Wekelijks publiceren we een nieuw deel in de reeks over de pretparkgeschiedenis van de 00's.
Barack Obama wordt de eerste zwarte president van de Verenigde Staten, Oostenrijk heeft zijn eigen Dutroux genaamd Fritzl en Kosovo wordt (de facto) onafhankelijk. We spreken over 2008!
2008
2008 was een zeer eigenaardig jaar, vol onzekerheden en het begin van een langdurige economische crisis. Dat werd ook duidelijk in het investeringsbeleid van menig parken, die de vinger op de knip zouden houden en de kat uit de boom zouden kijken. Op het vlak van nieuwigheden kwam dat neer op een relatief mager beestje, als het gaat om echt grootse attracties. Let wel, dit wil niet zeggen dat er geen grote investeringen meer gebeurden, maar het opzet daarvan kwam via een nieuwe tendens: het aantrekken van de ééndagstoeristen en vooral dan nog de gezinnen. Men stelden immers vast dat meer mensen opteerden een jaarlijkse lange reis te vervangen door meerdere korte uitstappen. Concreet: de “kinderattracties” kenden in 2008 een ware “boom”, weliswaar in vrij ruime context. Zo opende Gardaland onder meer Mammut (een Vekoma mijntrein) en Tripsdrill zijn eigen Mammut (een houten coaster), maar Heide Park pakte dan weer uit met een zeer bescheiden Indianer achterbahn van Zierer. Daarnaast tellen we heel wat spinning coasters, die als paddenstoelen uit de grond werden gestampt.
Toch paar te vermelden uitschieters op het Europese continent waren Cobra in Tivoli Friheden (Denemarken), een inverted steel coaster van Sartori Rides International, Piraten in Djurs Sommerland (evenzeer Denemarken) en Muntanay Russa in Tibidado (Spanje), een stalen Vekoma-achtbaan. Deze laatste werd echter pas eind 2008 geopend en valt daardoor mogelijk wel tussen twee stoelen. Maar daar deze parken niet bij het brede publiek bekend zijn, is het best mogelijk dat deze investeringen niet echt opgemerkt werden.
10 jaar Rollercoaster Friends
Rollercoaster Friends viert in 2008 z'n tiende verjaardag en organiseert elke maand minstens één trip. Om het jubileumjaar extra speciaal te maken, worden de leukste, beste, sfeervolste en meest legendarische trips uit het verleden nogmaals over gedaan.
Het jaar wordt afgetrapt met champagne in Disneyland Resort Paris. De volgende trips brengen RF naar Toverland en Italië voor VIP 'Revisited'. In april staat de reünietrip 'RF Reunited' op het programma: een trip naar Parc Asterix en Foire Du Trône. De huidige leden en ex-leden worden voor de gelegenheid met de traditionele post uitgenodigd voor deze trip. De trip wordt helemaal compleet gemaakt met een ERF op clubfavoriet Tonnerre De Zeus.
In mei is er de verrassingstrip. Van deze trip wordt het programma niet op voorhand bekend gemaakt. 30 Rollercoaster Friends durven dit aan en brengen zo een bezoek aan de werkhal van Vekoma en aan Moviepark Germany. De Foute Trip van 2008 is een herneming van Holidrill uit 2004, en brengt
ons naar Holiday Park en Tripsdrill ... verkleed als smurfen. Ook de Belgenmeeting - waar we getooid in de nationale driekleur, compleet met Belgische vlaggen, naar Walibi World trekken - wordt opnieuw aan de kalender toegevoegd.
In september is het tijd voor de grootste, langste en verste trip uit de geschiedenis van Rollercoaster Friends: RF's West Coast Adventure. Tijdens deze 18-daagse reis snuiven 24 Rollercoaster Friends de sfeer op in Amerikaanse pretparken van Las Vegas, Los Angeles en San Francisco.
Het jaar wordt afgesloten met Scare Fest, de Halloweentrip naar Alton Towers en Drayton Manor, en een bezoek aan Phantasialand.
In november 2008 wordt de allereerste versie van 'RF Trakteert' georganiseerd, sindsdien uitgegroeid tot een vaste waarde op de RF kalender en hét evenement van het jaar. Zowat het volledige ledenbestand van Rollercoaster Friends is paraat voor dit feestje in Leuven, waar tevens ook de nieuwe tripkalender wordt voorgesteld.
Bananabos (Banana Battle + King Kong)
Het Lichtaartse park Bobbejaanland investeert in een vernieuwde zone. De Hall 2000 was al langer een doorn in het oog van de directie en werd in de winter van 2007 dan ook grondig onder handen genomen. Er kwam een nieuwe zone, Bananabos, die gethematiseerd werd naar een echte jungle. Heel de binnenkant van de hal werd vernieuw, er kwam een bamboebar en 2 nieuwe attracties.
