijf is markleider op het vlak van skiliften en die titel is niet gestolen. Hun liften zijn betrouwbaar, snel en comfortabel.
Het bedrijf wou echter nieuwe horizonten opzoeken en ontwikkelde een Mountain Glider, een soort skilift/kabelbaan voor pretparken, waarbij de karretjes via een verticale lift naar boven worden gebracht en vervolgens via een rail naar beneden rijden. De karretjes stonden via een draadloos netwerk met elkaar in verbinding, waardoor ze bij een noodgeval zichzelf konden stoppen, ze hebben hun eigen remmen mee. Dit systeem is een volledige omkering van de bestaande remsystemen van attracties in pretparken en was dan ook heel revolutionair.
Walibi Belgium had het de voorbije jaren zo goed gedaan dat de eigenaars (de investeringsgroep Palomon) het park beloonde met een cadeautje, een Mountain Glider van Doppelmayr. Deze attractie zou een wereldpremière worden en Walibi Belgium opnieuw het imago van ‘voortrekker’ geven. Door problemen met de rails en de veiligheid werd de opening uitgesteld naar het volgende seizoen, 2007.
Stealth
Aan de overkant van de plas wordt het ene achtbaanrecord na het andere gebroken, terwijl de strijd in Europa heel wat rustiger verloopt. In 2006 opent Thorpe Park echter met ‘Stealth’ een achtbaan die met z’n 128 km/u nét iets sneller gaat dan ‘Silver Star’, de vorige recordhouder.
Stealth is een launched coaster van Intamin. De baan is een kleinere variant van Top Thrill Dragster en Kingda Ka, die enkele jaren voordien al snelheidsrecords braken. Naar Europese normen is Stealth echter een absolute topper.
Thorpe Park is niet aan z’n proefstuk toe als we het hebben over recordhouders. In 2002 brak het park ook al het inversierecord met de bouw van Colossus.
Expedition Everest
Het meest exotische park van Disney, Disney's Animal Kingdom, had tot 2006 maar 2 achtbanen, 2 gespiegelde spinning coasters. De thematisatie van deze attracties is echter minimaal, wat bordkarton en daar blijft het bij. Maar in 2004 werd de eerste steen gelegd van een geheel nieuwe achtbaan, eentje waarvoor het geld mocht rollen. Deze achtbaan is de duurste die ooit gebouwd is, zowel door de ontwikkeling van de baan als door de thematisatie. Vekoma werd aangesproken om deze baan te bouwen, maar dan wel volgens de eisen die Disney stelde. Mede daardoor is de kostprijs zo hoog opgelopen.
Expedition Everest is gethematiseerd naar een fictieve berg waar de mythische Yeti zich schuilhoudt. De Everest is ook te zien, maar is de kleinere berg op de ‘achtergrond’ (door gebruik te maken van forced perspective) De gasten gaan aan boord van een mijntrein die op een trip naar de Everest. Tijdens deze rit moeten ze door de berg van de Yeti, en daar zijn er een aantal verrassingen. De trein verandert twee keer van richting waardoor hij dus een stuk achterwaarts rijdt.
Deze baan werd heel enthousiast onthaald door het grote publiek. Het park had er eindelijk de grote attractie bij die het verdiende. Expedition Everest is ook een echt icoon geworden voor het park, naast de Tree of Life.
The Voyage
In Holiday World, Indiana (niet te verwarren met het Duitse Holiday Park) opent een nieuwe houten achtbaan: The Voyage. Op zich is dit niet zo bijzonder, ware het niet dat de website bestrollercoasterpoll.com de baan 3 maal bekroonde tot beste houten achtbaan ter wereld, in 2006, 2007 en 2009.
The Voyage werd ontworpen door het jonge bedrijf The Gravity Group, en gebouwd door de ervaren rotten van Philadelphia Toboggan Coasters. Het is een hybride achtbaan, wat wil zeggen dat de supports van staal zijn en de track van hout. Dit type achtbaan heeft voor- en nadelen. Een voordeel is dat het goedkoper is om te maken en dat de baan minder plaats inneemt. Het grote nadeel is dat de baan een stuk minder mooi oogt.
Deel jouw ervaringen uit het pretparkjaar 2006 met de andere forumleden in dit topic.
Of wilt u liever de andere delen in deze reeks lezen? Klik dan op één van onderstaande jaartallen:
2000 / 2001 / 2002 / 2003 / 2004 / 2005 / 2006
Tekst: © 2011 Thijs Mertens, Michiel De Sutter - Pretparken.be
Foto's: © 2010 Phantasialand, © 2010 Jelle Verelst - Pretparken.be, © Compagnie des Alpes, © 2008 Jimmy Van Dijck - Pretparken.be, © 2007 Walibi Belgium, © 2010 Thorpe Park, © WDWTourguide, © Arcalien.com, © Google images
Bronnen: archief www.pretparken.be, www.rcdb.com, Coasterforce.com, Mack Rides, B&M, Intamin, Gravity Group, Vekoma, Thorpe Park, Phantasialand, Plopsaland De Panne, Holiday World, Walt Disney World