De investeringsmotor van Compagnie des Alpes draait op volle toeren! De eigenaar van onder meer Parc Asterix en de Walibi-parken heeft een stevig masterplan voor bijna al zijn parken. We zetten alle nieuwe informatie op een rijtje zodat je de omvang van de plannen met gepaste bewondering kan bevatten.
Zoals al enige tijd overduidelijk is, behoren bescheiden investeringen in de CDA-parken voor de eerstvolgende jaren tot het verleden. Over alle parken van de portfolio heen worden letterlijk honderden miljoenen euro's geïnvesteerd, telkens over een periode van ongeveer 5 jaar. Op deze manier wil de groep zijn vierde plaats als Europa's grootste parkuitbater (na Disney, Merlin en Parques Reunidos) bestendigen en dit kan enkel door hoge niveaus van klantentevredenheid te behalen.
In een interview met de online nieuwssite Blooloop overloopt Directeur Operaties voor de Vrijetijdsbestemmingen, François Fassier, de investeringsstrategie van de groep en stelt hij het als volgt: "Als we een van de sterspelers in Europa willen zijn, moeten we 4,5 sterren halen op TripAdvisor. Als we een hoger niveau van klantentevredenheid willen behalen, moeten we ons product ontwikkelen. Dit is een capex intensieve markt. We moeten minstens om de twee jaar iets nieuws bieden in elk park, willen we dat onze gasten blijven terugkomen."
In het interview worden achtervolgens de verschillende parken overlopen en daarbij vallen toch enkele zaken op die ons nog niet eerder hebben bereikt en dus nog niet gemeld werden in onze eigen, eerder verschenen artikels. Deze zetten we graag voor jullie op een rijtje...
Parc Astérix
Het grootste, belangrijkste park van de groep is natuurlijk Parc Astérix, net buiten Parijs en rechtstreeks in concurrentie met Disneyland. De investering hiervoor bedraagt €120 miljoen en hiermee werden o.a. al de volledig gethematiseerde Disk'O' Discobelix en achtbaan Pégase Express afgeleverd.
In 2019 mag het park zich al opmaken voor de volgende grote, nieuwe attractie en deze keer wordt het een indoor 5D attractie met een productie die draait rond de eigen content, dus rond Astérix. Meer details worden niet gegeven, maar de speculatie kan alvast volop starten. Komt er een Flying Theatre, net zoals in zusterpark Futuroscope? Of eerder een attractie zoals dat andere zusterpark, ons eigenste Walibi Belgium, er in 2019 een krijgt van Alterface? Of wordt het eerder iets in de stijl van Ratatouille in Disneyland Parijs en Symbolica in de Efteling?
Maar Parc Astérix zet niet alleen in op dagtoerisme. Sinds jaar en dag beschikt het park ook over een eigen hotel, l'hôtel des Trois Hiboux, dat vorig jaar werd uitgebreid. En zowel dit jaar als volgend jaar komen daar twee gethemede hotels bij. Dit jaar nog opent la Cite' suspende en volgend jaar Les Quais de Lutéce. Beide hotels samen tellen 350 kamers en brengen zo het totaal aantal kamers op 450.
Fassier geeft ook aan dat ze weg willen van de seizoenaliteit: "Om dit te doen, moeten we minder afhankelijk worden van het weer, onze actieradius vergroten en focussen op manieren om de verblijfsduur te verlengen." Dit verklaart waarom de volgende grote attractie een indoor attractie wordt, want het aanbod daarvan is in Parc Astérix nog eerder beperkt. Tevens kunnen we hieruit afleiden dat het park naar de toekomst wellicht opnieuw een ruimere openingskalender zal krijgen. Het park was reeds in het verleden geopend rond de Kerstperiode, maar is daar moeten mee stoppen doordat het te weinig volk trok.
Het park haalt momenteel ongeveer 2 miljoen bezoekers per jaar en wil in de volgende vijf jaar groeien naar 2,5 tot 3 miljoen bezoekers per jaar. Indien het hierin slaagt, steekt het mogelijks opnieuw Puy du Fou voorbij en wordt het opnieuw het tweede meest bezochte park van Frankrijk, na Disneyland Paris.
Walibi Belgium
Walibi Belgium wordt qua investeringen beschouwd als het tweede belangrijkste park van CDA, want het krijgt maar liefst €100 miljoen ter beschikking en moet dus niet erg onder doen voor Parc Astérix.
Walibi Belgium was vroeger het nummer 1 park van België, maar is door een gebrek aan investeringen gedurende vele, lange jaren voorbijgestoken door Plopsaland, dat het winstgevende Studio 100 achter zich heeft staan. Met het nieuwe masterplan moet de sterspeler van weleer opnieuw gaan floreren. Het doel is niet minder dan opnieuw de eerste plaats innemen.
Het masterplan van Walibi werd al quasi volledig uit de doeken gedaan. De kleine verrassingen die er nog zijn voor de laatste 2 jaren, blijven goed bewaard. Nieuwe zaken vernemen we in dit interview niet.
Walibi Holland
Voor Walibi Holland wordt geen bedrag genoemd, noch worden concrete toekomstige investeringen overlopen. Het park mocht al wel in 2016 een nieuwe achtbaan gericht op tieners en volwassenen ontvangen: Lost Gravity. Dit jaar werd de VR-attractie NeuroGen toegevoegd aan het aanbod. In 2020 volgt wel een volgende grote, nieuwe attractie.