De eerste was reeds van bij de opening van het seizoen in orde, en was een splash battle genaamd Banana Battle. Bezoekers gaan hier aan boord van een vlot en moeten op een aantal doelen schieten met een waterpistool, of de watereffecten maken de bezoekers nat. Tof aan deze attractie is ook dat de bezoekers van de verschillende boten ook op elkaar kunnen schieten. Opvallend is trouwens dat dit de enige Splash Battle is die indoor is geplaatst, ter wereld. Dit is natuurlijk handig omdat ze ook op dagen met slechter weer gebruikt kan worden, iets wat in België natuurlijk wel aan te raden is.
De tweede attractie, King Kong, was gepland om te openen in juni, maar de opening moest naar het volgende seizoen uitgesteld worden. Deze attractie is ontwikkeld door Huss en is een wereldpremiére, waardoor er spijtig genoeg ook een aantal ‘kinderziektes’ zijn. De attracties is een familie-attractie bij uitstek, je neemt plaats in een oude treinwagon die dan wordt opgetild door een boze King Kong. Deze schudt met de wagon en zet deze dan neer.
Naast deze nieuwe attracties werden er her en der ook aanpassingen gedaan. Er werd op het meer een vlot gebouwd (maar nooit in gebruik genomen) tussen Indiana River en Bananabos, de twee Jungle-gebieden van het park. Omdat Revolution nu niet meer paste in het thema van de hal werd de thematisatie, de film, de muziek en de naam aangepast. Evolution is de huidige naam en gaat over een reis doorheen de jungle.
Vertigo (deel 2)
In 2006 opende Walibi Belgium een nieuwe achtbaan, of ze probeerden dat alleszins toch. Maar vele problemen met de baan zorgden ervoor dat de opening uitgesteld werd naar 2007. In tussentijd werd een nieuwe steunpaal gebouwd en vele nieuwe tests. De baan opende voor het eerst begin juni 2007, maar werkte met een beperkte capaciteit, iets waar Walibi niet tevreden mee was. Tijdens het zomerseizoen werkte de attractie regelmatig, maar niet altijd even consequent. Nadelig was dat als er iets fout liep, alle karretjes met een reddingskarretje gehaald moesten worden, een voor een. Hierdoor duurde de down-time langer dan andere attracties, wat de capaciteit opnieuw niet ten goede komt.
De attractie werd redelijk goed ontvangen door de bezoekers. Al waren ze het er meestal over eens dat deze baan niet echt een achtbaan was, eerder een familie-attractie met een nieuw transportsysteem. Veel lachende gezichten dus aan de uitgang. In september 2007 was er alweer slecht nieuws vanuit Wavre. De baan had nog altijd problemen en dus werd de attractie opnieuw gesloten en uitvoerig getest door de bouwer, Doppelmayr. Deze laatste had een aantal mensen die dagelijks met de attractie bezig waren en die tests uitvoerden in verband met alle verschillende onderdelen van de achtbaan.
Voor 2008 waren de verwachtingen hooggespannen bij Walibi. Het park wou de achtbaan openen eind mei, en dit lukte ook. Alleen was de capaciteit van de attractie nog altijd niet de beloofde 800 personen per uur, iets wat het park wel had gevraagd bij aankoop van de attractie. Op de opening in mei was er geen vuiltje aan de lucht, grote ster Jean-Claude Van Damme kwam de attractie openen. Na 10 minuten was er echter wel een probleem, de attractie viel in panne. Niet getreurd, Walibi had er een nieuwe attractie bij. Eind augustus 2008 viel dan het zware verdict, de baan moest gesloten worden omdat sommige baandelen reeds sporen van metaalmoeheid vertoonden. Ongezien en niet verantwoord, ook voor het park. Deze laatste horde in combinatie met de lagere capaciteit was de spreekwoordelijke druppel die Walibi deed beslissen om de baan te verwijderen uit het park. Vertigo was niet meer.
Piraten
De meeste aandacht ging in 2008 naar het kleine Deense park Djurs Sommerland, een parkje dat de laatste jaren serieus aan het uitbreiden is. Voor 2008 had het management besloten om dit park een achtbaan te geven die tot de betere ter wereld gerekend kan worden, een Intamin Mega-Lite. Deze baan is een megacoaster van Intamin, maar dan lager (Lite-versie) en op een kleinere oppervlakte. De baan zelf is verrassend door zijn compactheid en zijn hoeveelheid airtime die ze heeft.
Djurs Sommerland is niet het park waar niet alleen de baan centraal staat maar ook de beleving en dus opende het samen met Piraten dan ook een themazone gewijd aan piraten. In latere jaren werden hier nog een aantal kinderattracties aan toegevoegd, zoals een mini vrije val en een kleine log flume. Een aantal weken geleden opende het park een nieuwe watercoaster in het gebied, een kleinere versie van Poseidon in Europa-Park, opnieuw volledig in het thema van de piraten.
