Auteur: Bert Van Staeyen - Gepubliceerd: 4 Jul 20, 10:10

Het Finse pretpark PowerPark heeft zijn nieuwe achtbaan geopend. Deze Infinity Coaster van Gerstlauer, de tweede al voor het park, kreeg de bijzondere naam Pitts Special, genoemd naar een merk van stuntvliegtuigen. Daarmee komt een eind aan de speculaties en geheimhouding die aan het project voorafgingen.

Met de opening van Pitts Special komt de teller voor PowerPark op zeven achtbanen te staan, dat was lang niet duidelijk toen de eerste baandelen verschenen op het terrein van het Finse park. Gezien de kleuren en het ontwerp van deze track identiek waren aan die van Junker, werd een tijdlang gedacht dat het park van plan was om het parcours van deze vijf jaar oude achtbaan te verlengen. Dat bleek niet het geval te zijn: de track werd opgebouwd op en rond de kartbaan Mika Salo Circuit en zou dus een volledig nieuwe achtbaan worden.

Hoewel, volledig nieuw? Als je het exacte baanverloop buiten beschouwing laat, zal niemand kunnen ontkennen dat de hele uitstraling van deze achtbaan onmiskenbaar aan Junker doet denken. Het spoor en de supports delen eenzelfde kleurenpatroon, de treinen zijn op wat rode accenten na identiek en ook het stationsgebouw is erg gelijkaardig aan dat van Junker. Het lijkt een vreemde keuze, die het moeilijker maakt om deze attractie als nieuwigheid te presenteren aan het grote publiek.

Net als Junker, verwijst ook de naam van Pitts Special naar een merk van vliegtuigen. De Pitts Special is een reeks van dubbeldekkervliegtuigen, speciaal ontworpen voor kunstvliegen. Zonder decoraties rond de achtbaan, is de thematisatie beperkt tot het nabootsen van de ervaring van een stuntvlucht door de bewegingen van de achtbaantrein.

Ondanks dat Junker en Pitts Special hetzelfde achtbaantype delen, is de ritervaring volledig anders. Beide behoren tot de reeks Infinity Coasters van de Duitse fabrikant Gerstlauer: een erg diverse groep achtbanen die als opvallendste gemeenschappelijk kenmerk de gelijkaardige treinen delen, waarin vier personen naast elkaar kunnen zitten. Waar Junker met een lancering op snelheid wordt gebracht, wordt de trein bij Pitts Special op een 44,5 meter hoge verticale kettinglift naar boven getakeld, gelijkaardig aan de lift bij een Eurofighter zoals Typhoon in Bobbejaanland. Wat volgt is echter geen meer dan verticale drop, maar 'slechts' één van 85 graden.

Na de drop volgt het vreemdste element van de baan, een soort knoopvormige constructie waarin de wagen naar boven rijdt om onder een andere hoek weer naar beneden te duiken. De rest van het parcours is uitgestrekt en eindigt met twee airtimeheuvels voor de laatste remsectie. In tegenstelling tot Junker ga je in Pitts Special niet over de kop. De baanlengte van 693 meter is wel een stuk korter dan de 860 meter aan achtbaanspoor waar Junker mee kan uitpakken.

Op onridevideo's van Pitts Special vallen een aantal dingen op. De trein lijkt vrij stevige schokken te moeten verwerken, een probleem waar sommige Gerstlauerbanen berucht voor zijn. Verder valt vooral de beperkte snelheid op. Wat 100 kilometer per uur zou moeten zijn, lijkt op de beelden niet volledig tot zijn recht te komen. Dat blijkt ook uit de praktijk. Enkele dagen na opening haalde de trein het eerste element niet en kwam hij tot stilstand na de eerste drop. De trein moest van de baan getild worden. Best nog even wachten dus vooraleer je naar Finland afreist om deze baan te ontdekken. Wegens de coronacrisis is het op dit moment overigens nog niet mogelijk voor Belgen om naar Finland te reizen.

>> Meer weten over PowerPark: klik hier om het te ontdekken in onze parkgids!

Tekst: © Bert Van Staeyen - Pretparken.be // Foto's: © PowerPark