Fassier geeft aan dat dit park een interessant park is: "Het doelpubliek is jongeren eerst, dan pas families. Hierdoor wordt een rebranding overwogen en een andere communicatie die verschilt van deze voor de andere parken. Zodus, onze strategie zou er dan uit bestaan om andere soorten van zaken te ontwikkelen zoals festivals en dergelijke. Aangezien we al de vakantiehuisjes volledig hebben vernieuwd en mogelijks nog lodges zullen toevoegen, zouden we dan weg kunnen van het Walibi thema naar een festival thema."
Walibi Rhône-Alpes
Het kleinste Walibi-park is het Franse Walibi Rhône-Alpes. Eerder berichtten we al dat dit park over een periode van 10 jaar een budget van €30 miljoen krijgt. Het park heeft de voorbije jaren al volop geïnvesteerd in o.a. de houten achtbaan Timber en gaat ook in 2018 en de volgende jaren verder met investeren.
In 2018 en 2019 gaat om kleinere attracties en nieuwe themazones, maar in 2020 komt er opnieuw een grote, nieuwe ride. Wellicht wordt dit de Gerstlauer loopingcoaster waarover we vorige maand als een van de eerste websites over communiceerden. Toen gingen we er o.b.v. een interview van uit dat dit voor 2019 was, maar wellicht wordt het dus een jaartje later.
Lessen uit Futuroscope
Futuroscope behoort nog maar sinds 2010 tot de portfolio van CDA, toen het een belang van 45% in de aandelen verwierf en de operaties op zich nam. Begin 2017 opende het park het flying theatre L'Extraordinaire Voyage.
Fassier geeft aan dat de horecazaken van het park interessant zijn aangezien het een meer premium aanbod is dan wat ze hebben in de andere parken: "Dit stuwt de klantentevredenheid hoger. Het park heeft ook veel indoor activiteiten, wat de sleutel tot succes is wanneer je jaarrond open wil zijn."
Hoewel het park het flying theatre opende en dus ook voor Parc Astérix een 5D-attractie op de planning staat, geeft Fassier aan dat hij er wil op letten dat technologie in de andere parken niet teveel in de weg komt te staan van de gasten: "Het mag de gasten niet beletten van plezier te beleven aan een attractie". Hij geeft aan geen fan te zijn van virtual reality: "Ik denk niet dat dat de toekomst is. Het kan je helpen om een oud product te vernieuwen of een boodschap over te brengen, maar onze business bestaat erin emoties op te wekken voor de gasten waarvan ze samen kunnen genieten, VR biedt dit niet aan."
Tot slot geeft Fassier nog aan dat Futuroscope eigenlijk in een afgelegen oord ligt, maar dat het park er toch in slaagt bijna 2 miljoen bezoekers per jaar te trekken. Voor hem is een goede locatie uiteraard beter, maar het mag geen excuus zijn waarom een park het niet goed kan doen.
In dit interview wordt er niet gesproken over de verdere investeringen, maar in oktober vorig jaar konden we al melden dat het park zijn eerste, grote achtbaan zal bouwen. Het zou gaan om een investering van €22 miljoen en de opening ervan zou voorzien zijn tegen einde seizoen 2019.
Bellewaerde
Bellewaerde heeft vorig jaar de duo alpine coaster Dawson Duel gekregen, goed voor een investering van ongeveer €4 miljoen, en zal in 2019 een eigen indoor subtropisch zwembad ter waarde van €17 miljoen neerplanten.
De strategie bestaat erin een aanbod in resortstijl te ontwikkelen en de nadruk op dieren en avontuur te vergroten. Voorts worden geen concrete plannen uit de doeken gedaan voor de jaren nadien, maar afgaande op de strategie zou het wel eens kunnen dat er in de toekomst ook in accomodatie geïnvesteerd wordt en we minder frequent investeringen in grote, nieuwe attracties moeten verwachten.
Fassier geeft nog aan dat ze met de duo alpine coaster een groot risico hebben genomen omdat niemand ooit zoiets al gebouwd had. Maar zo zegt hij, "we hebben een grote attractie gecreëerd gericht naar families met jonge kinderen. Misschien kunnen we er wel opnieuw een bouwen. Ik denk dat het bijvoorbeeld interessant kan zijn voor een kleiner park zoals Walibi Rhône-Alpes."
Le Jardin d'Acclimatation
Het Parijse stadspretpark dat reeds in 1860 opgericht werd, ondergaat momenteel een grote vernieuwingsoperatie. Het feit dat CDA zich hier voor 20% heeft ingekocht in de stichting die het park uitbaat, alsook dat CDA vanaf dit seizoen de operaties voor z'n rekening zal nemen, zal hier wellicht niet vreemd aan zijn. In concreto gaat het om een investering van €60 miljoen!
Wij berichtten reeds over de 18 nieuwe attracties die het park zal ontvangen vorige zomer. Het meest in oog springt daarbij een Gerstauer Bobsled Coaster van 12m hoog met wagentjes gethemed als vliegtuigjes.
Het park ontvangt momenteel reeds 1,85 miljoen bezoekers en de directie hoopt na de revamp te groeien naar 2,5 miljoen bezoekers. Gezien de centrale ligging in het toeristische Parijs is deze doelstelling zeker niet onhaalbaar.
Tekst: © Juan Martínez - Pretparken.be // Foto's: © Compagnie des Alpes, Pretparken.be // Bron: Blooloop