Mammut (Tipsdrill)
Het Duitse park Tipsdrill staat bekend om de verrassende en originele thema’s die ze gebruiken bij hun attracties. Daarom ook dat vele pretparkfans reikhalzend naar de bouwwerken die in 2007 startten uitkeken. Het park begon te bouwen aan een houten achtbaan, eentje die geheel door Duitse bedrijven gebouwd werd. Deze baan heeft geen statistieken die je omver blazen, ze is 30 meter hoog, 860 meter lang en haalt een maximumsnelheid van 90km/h. Desondanks is het wel een rit die zeer geslaagd is, ook omwille van het thema.
Het thema van de rit is een houtzagerij, waarbij Mammut staat voor sequoia’s of mammoetbomen. Mammut is namelijk de Duitse naam voor de sequoia-bomen en dus ook wel heel toepasselijk voor deze achtbaan. Dit thema is doorgetrokken in het station en de treintjes, waarbij een houtzagerij mooi is nagebouwd. Opnieuw een zeer origineel en verrassend thema voor dit park. De baan zelf is zeker niet slecht, met veel bochten en een aantal air-time momenten op verrassende plaatsen, en als apotheose een tunnel. Een zeer mooie toevoeging voor dit (relatief) onbekende maar zeker niet onbeminde parkje.
Mammut (Gardaland)
Gardaland in Italië bouwde in 2008 ook een achtbaan met de naam Mammut. Alleen was deze niet van hout gemaakt maar is het een echte mijntrein-achtbaan. En Gardaland zou Gardaland niet zijn als ze speciaal voor deze baan een nieuwe thema aanboorden. Mammut is gethematiseerd naar een onderzoeksbasis waar de onderzoekers aan boord van een treintje stappen om de legendarische mammoet-olifanten te gaan zoeken. Het treintje neemt de gasten mee door onherbergzame gebieden en diepe kloven, om uiteindelijk de mammoet van dichtbij te kunnen aanschouwen.
De baan is door Vekoma gebouwd en is een variant op de mijn-trein achtbaan die in Walibi Belgium staat. Het eerste deel van de rit is volledig gelijkaardig, na de tweede lifthill is er al enige verandering. En als klap op de vuurpijl heeft deze achtbaan ook nog een derde lifthill. De baan is 1030 meter lang, wat best wel een prestatie mag genoemd worden als je kijkt op wat voor een oppervlakte ze is neergezet.
Le Défi de Caesar
Het Franse park Parc Astérix opende in 2008 een nieuwe attractie, volledig gethematiseerd naar de strijd tussen de helden van het park, Astérix en Obelix, en de heerser van het Romeinse rijk. Dit verhaal wordt voorgesteld door middel van een madhouse, een attractie die de illusie creeërt dat de bezoekers ondersteboven gaan. Er zijn 4 verschillende uitdagingen die Caesar gebruikt om nieuwe spionnen te ronselen die in Gallië en het Gallische dorpje van Astérix en Obelix moeten infiltreren. De eerste 3 uitdagingen zijn tijdens 3 pré-shows, waar je in kleine groepen toegelaten wordt en waarbij je uitleg krijgt over het verhaal.
Maar tijdens de laatste show wordt je gevraagd aan boord te gaan van een Romeins gallei. Tijdens de tijd op zee komen de recruten in aanraking met Astérix en Obelix, die ervoor zorgen dat het schip niet echt meer normaal op het water ligt, en dat is nog wat zacht uitgedrukt. Amusant is het zeker, de grappen en grollen die de 2 helden met het schip uithalen. Door middel van projecties (ontwikkeld door het Belgische Alterface) en met een attractie van Mack Rides heeft het park een van de meest geavaceerde mad-houses ter wereld, dit voor de stevige prijs van 11 miljoen Euro.
Tekst: ©2011 Thijs Mertens, Michiel De Sutter -Pretparken.be, ©2011 Joris Steppe - RollerCoasterFriends
Foto’s: ©2009 Sven Martens - Pretparken.be, ©2008 Sven Martens - Pretparken.be, © P&P Projects, ©2011 Nico Reynders - Pretparken.be, ©2007 Glenn Van Hoeydonck - Pretparken.be, ©2009 Kris Peeters - Pretparken.be, ©2011 Steven Loockx - Pretparken.be, ©2010 Sven Martens - Pretparken.be, ©2008 Michele Doronzo, ©2008 Gardaland, © Vekoma, © Wikipedia.com
Filmje: ©2009 Youtube.com (www.Coasterforce.com)
Bronnen: archief Pretparken.be, Rollercoasterfriends, rcdb.com, Djurs Sommerland, Tipsdrill, Gardaland, Bobbejaanland, Walibi Belgium, Parc Astérix, www.Coasterforce.com, Vekoma, P&P Projects