Auteur: Ignace Woinin - Gepubliceerd: 13 Jan 16, 11:04

2016 lijkt een prachtig jaar te worden voor de pretparken van Europa, en dat is nog zacht uitgedrukt. Twee Belgische pretparken krijgen een nieuwe grote achtbaan, net over de grens werken Walibi Holland en Phantasialand aan grote projecten, Europa's eerst RMC wordt in Zweden stukje bij beetje opgebouwd en tal van kleinere parkjes zoals Walibi Rhône-Alpes en Energylandia staan in de spotlights met hun nieuwigheden. Laten we voor de gelegenheid van het nieuwe jaar eens de klok tien jaar terugdraaien, naar een tijd voordat iemand ooit van RMC of Energylandia had gehoord. Wat waren toen de trending topics op de fora, waar keken we toen naar uit? Tien jaar terug zag het er zo uit:

België

Volgens sommige fans misschien het dieptepunt van de West-Europese landen op vlak van pretparken, maar ons landje heeft in 2006 enkele grote uitbreidingen gekend - of dat was toch de bedoeling.

Bobbejaanland kondigde twee nieuwe attracties aan: de wereldpremiere 'Desperado City' en de hangende achtbaan 'Dreamcatcher'. Helaas bleek de hangende achtbaan de bestaande Air Race te zijn met een nieuw kleurenschema en floorless treinen. Veel fans waren verontwaardigd over het feit dat een oude attractie als nieuw werd gepromoot, en jammer genoeg werd het een blijvend fenoneem tot op vandaag de dag.

Desperado City was voor het laatst geopend in 2012. Al na 6 jaar was het gedaan voor deze nieuwigheid.

Uiteraard konden ze in Bellewaerde tijdens dit bewogen jaar niet achterblijven. In 2004 openden ze de wereldpremiere van de Topple Tower (El Volador), maar in 2006 deden ze het wat rustiger aan met een tweedehands breakdancemolen (El Toro) en een 4D-cinema. Het waren de laatste nieuwe attracties voor het park tot Huracan er kwam in 2013.

Meer bejubbeld waren de investeringen van Plopsaland de Panne dat jaar. Met de opening van de 'Supersplash' en de 'Springflyer' (ondertussen de ROX-flyer) deed het park aan de kust zijn tot dan toe grootste investering ooit. Hoewel we niet het thematische niveau van de twee jaar oudere 'De Draak' voorgeschoteld kregen, werden de attracties gezien als een grote stap van kinder- naar familiepark en blijven het tot op de dag van vandaag eyecatchers met een grote populariteit.

Ook dit jaar verhuisde de Piratenboot naar zijn huidige locatie op het water, waar hij over de baan van de Supersplash slingert. Vroeger stond deze attractie op de plaats waar nu het Prinsessiakasteel en 'De Koffiekopjes' gevestigd zijn. Voor de bouw van de Springflyer moest het reuzenrad 'Kasha' voorgoed wijken en werd de Wizzy en Woppy-zone in tweeën gesplitst: het begin van de creatie van wanorde die de zone's van Plopsaland tegenwoordig een beetje zijn.

Niet zo spectaculair, maar wel een belangerijke verandering: in 2006 veranderde Télécoo van eigenaar en naam en werd het Luikse park Plopsa coo.

Ondanks de pogingen van de andere Belgische parken, was het Walibi Belgium dat in 2006 alle ogen op zich gericht hadden. Niet alleen bouwden ze de grootste coaster in heel de Belgische geschiedenis tot op de dag van vandaag, ook wisselden ze van groep en kwamen ze in de handen van het Franse Compagnie Des Alpes (CDA) terecht. Helaas liep het in 2006 slecht af voor hun nieuwe paradepaardje: 'Vertigo' kampte met talloze problemen, wat te verwachten was van een gewaagd prototype van een constructeur die nog nooit een achtbaan hadden gebouwd. De opening van Vertigo werd een jaar uitgesteld (en nadien nog eens een jaar, waarna de attractie afgebroken werd na slechts enkele maanden effectief geopend te zijn geweest) en de Mountain Glider werd een soort van mythe in de Belgische pretparkwereld.

Eén troost voor Walibi: ze waren niet het enige park dat met ernstige problemen kampte door toedoen van een prototype dat jaar. Verre van.

Nederland

Zo was er namelijk de Efteling, die de wereld wilde verbazen met een unieke attractie: een coaster-splash en darkride-combinatie, waarvan alle elementen speciaal voor het park ontworpen zijn. Tal van constructeurs, klein en groot, werden aangesteld voor de verschillende aspecten van de attractie. Het grootste deel van de koek ging naar Kumbak, een afsplitsing van Vekoma na het bijna-faillisement van 2001-2002, die op zijn zachtst gezegd niet in staat waren de attractie werkend te krijgen binnen het gegeven budget. Uiteindelijk moest het Zwitserse Intamin erbij geroepen worden om de problemen met de lift aan te pakken. Uiteindelijk opende 'De vliegende Hollander' zoals gepland in april, maar helaas een jaar te laat.

Duitsland

Als je een grote achtbaan wil openen zonder vertraging of een heleboel onvoorziene complicaties, neem dan een constructeur onder de armen die zijn strepen heeft verdiend, en dat is precies wat Phantasialand deed. Het eigenzinnige en compacte park was misschien wel het laatste park waar de fans het verwacht hadden, maar in 2006 openden ze als eerste park in de regio een coaster van het bejubelde B&M: 'Black Mamba'. Geheel in Phantasialand-stijl is de hangende achtbaan tot in de puntjes gethematiseerd, kan je op verschillende plekken onder en over de baan wandelen en is de layout gevuld met krappe bochten om toch maar niet teveel plaats in beslag te nemen. Black Mamba en het bijhorende themagebied Deep in Afrika was zonder twijfel de winnaar van het Europese vasteland in 2006.

Rest van Europa

Ook ietsje verder van huis waren er projecten die de fans deden watertanden. 'Abismo' in Parque de Atracciones de Madrid als eerste skyloop die groter is dan het element waar het type naar vernoemd is, 'Speedmonster' in Tusenfryd die zich sinds 2006 zo sierlijk rond de roltrappen aan de ingang van het Noorse Tusenfryd plooit en natuurlijk 'Stealth', die dat jaar Thorpe Park letterlijk en figuurlijk een nieuw hoogtepunt bezorgde alsook de snelste coaster van Europa werd.

Meer over 2006 kan je trouwens lezen in het zevende deel van onze reeks over tien jaar pretparkgeschiedenis, maar alvorens je je in een nieuwe dosis nostalgie stort: denk er eens over na. De iconische regenboogkleurige vliegtuigjes van Air Race zweven al tien jaar niet meer door het Kempense park. Tornado's plaatsvervanger werd tien jaar geleden voltooid, of dat was toch de bedoeling. De vliegende Hollander moest tien jaar geleden wegens talloze problemen in zijn haven blijven, storm of geen storm, en dat op een boogscheut van de nog bestaande Pegasus. Feeling old yet?

Tekst: © Ignace Woinin - Pretparken.be  // Foto's: © Pretparken.be, Walibi Belgium // Bronnen: Pretparken.be, rcdb.com