Auteur: Yelle Kleykens - Gepubliceerd: 29 Sep 18, 21:00

Plopsa opende vanavond haar eerste Poolse pretpark. Majaland Kownaty is een themapark van 20.000 vierkante meter groot gelegen in de stad Kownaty in de provincie Lubuskie. Het park is ontstaan uit een samenwerking tussen Momentum Capital en Plopsa Group en zal naar verwachting 300.000 bezoekers per jaar verwelkomen. Aan de bouw van het park hangt een prijskaartje van 20 miljoen euro.

Het park is een initiatief van de Nederlandse investeerder Momentum Capital in partnership met Plopsa Group, de themaparkdivisie binnen Studio 100. Majaland is het eerste themapark in Holiday Park Kownaty, een recreatiegebied van in totaal 205 hectare voor alle leeftijdsgroepen. Het strategisch gelegen domein situeert zich tussen Berlijn en Poznan en is gelegen aan de afslag van de A2 snelweg tussen Berlijn en Warschau. Het omliggende recreatiedomein is eveneens een project van Momentum Capital en zal bestaan uit op elkaar aansluitende themaparken en voorzieningen, waaronder hotels en een bungalowpark. Het themapark Majaland krijgt daarbinnen een grootte van 10 hectare.

Met Majaland zet Plopsa Group haar eerste stappen in Polen. Plopsa bezit reeds 6 succesvolle themaparken in België, Nederland en Duitsland. Hiermee verwelkomen ze 3 miljoen bezoekers per jaar

Thematisering

Typerend voor de Plopsa-parken is dat ze opgebouwd worden rond de populaire Studio 100-figuren. De bouw van Majaland in Polen is dan ook een direct gevolg van het succes van de Studio 100-characters in Polen en kadert perfect binnen de totale entertainmentformule van Studio 100.

Zoals de naam van het park al laat uitschijnen, vindt een groot deel van de thematisering haar oorsprong in de populariteit van Maya de Bij. Zo werd de Maya-film ‘De Honingspelen’ eerder dit jaar landelijk getoond in Poolse bioscopen. De televisieserie over de avonturen van de vrolijke bij wordt vertoond op de publieke omroepzenders TVP en TVP ABC, net als de serie over Heidi. Ook deze krijgt een plaats in het park door middel van besneeuwde landschappen en de typische sfeer van de Zwitserse bergen. Een derde thema dat bezoekers kunnen terugvinden in Majaland is opgebouwd rond de leefwereld van Wickie de Viking. Ruwe rotsen en attracties gethematiseerd in een robuuste vikingsfeer dompelen bezoekers helemaal onder in de leefwereld van de kleine viking. Ook Bumba – die voorlopig nog niet gekend is in Polen – krijgt een plaatsje in het park in de vorm een verkeerspark en ‘Bumba’s Brandweermolen’. Hiermee doet de kleine clown dus eveneens zijn intrede in Polen.

Attracties en faciliteiten

Op een totale oppervlakte van 20.000 vierkante meter biedt Majaland Kownaty het perfecte uitje in alle weersomstandigheden. Zo bestaat het park niet alleen uit een enorme overdekte zone, maar kunnen bezoekers ook terecht in het ruime buitengedeelte. Het aanbod bestaat uit maar liefst 25 attracties, waarvan 17 attracties zich in de indoorzone bevinden en de overige 8 een plaats kregen in openlucht.

Lees verder onder de foto's.

Naast een ruim attractieaanbod omvat Majaland Kownaty een restaurant en enkele snack- en horecapunten waar onder andere typische Poolse specialiteiten aangeboden zullen worden. Daarnaast biedt het park ook plaats voor de winkel ‘Mayaland Shop’ waar merchandising van onder andere de in het park aanwezige figuren aangekocht kan worden.

Toekomstplannen

De opening van Majaland Kownaty betekent allesbehalve dat het park reeds gefinaliseerd is. Plopsa zet haar sterk doorgedreven investeringsbeleid waarvoor het gekend staat ook in het nieuwe themapark verder. Zo werden recent de bouwwerken gestart voor de constructie van een nieuwe attractie in de vorm van een houten coaster. Het zal de allereerste houten coaster in Polen zijn en bovendien een mooie aanvulling op het huidig attractieaanbod van Majaland Kownaty. Voor de realisatie van deze investering wordt opnieuw beroep gedaan op Great Coasters International, die eerder ook al de gelijksoortige houten achtbaan ‘Heidi The Ride’ in het Belgische Plopsaland De Panne construeerden. Het kostenplaatje van het nieuwe pronkstuk bedraagt 7,5 miljoen euro.

Op de openingsceremonie van het park zei CEO Steve Van den Kerkhof het volgende: "We hebben momenteel 20 miljoen euro geïnvesteerd in de huidige in- en outdoorzone. Dat is nog maar de helft van het investeringsbedrag dat gepland staat. We zijn bijvoorbeeld al begonnen met een houten achtbaan te bouwen, maar er zullen nog meer attracties bijkomen. Die hebben we afgelopen week op EAS in Amsterdam gekocht. Alles moet er binnen nu en anderhalf jaar staan."

Op onderstaande foto is reeds een concept-art te zien van de nieuwe houten achtbaan.

Tekst en foto's: © Plopsa